ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر علوم: دانشجویان دوره دکترا به بیکاران افزوده می‌شوند

محمد فرهادی در مراسمی علمی گفت میانگین بیکاران در بین فارغ‌التحصیلان از میانگین کشور بالاتر است و نخبگان برای همین بهترین راه‌حل را خروج از ایران می‌دانند.

محمد فرهادی در مراسمی علمی گفت میانگین بیکاران در بین فارغ‌التحصیلان بالاتر از میانگین کشور است و نخبگان برای همین بهترین راه‌حل را خروج از ایران می‌دانند.

فارغ التحصیلان

وزیرعلوم ایران می‌گوید سالانه یک میلیون نفر در کشور از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند اما فرصت‌های اشتغال یا شکوفایی برای آنها وجود ندارد.

محمد فرهادی در مراسم اعطای سومین «جایزه ملی مدیریت فناوری» به آمارهایی اشاره کرد که نشان‌ می‌دهند میانگین نرخ بیکاری در میان دانش‌آموختگان بالاتر از میانگین کشور است. او گفت: «دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نیز درسال‌های آینده به تعداد بیکاران اضافه می‌شوند و از این روست که نخبگان، بهترین راه حل را خروج از کشور می‌دانند.»

فرهادی از دست‌اندرکاران جایزه یاد شده خواست شرکت‌های «دانش‌بنیان» را تقویت کنند تا فارغ‌التحصیلان ایرانی در آنها جذب شوند.

رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم استیضاح شده دولت روحانی، در اسفند ۱۳۹۲ گفته بود در سال‌های گذشته دانشگاه‌های ایران رشد کمی زیادی داشته‌اند و اکنون میزان بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دو برابر دیگران است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هم‌زمان نسبت به ورود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر  از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار در سال‌های آینده هشدار داده و این افراد را «کارگران دانشی» خوانده بود. او در توضیح کارگران دانشی به نیرویی با تیپولوژی خاص و انتظارات متفاوت» اشاره کرده و گفته بود: «برخی فکر می‌کردند با پاشیدن پول به جامعه می‌توانند اشتغال ایجاد کنند. منابع مالی مهم است اما همه کارن یست. جامعه برای ایجاد اشتغال باید به یک نهضت عمومی اقدام کند.»

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد هم پیش از این تاکید کرده که با پیوستن دانش‌آموختگان دانشگاهی به صف متقاضیان کار، تعداد بیکاران کشور به ۸ میلیون نفر خواهد رسید.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در پاییز ۱۳۹۳، یک میلیون و ۱۰۳ هزار نفر از جویندگان کار دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم تا دکترا بوده‌اند. این تحصیلکردگان به دلیل ساختار خدماتی و غیرمولد اقتصاد ایران، جایی برای اشتغال یا کسب مهارت ندارند. در آگهی‌های روزنامه‌ها می‌توان دید که افراد لیسانسیه برای سرایداری و نگهبانی تقاضای کار می‌دهند. هم‌چنین شمار قابل توجهی از افراد دانشگاه دیده در آژانس‌های تاکسی تلفنی به رانندگی مشغول هستند.

طبق آمار موجود، ۶۳ درصد زنان تحصیلکرده ایرانی نیز بیکارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    دکترا هم بستگی به این دارد چه جور دکترایی باشد. اگر از امت حزب اله حاضر در صحنه باشد و دکترایش تقلبی باشد که بیکار نمی ماند ، دارای بالاترین شغلها هم میشود . نمونه اش بذرپاش و احمدی نژاد و مانند اینها هستند. کسی که درس خوانده و هزینه کرده و با هزار و یک جور محرومیت و زحمت از راه درست دکترا گرفته بدبخت و بیکار است

  • hamid

    در کشوری که این همه تحصیلکرده بیکار دارد چرا باید اقتصاد، مصرف محور باشد!!؟ و بجای سرمایه گذاری داخلی و حمایت از صنایع داخلی و ایجاد کار، از چین و هند و روسیه جنس وارد کنیم؟ البته پاسخش معلوم است چون تنها شکلی است که بیت "رهبر"! و مسئولان سپاه میتوانند ثروتهای کلان به جیب بزنند! بدانیم منافع استبداد ولایت مطلقه آخوند با بقای ایران و حقوق ملت ایران در تضاد است!! باید خود را از زورپرستی که این نظام در ۳۳ سال اخیر ملت را در آن اسیر کرده با شناخت به اصول آزادی و استقلال و حقوق انسان و حقوق شهروندی و حقوق طبیعت آزاد سازیم. تغییر کنیم، خود را از دروغ‌های نظام که برای مثال مدعی میشود که جنبش همگانی ضررش بیشتر است!! آزاد سازیم و بدینوسیله خود و میهن را از سراشیب سقوط نجات دهیم! شاد باشید. حمید

  • دهوند

    این که تازگی ندارد. از زمانی که این نظام مقدس و حکومت حزب اله برپا شد این روند هم آغاز شد. یادتان باشد نخست وزیر مکتبی رجایی که ناگهان قیمت بنزین را 300٪ افزایش داد ( در پی حمله امت حزب اله حاضر در صحنه به مراکز کشاورزی و صنعتی و بازرگانی ) با ضد سیاستهای ایران بربادده ، این روند شوم و غم انگیز هم در کشور برقرار شد. سال به سال هم بدتر میشود. آقای فرهادی خودشان از اوباشی بودند که در آن زمان با سن کم و بدون تجربه و دانش لازم به وزارت رسیدند و در ببار آوردن این همه مصیب برای این کشور سهم داشتند و دارند. بیشتر اقتصاد کشور در دست یک نفر ( رهبر فرزانه مسلمین جهان !) متمرکز است، درامدهای نفتی هم در کنترل برادر ایشان در وزارت نفت است ، مالیات هم نمیدهند چیزی هم میگیرند. هرکس بخواهد مشغول کار شود باید سرسپردگی خود به خامنه ای را ثابت کند و اگر دانش و هنری هم نداشته باشد کافی است که به پستی تن دهد تا به جایی برسد. بذرپاش را ببینید که با این سن کم از کجا به کجا رسید. این یک نمونه از بسیار است. حالا هم دیر نشده به فرمایش خردمندانه (!) رهبر بابصیرت (!) جمعیت را دوبرابر و بیشتر کنید مشکل بیکاری هم حل میشود !