ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسنودن: قوانین از ما دفاع نمی‌کنند، ما از قوانین دفاع می‌کنیم

ادوارد اسنودن پس از موفقیت «شهروند شماره ۴» در اسکار، در سایت «ردیت» مردم را به مقاومت مدنی در برابر فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی در سراسر جهان فراخواند.

ادوارد اسنودن پس از موفقیت «شهروند شماره ۴» در اسکار، در سایت «ردیت» مردم را به مقاومت مدنی در برابر فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی در سراسر جهان فراخواند. اسنودن گفت: «فراموش نکنید که قوانین از ما دفاع نمی‌کنند. این ما هستیم که از قوانین دفاع می‌کنیم. اگر قوانین برخلاف اخلاق و وجدان باشند، وظیفه و حق ماست که قانون را به مسیر اصلی‌اش هدایت کنیم.»

واکنش ادوارد اسنودن به موفقیت «شهروند شماره ۴» در اسکار

ادوارد اسنودن یک متخصص ۳۰ ساله امور رایانه‌ای است که پیش از این برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد و به طور غیر قانونی اسنادی را که نمایانگر دامنه فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی بود منتشر کرد و اکنون در روسیه به‌سر می‌برد.

«شهروند شماره ۴»، ساخته لورا پویتراس، مستندساز سر‌شناس آمریکایی درباره افشاگری ادوارد اسنودن جایزه اسکار بهترین مستند بلند را به دست آورد. به این مناسبت ادواد اسنودن در بخش معروف «من هستم»ِ سایت «ردیت» حضور پیدا کرد و به پرسش‌های شهروندان پاسخ داد. پیش از این، در اوت ۲۰۱۲ باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا بدون اعلان قبلی در این بخش از سایت ردیت شرکت کرده بود.

ادوارد اسنودن در این گفت‌و‌گوی زنده اما کتبی به این نکته اشاره کرد که به گمان او دولت‌ها به جای اینکه در برابر شهروندان احساس مسئولیت کنند، مایل‌اند آن‌ها را تحت نظر بگیرند.

اسنودن هشدار داد که در زمانه ما، شهروندان به نظارت دائمی سازمان‌های اطلاعاتی عادت کرده‌اند و گمان می‌کنند همانطور که دستاوردهای صنعتی بر کیفیت زندگی‌شان افزوده، ممکن است دخالت سازمان‌های اطلاعاتی در امور روزانه شهروندان نیز امنیت آنان را افزایش دهد.

اسنودن گفت: «اگر دولت‌ها به جای آنکه به این فکر کنند که [برای تأمین امنیت شهروندان] چه اقداماتی باید اندیشید، بیش از پیش به فکر گسترش تکنیک‌هایی برای نظارت بر شهروندانشان باشند، خواه‌ناخواه قوانین از مسیر اصلی منحرف می‌شوند.»

اسنودن گفت: «اگر به حکومت‌ها اجازه بدهیم که به قدرت و اتوریته‌ای فراقانونی دست پیدا کنند، آنگاه دیگر به سختی می‌توان حکومت‌ها را وادار کرد در چارجوب قانون عمل کنند.»

در نظر بسیاری از شهروندان آمریکایی ادوارد اسنودن با افشاگری‌هایش به ایالت متحده آمریکا خیانت کرده است. اسنودن در پاسخ به این گروه از شهروندان آمریکایی گفت: «ما هرگز نباید مرتکب این اشتباه بشویم که نظارت بر برخی هدف‌ها را برتر از نظام ارتباطی در سطح جهان بپنداریم.»

یکی از کاربران «ردیت» از اسنودن پرسید که آیا به نظر او ادعای ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه در روسیه سازمان‌ها اطلاعاتی بر زندگی شهروندان نظارت ندارند صحت دارد یا فقط در حد ادعاست.

اسنودن در پاسخ گفت هیچ مدرک مستندی در دست نیست که پوتین هم بر فعالیت شهروندان روسیه نطارت ندارد. اما این یک مشکل جهانی‌ست: «ما نمی‌توانیم قوانین را اصلاح کنیم، بعد دست روی دست بگذاریم و وانمود کنیم که از آن پس همه چیز به خوبی پیش می‌رود.»

به گفته اسنودن تنها راه حفظ حقوق بشر در فضاهای مجازی این است که استانداردها و سیستم‌هایی تدوین شوند که بتوانند ضامن حقوق شهروندان باشند: «در این زمینه از بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های سیاستمداران کاری برنمی‌آید.»

پرسش و پاسخ با حضور ادوارد اسنودن در سایت «ردیت» به مدت دو ساعت ادامه داشت. پرسش‌های شهروندان و پاسخ‌های اسنودن اما در «ردیت» در اختیار همگان قرار دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.