ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش یک آدم‌ربایی در امارات؛ محکومیت شش ایرانی به حبس ابد

یکسال و نیم پس از ربوده شدن عباس یزدان‌پناه بازرگان بریتانیایی و دوست کودکی مهدی هاشمی، دادستان اماراتی می‌گوید شش متهم پرونده با خوراندن دارو او را ربوده‌اند.

دادگاهی در امارات متحده عربی شش ایرانی را در ارتباط با پرونده عباس یزدان‌پناه یزدی، بازرگان ربوده شده ایرانی – بریتانیایی به حبس ابد محکوم کرد. سه تن از این متهمان به‌طور غیابی در دادگاه محاکمه شدند.

یزدان‌پناه یک روز پس از آن ناپدید شد که در دادگاه رسیدگی کننده به قرارداد گازی «کرنست» علیه ایران شهادت داده بود

دادستان اماراتی این پرونده مدعی شد که متهمان به یزدان‌پناه حمله کرده و به او دارو خورانده‌ بودند. به گفته دادستان این افراد سپس از طریق بندری در شارجه امارات، به طور قاچاق این بازرگان ایرانی – بریتانیایی را به ایران منتقل کرده‌اند.

سه متهم حاضر در دادگاه، اتهامات مربوط به حمله، آدم‌ربایی و سرقت را رد کرده‌اند. با این حال جوان‌ترین متهم (فردی با نام مستعار "ر.الف" ۳۲ ساله) پذیرفته که ماشین مورد استفاده در آدم‌ربایی را رانده بود.

رویترز به نقل از روزنامه «خلیج» چاپ امارات نوشته کسی که این آدم ربایی را برنامه‌ریزی کرده بود (در گزارش با نام مستعار س.ه از او یاد شده) در طول رسیدگی به این پرونده و در دوران بازداشت فوت شده. امارات اما به طور رسمی درباره این موضوع موضع‌گیری نکرده است.

عباس یزدان‌پناه، دوست کودکی‌های مهدی هاشمی

تیرماه سال ۱۳۹۲، رسانه‌های بریتانیایی از ناپدید شدن یک تاجر ایرانی- بریتانیایی و  مدیر شرکت هورتن در دبی خبر دادند. یک ماه بعد پلیس امارات متحده عربی اعلام کرد که جسد عباس یزدان‌پناه یزدی را پیدا کرده است. اگرچه مقام‌های دولتی در بریتانیا تا کنون خبر قطعی کشته شدن او را تائید نکرده‌اند.

به گفته آتنا یزدان‌‌پناه همسر عباس یزدان‌پناه، او از دوستان دوران کودکی مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است.

یزدان‌پناه یک روز پس از آن ناپدید شد که در دادگاه رسیدگی کننده به قرارداد «کرسنت» شهادت داده بود.

چند ماه پس از شهادت او، دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده، به محکومیت ایران در قرار داد کرسنت رأی داد.

دولت بریتانیا اعلام کرده تا کنون مدارک مستدلی در رابطه با ربوده شدن عباس یزدان‌پناه یزدی و پرونده کرنست وجود ندارد.

پرونده پر سر و صدا «کرنست»

کرسنت قراردادی بوده بین شرکت اماراتی «کرسنت پترولیوم» با شرکت ملی نفت ایران که در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۱) منعقد شد. مذاکرات این قرارداد از سال ۱۹۹۷ آغاز و در سال ۲۰۰۱ با عقد قرارداد پایان یافت.

عباس یزدان‌پناه، مدیر شرکت «هورتن» نیز که نقشی کلیدی در شکل گیری این قرار داد داشته است.

این قرارداد چند سال بعد در درگیری‌‌های جناحی در حکومت ایران به عنوان «خیانت ملی» و «ترکمانچای گازی» معرفی و متوقف شد. اصول‌گرایان از آن برای حمله به هاشمی رفسنجانی استفاده می‌کنند و مهدی هاشمی را فردی تعیین‌کننده در پرونده می‌خوانند.

قرارداد کرسنت در زمانی که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی بود بسته شد و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کنونی ایران، در آن زمان به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به خاتمی، به عملکرد زنگنه اعتراض کرده و انعقاد قرارداد کرسنت را خارج از چارچوب قانون و دارای آثار منفی فراوان برای ایران دانسته بود.

شرکت اماراتی دعوای خود با ایران را به دادگاه لاهه برد.

در آخرین تحولات بهمن ماه امسال، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس، مدعی شد که مهدی هاشمی علاوه بر گرفتن پنج میلیون دلار رشوه از شرکت «استات اویل»، در کشته شدن عباس یزدان‌پناه تاجر ایرانی- انگلیسی و مدیر شرکت «هورتن» هم دست داشته است.

نام یزدان پناه در قرداد نفتی شرکت استات اویل نیز مطرح است. از او به نام واسطه‌‌ای میان شرکت نفتی «استات‌ اویل» نروژ و وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.