ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عمق تالاب انزلی به کمتر از یک متر رسیده است

به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از زمین‌های بالادست تالاب، بهره‌برداری از جنگل‌ها و تغییر کاربری‌ها، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن رسوب وارد حوضه تالاب انزلی می‌شود.

تالاب انزلی در شمال ایران در وضعیتی بحرانی به سر می‌برد. مدیر‌کل اداره حفاظت از محیط زیست استان گیلان، روز سه‌شنبه پنجم اسفند ماه گفته است که عمق این تالاب به کمتر از یک متر رسیده و بخشی از آن نیز خشک شده است. تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴، ۹ متر عمق داشته است. 

محمدرضا برجی از رهاسازی زباله‌ها در ارتفاعات استان گیلان تا ساحل دریای خزر به شدت انتقاد کرده و گفته است که «ما وارث وضعیت بحرانی در استان هستیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از قول مدیر‌کل اداره حفاظت از محیط زیست استان گیلان نوشته است که «به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از زمین‌ها و قسمت‌های بالادست تالاب، بهره‌برداری از جنگل‌ها و تغییر کاربری‌ها، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن رسوب وارد حوضه تالاب انزلی می‌شود.» پیش‌تر اعلام شده بود ورود فاضلاب صنعتی و شهری از شش شهر هم، وضعیت تالاب انزلی را به خطر انداخته است.

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) نیز در گزارشی با پرداختن به وضعیت تالاب انزلی نوشته بود که ماهیگیران در انزلی روزگاری ۱۵ هزار تن ماهی در سال در این تالاب صید می‌کردند اما حالا تنها ۲۰۰ تن ماهی در تور این صیادان می‌افتد. ماهی‌هایی که به خاطر آلودگی شیمیایی، اداره محیط زیست مصرف گوشت آن‌ها را توصیه نمی‌کند.

محمدرضا برجی اما از وضعیت نابسامان فاضلاب شهری انزلی هم انتقاد کرده و گفته است: «نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر صنعتی رشت که ۴۰ سال قدمت دارد، نبود تصفیه‌خانه‌ها در بیمارستان‌ها و نیز وضعیت نامناسب جایگاه زباله سراوان، سبب شده است آلودگی‌ها و پساب‌ها همگی به سمت تالاب انزلی سرازیر شود.»

او گفته که موضوع نقد مدیریت‌ها نیست بلکه «فرآیند به این شکل بوده است.»

چندان روشن نیست که منظور مدیر‌کل اداره حفاظت از محیط زیست استان گیلان از این جمله چیست اما سوء مدیریت در طول سال‌های گذشته یکی از دلایل بحران ریست محیطی در ایران است.

تالاب انزلی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران است که به دلیل وضعیت بحرانی آن در فهرست تالاب‌های در معرض خطر کنواسیون یا معاهده رامسر قرار دارد. معاهده رامسر معاهده‌ای بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌های مهم جهان است.

با وجود شرایط بحرانی این تالاب به نظر نمی‌رسد عزمی جدی برای رسیدگی به وضعیت آن وجود داشته باشد. حجم عظیمی از زباله بخش‌هایی از این تالاب را در بر گرفته است و با وجود این، مسافران و گردش‌گران با قایق‌های موتوری راهنمایان محلی در این تالاب گردش می‌کنند. حضور این گردشگران و آمد و شد قایق‌هایی که سوخت‌شان بنزین است، خود از دیگر دلایل آلوده شدن تالاب انزلی‌ست.

مدیر‌کل اداره حفاظت از محیط زیست استان گیلان اما معتقد است که «در دولت اراده لازم برای حل مشکلات زیست محیطی وجود دارد.»

او چندی پیش به خبرگزاری مهر گفته بود که تالاب بین‌المللی انزلی به دلیل از دست دادن ارزش اکولوژیک و زیستی خود در لیست سیاه کنوانسیون یا معاهده رامسر قرار دارد و اگر در دوره‌ای مشخص نسبت به بازسازی و احیای آن اقدام مؤثری صورت نگیرد، از این معاهده حذف خواهد شد.

ایران از سال ۱۳۸۹، طرح نجات تالاب انزلی را با کمک آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن، جایکا، آغاز کرده است. مرحله دوم این پروژه از سال جاری آغاز شده و باید در مدت پنج سال به پایان برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . تالاب ها نیز همانند مردم ایران گرفتار گروهی نالایق و نادان در مدیریت میهن شده .........