ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه پیشنهاد فروش سامانه موشکی جدیدی به ایران داده است

خبرگزاری «تاس» از پیشنهاد روسیه مبنی بر فروش سامانه موشکی «آنتی ۲۵۰۰» به ایران پرده برداشت. این سیستم جایگزین پدافند اس-۳۰۰ خواهد شد که معامله آن ۸ سال پیش به‌هم خورد.

خبرگزاری «تاس» از پیشنهاد روسیه مبنی بر فروش سامانه موشکی «آنتی ۲۵۰۰» به ایران پرده برداشت. این سیستم جایگزین پدافند اس-۳۰۰ خواهد شد که معامله آن ۸ سال پیش به‌هم خورد.

سامانه پدافند موشکی «آنتی - ۲۵۰۰» ساخت روسیه

روسیه به ایران پیشنهاد دریافت سامانه موشکی «Antey -۲۵۰۰» را داده است. این سیستم دفاع موشکی، جایگزین سامانه S-۳۰۰ خواهد شد که روسیه فروش و تحویل آن به جمهوری اسلامی را به دلیل تعهد به تحریم‌های بین‌المللی ملغی کرد.

خبرگزاری رسمی «تاس» با اعلام این خبر و به نقل از محافل نظامی روسیه نوشت: «ایرانی‌ها هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده‌اند.»

رویترز نیز با اعلام این خبر در روز دوشنبه ۲۳ فوریه، به نقل از سرگئی چمزوف، رئیس شرکت «روس تک» نوشت: «ایران در حال بررسی این پیشنهاد است.»

سامانه دفاع موشکی «آنتی -۲۵۰۰» از نظر قابلیت‌های نظامی مشابه اس-۳۰۰ معرفی شده است. سیستم پدافند اس-۳۰۰ قادر است موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای پروازی در ارتفاع کم را تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری، شناسایی، ره‌گیری و منهدم کند.

خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به محافل امنیتی و نظامی ایران می‌نویسد: «این پیشنهاد قبلا نیز به ایران داده شده بود.»

روشن نیست که روسیه با چه تضمینی می‌تواند این سامانه را مستقل از تحریم‌های بین‌المللی به ایران بفروشد.

رسانه‌های ایرانی پیش‌تر خبر داده بودند که تحویل سامانه اس-۳۰۰ در ملاقات وزیر دفاع روسیه با همتای ایرانی او در تهران به بحث گذاشته شده است. در سفر سرگئی شویگو و هیات همراه او به تهران در ۳۰ دی، توافق‌نامه‌ای نظامی میان دو کشور به امضا رسید. در بیانیه‌ای که پس از مذاکرات طرفین انتشار یافت‌، تأکید شده بود که مشکلات مربوط به تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران نیز بررسی می‌شود.

طبق توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی بفروشد. این توافق با وجود پیش‌پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد.

وزیر دفاع وقت ایران و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در پاییز سال ۲۰۱۱ از تولید مدل‌های بومی سامانه اس-۳۰۰ به نام «باور ۳۷۳» در داخل کشور خبر دادند. کارایی «باور ۳۷۳» و سامانه‌های مشابه چون پدافند «مصباح ۱» هیچگاه روشن نشد.

دسترسی ایران به سامانه پیشرفته موشکی اهمیت استراتژیک دارد و می‌تواند علاوه بر تقویت قدرت دفاعی این کشور، قدرت مانور ایران در تهدیدها و تبلیغات متقابل منطقه‌ای را بالا ببرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    این سیستم کارایی مورد نظر ایران رو نداره ..برای رنج متفاوتی از تهدیدات ساخته شده ،‌بیشتر به در ژاپن میخوره در برابر کره شمالی ، تا ایران در برابر آمریکا ...برای ایران بهترین گزینه یا همون اس ۳۰۰ پی، ام، یو ۱ یا ویتیاز اس ۳۵۰ و یا اگر روس‌ها موافقت کنند اس۴۰۰ که خب البته بسیار پیشرفته‌س و شخصا فکر میکنم حتی از نمونه pac3 پاتریوت سرتره ... بازم فکر میکنم با سابقه‌ی بد روس‌ها در فروش و پشتیبانی سلاح به ایران ، نیمکاسه‌ای در این پبشنهادشون زیر کاسه هست ... وگرنه اونها هم میدونند که این سیستم آنتی ۲۵۰۰ چندان به درد ایران نمیخوره ...

  • دهوند

    زمانی که میان جمهوری اسلامی و امریکا تنش بود روسها موشک نمیدادند، اکنون که روابط رو به بهبود است پیشنهاد فروش آنتی 2500 میدهند ! از روسها از زمان قاجار تاکنون آنهمه آسیب دیدیم ، برسر سهم دریاچه خزر هم نامردی کردند و .... باز هم اعتماد انهم بر سر سلاح؟!

  • شهرام

    اینجاست که معلوم میشه روسها چقدر بدذات هستند فکر اینجا را میکنند که اگر اس 300 را به ایران بدهند ایرانیان از ان کپی سازی خواهند کرد و می خواهند سیستم انتی 2500 را که از اس 300ضعیفتر است به ایران بدهند البته لیاقت اخوند روسیه است نه امریکا