ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی يونسی: در دادگاه‌ها و زندان‌ها نقض حقوق بشر ديده می‌شود

علی يونسی، وزير پيشين اطلاعات و دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران می‌گويد تندروها در بسياری از مراکز قدرت نفوذ کرده‌اند و در اختيار هيچ کس نيستند.

علی يونسی، دستيار ويژه رئيس‌جمهور ايران در امور اقوام و اقليت‌های دينی می‌گويد نفوذ «عناصر تندرو» در مراکز قدرت باعث شده تا در دادگاه‌ها و زندان‌ها نقض حقوق بشر صورت گيرد.

علی یونسی: تندروها برای جمهوری اسلامی مسأله‌سازی می‌کنند و جمهوری اسلامی بايد هزينه‌اش را بدهد.

يونسی امروز، سه‌شنبه ۶ اسفندماه، به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت که جمهوری اسلامی بايد بتواند از دست تندروها «خلاص شود.»

اين مقام دولت ايران پيشنهاد داده که «مجلس بهترين جا برای گروه‌های تندرو است تا حرف بزنند اما در مراکز قدرت که حقوق مردم را نقض می‌کنند، نبايد باشند.»

دستيار ويژه حسن روحانی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران گفت: «رعايت حقوق شهروندی فقط دست دولت نيست و خيلی از سازمان‌های ديگر بايد همراهی کنند، در حالی که بعضی از آن‌ها همراهی نمی‌کنند.»

دولت‌های غربی و نهادهای مدافع حقوق بشر، جمهوری اسلامی را به نقض گسترده حقوق بشر متهم می‌کنند اما حکومت ایران اين اتهام را رد می‌کند.

به گفته يونسی «تندروهايی وجود دارند که در اختيار هيچ‌کس نيستند و بسياری از اين تندروها در مراکز قدرت نفوذ کردند و خودشان عمل می‌کنند که البته به نام جمهوری اسلامی تمام می‌شود.»

«خدا عامل قتل زهرا کاظمی را تنبيه کرد»

يونسی می‌گويد: «اين تندروها برای جمهوری اسلامی مسأله‌سازی می‌کنند و جمهوری اسلامی بايد هزينه‌اش را بدهد و ما در اين راستا در گذشته عمليات‌ خودسرانه زياد داشتيم که مثلاً يک بازجو و قاضی و يا مأمور نظامی و انتظامی اشتباهی می‌کند و با اراده شخصی کاری انجام می دهد ولی به اسم نظام تمام می‌شود.»

وی افزود: «هم‌اکنون چند سال است که با دولت کانادا مشکل پيدا کرديم و در مورد حادثه‌ای که در خصوص زهرا کاظمی اتفاق افتاد تمامی مدارک مبنی بر اين‌که چه کسانی اين کار را کرده‌اند وجود دارد؛ اگرچه خدا از جای ديگر آن‌ها را مجازات کرد و تنبيه شدند و عدالت خدا درباره بعضی از اين متهمان اجرا شد اما بالاخره در آن‌جا يک اراده شخصی صورت گرفت که جمهوری اسلامی هنوز در حال پرداخت هزينه است.»

ظاهراً اشاره يونسی به سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران است که به‌عنوان «قاتل» زهرا کاظمی، خبرنگار ايرانی – کانادايی از او نام برده می‌شود.

زهرا کاظمی دوم تیرماه ۱۳۸۳ در حالی‌که از گردهمایی خانواده‌های زندانیان سیاسی مقابل زندان اوین عکس می‌‌گرفت، بازداشت شد. او در مدت بازداشت مورد شکنجه و آزار قرار گرفت و در اثر ضربات وارده، روز بیستم تیرماه همان سال در بیمارستان نظامی «بقیه‌الله» جانش را از دست داد.

مرتضوی در جريان پرونده قتل زهرا کاظمی محاکمه نشد اما در مورد پرونده تأمين اجتماعی و بازداشتگاه کهريزک که شماری از معترضان به انتخابات رياست‌جمهوری ۸۸ در آن کشته شدند، مجرم شناخته شد.

حرکات برخی مداحان به اسلحه و عمليات انتحاری تبديل می‌شود

علی يونسی می‌گويد: «برخی کتاب نوشتن‌های تفرقه‌انگيزانه و همچنين حرکت‌های برخی مداحان تبديل به اسلحه و عمليات انتحاری می‌شود و اين افراد بزرگترين خدمت را به دشمنان می‌کنند.»

يونسی گفت که هيچ خطری را بالاتر از خطر جنگ مذهبی نمی‌داند. به گفته وی اسرائيل روی جنگ مذهبی «سرمايه‌گذاری کرده است.»

دستيار ويژه رئيس‌جمهور ایران می‌گويد هنگامی که ۱۰ سال پيش وزير اطلاعات بوده، مواردی از اين دست کشف شده است، از جمله «شاهد بودم کسانی دلارهايشان را از خارج به فلان روحانی می‌دادند تا عليه مقدسات اهل سنت کتاب بنويسد.»

وی افزوده: «ما اين‌ها را به دادگاه تحويل داديم و محکوم شدند و برخی از آن‌ها هنوز در زندان هستند و البته در زندان هم به نوشتن کتاب عليه مقدسات ادامه دادند.»

علی يونسی گفته که صدا و سيمای جمهوری اسلامی بايد سياست نزديکی مذاهب را دنبال کند.

او می‌گويد در اين‌باره نشانه‌های مثبتی در صدا و سيما ديده از جمله اينکه صدا و سيما پس از تغيير رياست آن، «سعی کرده ميدان مداحان افراطی را محدود کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    نقض حقوق بشر 36ساله که هست . جزئی از ذات حکومته . با نام بردن از تندروها می خوان ادرس اشتباه به مردم بدن

  • دهوند

    حاج آقا خدا پدرتان را بیامرزد، 36 سال است که حقوق بشر و هر حق دیگری در این نظام مقدس بی هیچ رحمی پایمال میشود شما تازه میفرمایید دیده میشود؟! کی رعایت میشد؟ برای حفظ نظام حتا فدا کردن اسلام واجب است ایران و مردم که کهم نیستند!

  • hamid

    با کدام خودی در زندان یا دادگاه بداخلاقی شده که شما بعد از ۳۴ سال از افشای شکنجه در زندانها توسط اولین رئیس جمهور منتخب تایخ ایران شما هم از این مهم مطلع شدید؟ برای آگاهی‌ شما امروز جان صدها زندانی سیاسی در زندانها بر اثر شکنجه و آزار در خطر است اگر اطلاع ندارید!!؟ شاد باشید. حمید