ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش آثار موزه موصل را نابود کرد

داعش در اینترنت ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه جهادگرایان برای به نمایش گذاشتن بت‌شکنی مطابق «سیره» پیامبر اسلام، آثار تمدن آشوری را نابود می‌کنند.

داعش در اینترنت ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه جهادگرایان برای به نمایش گذشتن بت‌شکنی مطابق «سیره» پیامبر اسلام آثار موزه موصل را تخریب می‌کنند. در میان این آثار تندیس یک نگهبان قرار دارد که قدمت آن به ۲۶۰۰ سال پیش در تمدن آشوریان می‌رسد.

نمایی از یک ویدئو: داعش آثار موزه موصل را نابود می‌کند

در این ویدیو تکفیری‌های داعش با پتک به جان نقاشی‌ها و تندیس‌های به یادگار مانده از نبرد نینوا می‌افتند و این آثار ارزشمند را از بین می‌برند.

نبرد نینوا بخشی از جنگ‌های ایران و روم در زمان ساسانیان بود. در نزدیکی موصل سپاه ایران، رومیان را که به قصد تصرف تیسفون آمده بودند، به عقب‌نشینی واداشتند.

کارشناسان میراث فرهنگی با بررسی این ویدئو تأیید کرده‌اند که این آثار اصل‌اند و تقلبی نبوده‌اند و این ویرانگری فرهنگی جلوه نمایشی – تبلیغی نداشته است.

تندیس نگهبان دروازه نرگال (خدای سرزمین مردگان) یکی از آثار ارزشمندی بود که در این ویرانگری فرهنگی از بین رفت. قدمت این اثر به قرن هفتم پیش از میلاد می‌رسد و بخشی از دروازه نینوا، مرکز امپراطوری آشوریان بوده است.

نمایشی از ویرانگری فرهنگی داعش در موزه موصل

رسانه‌های خبری جهان اوایل هفته جاری گزارش داده بودند که داعش به کتابخانه‌های عمومی موصل هجوم برده و هزاران جلد کتاب‌ را سوزانده است.

موصل دومین شهر بزرگ عراق است که به خاطر پالایشگاه نفتش اهمیت دارد. گفته می‌شود که به زودی ارتش عراق برای آزادسازی این شهر به موصل حمله می‌کند. ارتش آمریکا در نظر دارد در ماه مه سال جاری، پیش از آغاز ماه رمضان و فرارسیدن تابستان این حمله را سازماندهی کند.

تخمین زده می‌شود که داعش در موصل هزار تا دو هزار نفر نیروی مسلح دارد.

داعش تابستان سال گذشته تهدید کرده بود که آثار موزه موصل را ویران می‌کند و کارکنان موزه را به دلیل «مراقبت از آثار غیر اسلامی» تهدید به مرگ کرده بود. علاوه بر موصل، شهر باستانی هترا نیز تحت کنترل داعش است. این گروه همچنین تهدید کرده این منطقه وسیع را به دلیل وجود آثار پیش از اسلام و مجسمه‌های شرک‌آلود ویران می‌کند.

هترا در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش وزارت گردشگری و حفاظت از میراث تاریخی عراق، داعش بیش از ۴۳۷۰ موقعیت تاریخی در پنج استان این کشور را تخریب کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داعش در حال نابودی شهر باستانی نمرود است | andishehayandeh

    […] بیشتر بخوانید: داعش آثار موزه موصل را نابود کرد […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 89

    […] سوریه حکومت اسلامی در سه روز بیش از ۲۰۰ مسیحی ربود عراق داعش آثار موزه موصل را نابود کرد عراق سازمان‌های حقوق بشری: داعش در صدد نابودی […]

  • روزبه

    بعد از انقلاب هم آیت الله خلخالی می خواست همین بلا رو سر تخت جمشید در بیاره با بولدوز رفتند ولی یه عده متوجه شدند و با وساطت به خمینی تو انستد اینها رو سر عقل بیارن. مقبره رضا شاه رو ولی رسیدند نابود کنند حالا با خوب و بد رضا شاه کار ندارم ولی این فرد هم جزیی از تاریخ ایران بوده چه خوب چه بد.

  • کوروش

    چند سال پیش ساختمان اصلی موزه ملی ایران را که ساختمانی فرسوده و در مقابل زلزله بسیار آسیب پذیر است را از اشیا و آثار اسلامی خالی کردند و تنها آثار تاریخ پیش از اسلام هم اکنون در ساختمان قدیمی موزه ملی قرار دارد. جمهوری اسلامی که میداند در تهران زلزله ای رخ خواهد داد, عملا با این حرکت آثار پیش از اسلام ایران را در معرض نابودی و تخریب قرار داده است

  • علی هژبری

    ترکیه در یک عملیات کماندویی رفت بقایای جسد سلیمان شاه عثمانی را از دست داعش درآورد. حالا که ایران در مبارزه با داعش سردمدار کشورهای منطقه هست بد نیست این کار را در بدست آوردن آثار ایرانی و انتقالشان به ایران در پیش بگیرد و پس از رفع خطر و جنگ به جای اصلی اش برگرداند. علی هژبری کارشناس اداره کل موزه های معاونت میراث فرهنگی کارشناس ارشد باستان شناسی از دانشگاه تهران

  • حسن

    متاسفم اخه يك كمي شعور و فهم از شرليط روز زندگي بد نيست اخه تا كي مسله كشور از كمر به پاين حل ميشه ظاهرا براي علماي ما هيچ موضوعي به اندازه مسايل جنسيتي در كشور و جود ندارد فكر كنم اگر چاره اي داشتند حتما دستور زنده به گور كردن دخترا ميدانند شايد دردشون كمي التيام پيدا ميكرد اخه بزرگوار خودت دست پروده مادر محترمت هستي اينقدر به جنس مونث بدبين و ستيزه جو مباش ادم ادم است و همه مساوي خلق شدن و اين امر خدا ست دختر ها و پسر اگر ازادانه ارتباط نداشته باشتند در خفا اين كار ميكنند كه مثل اتش و پنبه و تو بزگوار هاين را نميداني ؟ كسترتر فكر كنيد و با مسايل روز و مسابل ارتباطي موبايل و وايبر و غير اشنا بشين در دنياي امروز كسي نميتونهة هيچ تفكيكي جنسيتي را متصور بشه مگر اينكه بخواهد خودشو گول بزنه روز خوش

  • شهپر

    هیچ نهادی، مجمعی در این جهان نیست که جلوی اینکار را گرفته و اموال موزه ها را به جای امنی منتقل کند؟ کجایند نویسندگانی که برای مسائل فرهنگی امضا جمع می کنند؟ شاید هم باید امیدوار بود که که این اشیا نابود نشده اند و از موزه های جهان یا نزد کلکسیونر ها سر در خواهند آورد. باز این بهتر است

  • ایران

    واقعا جامعه جهانی چه غلطی داره میکنه من نمیدونم، این ... رو آزاد گذاشتن که بنا بر سیره نبی مکرم اسلام به عقاید همه توهین و این آثار رو نابود کنن. اسلامیون کجایند که ماله کشی کنند؟؟؟ خیلی خیلی ناراحت کننده بود. اینها بخشی از تمدن ایران و در مقیاسی بزرگتر از میراث تمدن بشری بودند البته تمدن به اصطلاح اسلامی تنها به آدمخواران و آدمکشان اجازه عرض اندام میدهد و اصولا هیچ ارزش و احترامی برای سایر تمدن ها قائل نیست.

  • امیر

    من اگر جای مسولان عراقی بودم همین الان با یک حمله تمام عیار تمام داعشی هارونابود میکردم.و به خاطر نابود کردن اثار فرهنگی کشورم یک نفر از انها را زنده نمیگذاشتم.همه کشور رو به سمت موصل هدایت میکردم به تمام ساکنان اونجا میگفتم خارج بشید تا داعشی ها رو نابود کنند.متاسفانه عراق یک کشوری نیست که مردم برای اون کشور از خود گذشتگی داشته باشند.

  • كاميار

    اين به راستى هم سيره پيغمبر است

  • مازیار

    اینهم برهانی بر اینکه اگر در قرن بیست و یکم داعش که داعیه احیای تمدن و خلافت اسلامی دارد چنین رفتاری با میراث فرهنگی و باستانی بشر دارد، پس پربیراه نیست که لشگر ظفرنمون اسلام در 14 سده گذشته با شهرهای تسخیرشده امپراتوری روم و ایران چه‌ها که نکرده. پس بدانیم که کتابسوزیها و "بت‌شنکنی ها"یی که در تاریخهای اسلامی ذکرشان رفته، حتما حقیقت داشته‌اند و گستره‌شان بمراتب بیش از آن بوده که درشمار آیند.

  • Neda

    نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان معتقد است: اختلاط دختر و پسر در دانشگاه اشتباه است، زیرا ما در اوایل انقلاب دانشگاه‌ها و امکانات زیادی نداشتیم و مجبور بودیم که کلاس‌ها را مختلط برگزار کنیم، اما درحال حاضر دانشگاه‌های زیادی در شهرها وجود دارد و می‌توان دانشگاه‌ها را سه روز زنانه و سه روز مردانه کرد...

  • حامد

    مغزهای فسیل شده ، تحجر، بی شعوری محض! بت پرستی کجا و موزه کجا! وقتی انسان افسار مغزش رو به دست بی مغزها بده همین میشه. بسیار غم انگیز هست دیدن این تصاویر.