ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نیرو: سال آینده آب نیست، تأمین برق هم مشکل است

حمید چیت‌چیان می‌گوید که بارش‌ها امسال ۱۸ درصد کاهش داشته و پوشش برفی نیز ۴۰ درصد کمتر شده است. به این ترتیب سال آینده بحران آب حتمی‌ست و تولید برق هم کاهش خواهد یافت.

چشم‌انداز تأمین آب شهرها و روستاهای ایران در سال آینده تیره است. این را وزیر نیرو می‌گوید که معتقد است سال بسیار دشواری در زمینه تامین آب پیش‌رو خواهد بود. سالی که در آن نه تنها تأمین آب آشامیدنی بلکه آب بخش کشاورزی نیز با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو خواهد شد.

حمید چیت‌چیان، روز سه‌شنبه ۵ اسفند در اولین همایش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در صنعت آب و برق که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، گفت که در سال جاری حدود ۱۸ درصد نسبت به متوسط سال‌های گذشته کاهش بارندگی داشتیم و میزان رواناب‌ها ۵۰ درصد و پوشش برفی ۴۰ درصد کاهش یافته است.

چیت‌چیان تأکید کرد که بحران آب بر تأمین برق نیز تأثیر خواهد گذاشت و توقف خدمات صنعت برق به همه بخش‌ها آسیب خواهد زد. به گفته وزیر نیرو بیش از ۵۵ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی از چاه‌ها تأمین می‌شود که بخش عمده چاه‌ها نیازمند برق هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، وزیر نیرو با اشاره به این‌که ایران از نظر اقلیمی در شرایط مکانی و زمانی نامناسبی قرار دارد، گفت: «طی هفت سال گذشته به دلیل خشکسالی‌ها متوسط بارندگی از ۲۵۰میلیمتر به ۲۰۳ میلیمتر کاهش یافته است.

حمید چیت چیان

چیت‌چیان شرایط دشوار اقتصادی را نیز فشار دیگری بر صنعت آب و برق ایران دانست: «در حال حاضر تنها ۳۵ درصد از میزان هزینه‌کرد تولید آب شرب از مشترکین شهرها دریافت می‌شود که این میزان برای مشترکین روستایی ۱۲ درصد و برای آب کشاورزی ۱۷ درصد است که فاصله قابل توجهی با هزینه تولید دارد.»

اظهارات وزیر نیرو در مورد چشم‌انداز بحرانی تأمین آب در سال آینده در حالی است که به تازگی رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اعلام کرده بود وضعیت منابع آبی در ۱۴ شهر ایران از جمله تهران بحرانی و نگران‌کننده است.

به گفته معصومه ابتکار بر اساس آخرین اعلام سازمان هوا‌شناسی، ایران در ۲۳ سال متوالی، (به جز دو یا سه سال) شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما خواهد بود.

میزان آب تجدیدشونده در کشور، یعنی آبی که از بارش‌ برف و باران حاصل می‌شود نیز در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و بر این اساس ایران در مرحله «بحران آبی» قرار دارد.

در دی ماه سال جاری نیز شرکت مدیریت منابع آب ایران با انتشار آماری از بارندگی‌ها اعلام کرد که کشور در وضعیت «بحران شدید آب» قرار گرفته است.

مطابق آمار منتشر شده توسط این شرکت وابسته به وزارت نیرو، حجم کل بارش‌ها از مهر ۱۳۹۱ تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۲ به میزان ۲۳۸.۶ میلیمتر بوده که در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت، ۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این شرکت وابسته به وزارت نیرو گزارش داده است که «کاهش بارندگی نسبت به روند بلندمدت، مدیریت ناکارآمد منابع آب و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب» باعث شدت یافتن کاهش منابع آب زیرزمینی در ایران شده است.

مطابق این گزارش اگر رویکردهای مدیریتی به‌ویژه در حوزه کشاورزی کـه بیش از ٩٠ درصد از مصرف آب در کشور را به خود اختصاص داده، اصلاح نشود و اگر همچنان بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی ادامه داشته باشد، پیامدهایی مانند «خشک و شور شدن منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت‌ها، افزایش کسری تراز بازرگانی بخـش کشاورزی، آسیب‌پذیری امنیت غذایی و تأثیر‌پذیری شاخص‌های امنیتی و اقتصادی» پیش روی ایران خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    آقا ، این چه حرفهایی است ؟ مگر ما برای اقتصاد و آب و برق انقلاب کردیم؟ ما برای اسلام و بالاتر از آن برای نظام مقدس ولایت فقیه انقلاب کردیم. برای روحانیت اسلام ( شیعه ) انقلاب کردیم. برای این انقلاب کردیم که امثال مصباح یزدی و آن یکی شیخ یزدی و خامنه ای و مکارم شیرازی و جنتی و دیگر آخوندهای معظم بر سرنوشت ما حاکم شوند و از منابع و سرمایه های ایران بهره مند شوند تا اسلام پیاده شود. برای این انقلاب کردیم که هزارها میلیارد تومان سرمایه های کشور بنام بنیادها و نهادها و بسیج و سپاه و جهاد و قبر امام ها و امامزاده های قلابی قرار بگیرد و یکجا در اختیار رهبر معظم انقلاب باشد. برای این انقلاب کردیم تا هراندازه که خواستند پول نفت در اختیار مقام رهبر مسلمین جهان باشد. برای این انقلاب کردیم تا بچه به دنیا بیاوریم و با خون دل بزرگ کنیم تا فدای این ها بشوند. هنوز کم است که رهبر بابصیرت تکلیف کرده که جمعیت را دو برابر بلکه بیشتر کنیم. باید هزینه جنگ سوریه را بدهیم هزینه ساخت گنبد و مناره های طلایی و ضریح و صحن در سامرا و نجف و کربلا و دیگر بلاد اسلام را بدهیم. هزینه بنیادهای الغدیر و حضرت علی اصغر و شفقنا و اهل بیت و تقریب مذاهب و .... و هزینه های قرآن خوانی عربها و افریقایی ها و پاکستانی ها و .... را بدهیم. هزینه حوزه های آخوندی را بدهیم. هزینه بیت رهبری و هزینه آخوندهایی مانند مکارم و مصباح و دیگر آخوندها را بدهیم. هزینه جمع آوری و نشر آثار امام خمینی را بدهیم. هزینه مبارزه با بدحجابی و سرکوب مردم را بدهیم. هزینه سپاه را اضافه بر ارتش بدهیم تا این حکومت بماند.بنام بورس تحصیلی هزینه مدارک جعلی دکتری و مهندسی این جنایتکارها را بدهیم. هزینه جیره خواران خامنه ای در افریقا و پاکستان و جاهای دیگر را بدهیم. ثروت اینها سر به آسمان زده. دراین کشور گل و گشاد و بی در و پیکر با این بی سروسامانی خبر نداریم. آقا تمامی ندارد