ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما ساخت خط لوله نفتی کانادا-آمریکا را وتو می‌کند

کی‌استون XL، خط لوله انتقال نفت به طول ۱۸۹۷ کیلومتر است که به صورت روزانه قابلیت انتقال ۸۳۰هزار بشکه نفت خام از کانادا به پالایشگاه‌های خلیج مکزیک را خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا لایحه گسترش خط لوله کی‌استون XL را که قرار بوده برای انتقال نفت از کانادا به خلیج مکزیک ساخته شود، وتو می‌کند.

مسیر ساخته شده خط لوله انتقال نفت از کانادا به آمریکا، در کانادا

جان بونر، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که بارک اوباما، رئیس جمهور این کشور، روز سه‌شنبه ۲۴ فوریه / ۵ اسفند بنا دارد که لایحه جنجالی کی‌استون XL را وتو کند. به گفته بونر، ترجیح اوباما این است که در وتو این لایحه از جنجال رسانه‌ای پرهیز کند و به صورت خصوصی وتو را به کنگره اعلام کند.

پیش‌تر اوباما در سخنرانی سالانه خود مقابل مجلس نمایندگان تهدید کرده بود که اگر کنگره لایحه ساخت لوله انتقال نفت از کانادا به آمریکا را تصویب کند، آن را به دلیل حمایت از محیط زیست وتو خواهد کرد.

کی‌استون XL، خط لوله انتقال نفت به طول ۱۸۹۷ کیلومتر است که در مسیری که پیش از این خط لوله گاز ترانس-کانادا-آمریکا در آن قرار داشته، ساخته می‌شود. تفاوت این خط لوله با فاز اولیه این پروژه که در همین مسیر بوده در اندازه قطر لوله‌هاست که این بار برای انتقال نفت با سرعت بیشتر، قطر لوله‌ها نزدیک به ۹۲ سانتی‌متر خواهد بود. این خط لوله به صورت روزانه قابلیت انتقال ۸۳۰هزار بشکه نفت خام از کانادا به پالایشگاه‌های خلیج مکزیک را خواهد داشت.

پروژه ساخت کی‌استون XL از از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و مسیر کانادا تا حدودی ساخته شده است. گسترش این خط لوله در آمریکا با مخالفت سازمان‌های محیط زیستی و سازمان‌های حمایت از حق مالکان بر زمین مواجه شده و از آوریل سال ۲۰۱۴، این پروژه به دستور وزارت خارجه آمریکا که مسئول نظارت بر روند پروژه‌های اقتصادی فراملی در آمریکاست، متوقف شده است.

به دستور وزارت خارجه آمریکا، تیمی قرار بوده که گزارشی از خطرات احتمالی این لوله‌ها در تمام مسیر آن در آمریکا تهیه کنند که این گزارش هنوز منتشر نشده است.

موافقان این خط لوله آن را یکی از حیاتی‌ترین زیرساخت‌ها برای امنیت انرژی ایالات متحده آمریکا و کانادا می‌دانند. موافقان همچنین بر این باورند که این پروژه تنها در آمریکا ۴۲ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

حمل و نقل نفت خام از کانادا به ایالات متحده، هردو کشور را تا حدودی نسبت به نفت کشورهای دیگر از جمله خاورمیانه و دریای شمال بی‌نیاز می‌کند و به این ترتیب نفت کانادا دسترسی بیشتری به پالایشگاه‌های بزرگ در آمریکا خواهد داشت. این نفت پس از پالایش در آمریکا برای صادر شدن به بازار خود آمریکا و بازارهای کشورهای ساحل مکزیک آماده می‌شود.

کشاورزان آمریکایی که مایل نیستند زمین‌های خود را در اختیار پروژه خط لوله انتقال نفت کانادا به آمریکا بگذارند.

مخالفان کی‌استون XL که بیشتر کنشگران محیط زیست و متخصصان این حوزه هستند، می‌گویند که نفت تولیدی کانادا از ماسه‌های نفتی آلبرتا می‌آید که به دلیل ساختارش، هنگام سوخت بیشتر از نفت خام دریای شمال یا خاورمیانه دی‌اکسید کربن تولید خواهد کرد. این نفت، به عبارتی، بیشتر از نفت خام کشورهای دیگر موجب تشدید گرمایش زمین خواهد شد.

همچنین مخالفان کی‌استون XL هشدار داده‌اند که به غیر از خطر حملات تروریستی، حادثه‌های مختلف ممکن است موجب نشت نفت از لوله‌ها به داخل زمین شود. این موضوع به ویژه در مورد نفت ماسه‌ای ایالت آلبرتای کانادا اهمیت دارد چرا که این نفت بر خلاف نفت خام مناطق دیگر جهان در آب فرو می‌رود و سنگین‌تر از آب است. این امر پروژه‌های پاکسازی محیط زیست از نفت را اگر چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، غیر ممکن می‌کند.

کاخ سفید هم جانب منتقدان کی‌استون XL را گرفته است و بر اهمیت حمایت از محیط زیست تاکید دارد. این سومین بار در تاریخ ریاست جمهوری بارک اوباماست که او از حق وتو استفاده می‌کند.

خط قرمز مسیر فاز اولیه خط لوله کی‌استون را نشان می‌دهد. مسیر نقطه چین زرد قرار است مسیر خط لوله کی‌استون XL با لوله‌های به قطر نزدیک به یک متر باشد.

جمهوری‌خواهان که اکثرشان از رشد اقتصادی این پروژه برای آمریکا و یکی از متحدان اصلی‌اش، کانادا، حمایت می‌کنند سعی خواهند کرد که حق وتو اوباما را به چالش بکشند. آن‌ها اگر بتواند دو سوم آرای نمایندگان هر دو مجلس را با خود همراه کنند، حق وتو رئیس‌جمهوری باطل شده و دیگر قدرت کافی برای مقابله با این پروژه را نخواهد داشت.

کاخ سفید با زبانی سیاسی بار‌ها و بار‌ها گفته است که تا تمام شدن پروژه پژوهشی وزارت امور خارجه در مورد امنیت خط لوله کی‌استون XL، هرگونه لایحه تایید این پروژه که توسط کنگره تایید شود را وتو خواهد کرد. نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره اما بر این باورند که این یک استراتژی زمان خریدن است و پژوهش باید تا کنون آماده می‌شده است.

موسسه نفت آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که مساله حق وتو اوباما به زودی باطل شود. او به خبرنگاران گفته است که به هر حال وضعیت ناامیدکننده است.

در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵، مجلس سنا لایحه گسترش کی‌استون XL را تصویب کرد. در ۱۱ فوریه ۲۰۱۵، این لایحه در مجلس نمایندگان نیز رای آورد. امروز بناست اوباما این لایحه‌ را وتو کند. اقدام‌های بعدی کنگره و مجلس نمایندگان، باطل کردن حق وتو اوباما خواهد بود.

تظاهرات کنشگران محیط زیست در واشنگتن در مخالفت با پروژه گسترش خط لوله کی‌استون

با پایین آمدن قیمت نفت جهانی، استخراج نفت از ماسه‌های نفتی آلبرتا، که قرار است نفت لازم برای این خط لوله را تأمین کنند، دیگر به اندازه قبل صرف ندارد. برای استخراج یک بشکه نفت از ماسه‌های نفتی آلبرتا در کانادا ۴۰-۵۰ دلار هزینه می‌شود. با توجه به قیمت جهانی نفت، این نفت اکنون پرهزینه‌ترین منبع نفتی در جهان است.

با این حال رابرت جونز که با کی‌استون در قسمت کانادا و با کمپانی ترنس کانادا همکاری می‌کند می‌گوید که این خط لوله باید گسترش پیدا کند چرا که قیمت نفت به هر حال تغییر خواهد کرد و تقاضای مصرف‌کننده‌ها و پالایشگاه‌ها در ایالات متحده آمریکا روز به روز افزایش می‌یابد.

پروژه چند میلیارد دلاری کی‌استون  XL به غیر از دعوای کاخ سفید و دو مجلس، با چالش‌های حقوقی دیگری نیز در نبراسکا و داکوتای جنوبی مواجه است؛ چندین پرونده قضایی از جانب مالکان زمین‌ها علیه این پروژه در حال پیش‌روی است و موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است.

تا زمانی که این مشکلات هستند. پروژه خط لوله آمریکا-کانادا نمی‌تواند گسترش یابد، اما اگر روزی این پروژه به اتمام برسد، شاهد تغییر جغرافیای سیاسی فروش و پالایش نفت در آمریکای شمالی خواهیم بود. این بر قیمت نفت خام در جهان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.