ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رزمایش «پرتوی» در بوشهر آغاز شد

در آستانه توافق‌نامه جامع هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، سازمان پدافند غیرعامل ایران با برگزاری یک «رزمایش پرتوی» می‌خواهد نشان دهد که ایران آمادگی مقابله با سوانح هسته‌ای را دارد.

در آستانه توافق‌نامه جامع هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، سازمان پدافند غیرعامل ایران در بوشهر رزمایش پرتوی برگزار می‌کند. هدف از این رزمایش ایجاد آمادگی برای مقابله با سوانح هسته‌ای‌ست و فرماندهی آن را سردار پاسدار غلامرضا جزایری به عهده دارد.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که رزمایش پرتوی در بوشهر صبح جمعه ۸ اسفند آغاز شده، و در سه مرحله در دو روز ادامه دارد.

به گفته سردار پاسدار غلامرضا جزایری در نخستین روز، این رزمایش به شکل «ستادی» و دور یک میز برگزار می‌شود. رزمایش عملی اما صبح روز شنبه در نیروگاه اتمی بوشهر با کنترل آلودگی‌های فرضی توسط پرسنل نیروگاه انجام می‌شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور به خبرگزاری ایرنا گفته است: «مرحله سوم در شهر بوشهر توسط دستگاه‌های اجرایی و اعضای کارگروه‌های مشترک وظایف پیش‌بینی شده را انجام می‌دهند.»

چهارشنبه ۶ اسفند، نیروی دریایی سپاه پاسداران رزمایشی در خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار کرد. در این رزمایش که مانند رزمایش پرتوی در بوشهر در آستانه توافق‌نامه هسته‌ای برگزار شد، شناورهای نیروی دریایی سپاه به یک کشتی باربری که به شکل یک ناوهواپیمابر آمریکایی درآمده بود، ۴۰۰ راکت شلیک کردند. از ساحل هم ۴ موشک به این ماکت اصابت کرد.

غلامرضا جزایری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تلویحاً به این نکته اشاره کرده که یکی اهداف رزمایش پرتوی در بوشهر نشان دادن میزان آمادگی ایران در مهار کردن آسیب‌های نیروگاه بوشهر و رفع نگرانی‌های جامعه جهانی‌ست.

مصطفی سالاری، استاندار بوشهر به خبرگزاری ایرنا گفته است: «نگرانی از ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر وجود ندارد با این وجود انجام رزمایش یک ضرورت است.»

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ در عمق ۱۲ کیلومتری زیر زمین در شهرستان دشتی استان بوشهر زمین‌لرزه‌ای رخ داد که کانون آن در نزدیکی شهر شُنبه، ۱۶ کیلومتری شهر کاکی، ۲۷ کیلومتری شهر خورموج (مرکز شهرستان دشتی) و ۹۰ کیلومتری بندر بوشهر در استان بوشهر بود. پس از وقوع این زمین‌لرزه مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کردند به نیروگاه اتمی بوشهر آسیب نرسیده است.

پس از وقوع زلزله بوشهر، کشورهای عضو شورای همکاری‌ خلیج فارس در آوریل ۲۰۱۳ در نشستی در عربستان سعودی درباره خطرهای ناشی از آسیب احتمالی به نیروگاه اتمی بوشهر در اثر زلزله‌ای دیگر در جنوب ایران به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

این کشورها احتمال می‌دهند که در صورت نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه اتمی بوشهر محیط زیست آنان نیز آلوده شود.

شش کشور‌ عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به «پیمان ایمنی هسته‌ای» بپیوندد. این پیمان در سال ۱۹۹۶، ۱۰ سال پس از «فاجعه اتمی چرنوبیل» منعقد شد و ۷۲ کشور هم آن را امضا کرده‌اند. ایران تنها کشوری است که دارای برنامه و نیروگاه اتمی است اما هنوز پیمان ایمنی هسته‌ای را امضاء نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد نیز از ایران خواسته به عنوان کشوری زلزله‌خیز با یک برنامه هسته‌ای به پیمان ایمنی هسته‌ای بپیوندد. این پیمان پس از فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در ژاپن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ در واحد ۴ نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در شهر پریپیات در اوکرائین اتفاق افتاد. این فاجعه در اثر رعایت نکردن استانداردهای ایمنی و همچنین فرسودگی نیروگاه چرنوبیل روی داد و یکی از پرپیامدترین و سهمگین‌ترین فجایع هسته‌ای در جهان است. اهالی شهر پریپیات ناگزیر شدند خانه و کاشانه‌شان را ترک کنند. آنها هنوز هم با پیامدهای این فاجعه درگیرند.

نیروگاه اتمی فوکوشیما نیز در جریان زلزله سال ۲۰۱۱ ژاپن به شدت آسیب دید و از آن هنگام مسئولان ژاپنی هنوز موفق نشده‌اند بحران نشت موارد رادیواکتیو را به‌طور کامل مهار کنند.

عملیات احداث نیروگاه بوشهر در سال ۱۹۷۴ شروع شد، ولی بعد از انقلاب متوقف ماند. این نیروگاه در دوران جنگ ایران و عراق چندبار مورد حمله قرار گرفت و آسیب دید. بعد از جنگ، در سال ۱۹۹۵ عملیات احداث آن مجدداً شروع شد و روس‌ها مسئولیت تکمیل نیروگاه را از شرکت زیمنس آلمان تحویل گرفتند.

نیروگاه بوشهر ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ به شبکه برق سراسری ایران متصل شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    باشه بهش میگم لغو کامل تحریمها و تحویل موشک اس اس ۳۰۰ روسیه تا ۱۱ فروردین!!