ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوختگی، سومین عامل مرگ غیر منتظره در ایران

در ایران، اولین رده مرگ غیرمنتظره تصادفات و بعد موادمخدر و سومین آن نیز سوختگی است.همچنین، بیشتر افرادی که می‌سوزند از طبقات پایین جامعه هستند.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره سوختگی اعلام کرده که به ازای هر ۱۰۰ نفر بیمار سوختگی در ایران، ۱۰ بیمار جان خود را از دست می‌دهند. او گفته سوختگی سومین عامل مرگ غیر منتظره در این کشور است.

سوختگی سومین عامل مرگ غیر منتظره در ایران
سوختگی سومین عامل مرگ غیر منتظره در ایران

سیامک فرخ‌فورقانی گفته که در ایران، اولین رده مرگ غیرمنتظره تصادفات و بعد از آن موادمخدر و سومین آن نیز سوختگی است، اما توجه به سوختگی عملا در رده سوم و حتی در رده سی‌ام هم نیست. بنا به گفته‌های این پزشک، در بین کشورهای جهان سوم نیز ایران آمار بیشتری از سوختگی دارد؛ به طوری که در سال دو تا سه هزار نفر دچار سوختگی می‌شوند. او اما تاکید کرده که سیر سوختگی در ایران، نسبت به گذشته نزولی است.

دکتر علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی هم گفته رابطه عمیقی بین فقر و سوختگی وجود دارد. به این معنی که بیشتر افرادی که می‌سوزند از طبقات پایین جامعه هستند.

تعداد بستری‌های سوختگی در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر است در حالی‌ که در کشوری مانند آمریکا با توجه به جمعیت زیاد آن، این میزان ۴۰ هزار نفر در سال است.در ایران، سالانه دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزارنفر بر اثر سوختگی می‌میرند که این مرگ و میر‌ها در سوختگی‌های ۶۰ درصد به بالا رخ می‌دهد در حالی که در دنیا مرگ و میر ناشی از سوختگی در سوختگی‌های بالای ۹۰ درصد بروز پیدا می‌کند.

به ازای هر ۱۰۰ نفری که در ایران دچار سوختگی می‌شوند، ۱۰ بیمار از بین می‌روند و کسانی که زنده می‌مانند نیز دچار ناتوانی روانی و جسمانی می‌شوند. در حالی که در دنیا از هر ۱۰۰ نفر بیمار سوختگی، سه نفر می‌میرند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که دکتر فرهاد حافظی، رییس چهارمین کنگره سوختگی گفته در حرفه پزشکی، افراد کمی علاقه‌مند به این حوزه هستند و تعداد کمی به آن وارد می‌شوند. همچنین، جراحان سر و گردن، گوش و حلق و بینی و پلاستیک، این مبحث را جزو کار خود نمی‌دانند. او گفته: «جراحان پلاستیک فقط بینی را عمل می‌کنند و اگر سوختگی بینی را برای آن‌ها بفرستیم، کار جراحی سوختگی را انجام نمی‌دهند.»

به گفته رییس سازمان نظام پزشکی کشور، ایران نیازمند ایجاد ۱۰ تا ۱۵ مرکز سوختگی است. بنابراین باید حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی نیز برای بیماران سوختگی در نظر گرفته شود. بخش‌های سوختگی باید فضای مناسب به صورت یک اتاق با یک تخت و یک حمام برای هر بیمار داشته باشند که در ایران چنین امکاناتی وجود ندارد. بیماران سوختگی به صورت مجتمع بستری می‌شوند که این موضوع امکان بروز عفونت و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین علت‌های آمار بالای سوختگی در ایران ناامن بودن فضاهای کار است. در ایران نکات ایمنی در هنگام کار رعایت نمی‌شود و به همین دلیل کارگران بسیار آسیب‌پذیرند و بسیاری از سوانح سوختگی برای این گروه اتفاق می‌افتد.

دومین عامل وسایل گرمایشی غیراستاندارد است. افراد بی‌بضاعت از وسایل گرمایشی ارزان قیمت استفاده می‌کنند و این عامل باعث افزایش میزان سوختگی در کشور می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.