ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون رئیس جمهوری ایران: افزایش قیمت برق قانونی‌ است

دولت قیمت برق را یک ماه زودتر از مهلت توافق شده ۲۰ درصد افزایش داد. دولت در پاسخ اعتراض نمایندگان گفت: مجلس اجازه افزایش ۳۷ درصد قیمت‌ برق را به ما داده.

قرار بود قیمت برق از اول سال ۹۴ افزایش پیدا کند، اما دولت منتظر نماند و قیمت برق را از اول اسفند ماه سال جاری به میزان ۲۰ درصد افزایش داد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعتراض کرد. معاون رئیس جمهوری پاسخ داد.

۲۰ درصد افزایش قیمت برق

یک بار دیگر دعوای بین دولت و مجلس در حاشیه همایش‌ها بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد. این بار در حاشیه همایش «روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان». اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری که در این همایش شرکت کرده بود، در پاسخ به انتقادات کمیسیون انرژی مجلس از افزایش زود هنگام قیمت برق به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت: «افزایش قیمت برق هیچ مغایرتی با قانون ندارد. دولت حق دارد در مورد تمام مسائلی که تشخیص می‌دهد به مصلحت جامعه است تصمیم‌گیری کند.»

دولت برای پرداخت یارانه‌ها ۱۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. قرار بود از آغاز سال ۹۴ برای جبران این کسری بودجه قیمت برق، آب و گاز افزایش پیدا کند.

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آذر ماه سال جاری خبر داده بود که دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ چنین در نظر گرفته که از طریق افزایش قیمت برق، آب و گاز ۴۸ هزار میلیارد تومان نصیبش بشود. مجلس از دولت خواسته بود که قیمت حامل‌های انرژی را به تدریج و به شکل پلکانی و از آغاز سال ۹۴ افزایش دهد. اما دولت در نخستین گام از اول اسفند ماه قیمت برق خانگی و کشاورزی را ۱۰ درصد و قیمت برق برای سایر بخش‌ها را ۲۰ درصد افزایش داد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در یک نشست خبری که ۴ اسفند برگزار شد گفته بود که قرار بود قیمت برق ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، اما با این میزان از افزایش قیمت موافقت نشد و اکنون به طور میانگین در همه بخش‌ها، اعم از صنعنی، کشاورزی و خانگی قیمت برق فقط ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در پاسخ به نمایندگان منتقد سیاست‌های دولت گفت: «مجلس اجازه افزایش ۳۷ درصد قیمت‌ برق را به ما داده است.»

به گفته جهانگیری «اگر رئیس مجلس شورای اسلامی تشخیص دهد که مصوبه‌ای از دولت خلاف قانون است حتماً این موضوع را به اطلاع دولت می‌رساند و دولت نیز نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کند.»

پیش از این علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود: «باید تطبیق مصوبه جدید دولت در خصوص افزایش تعرفه برق از اول اسفند با قانون بررسی شود و بعد برای اجرای آن اقدام شود که قطعاً افزایش تعرفه‌های برق به امسال نمی‌رسد.»

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه می‌بایست قیمت برق و گاز و آب تا پایان سال پنجم این برنامه آزاد شود. به همین جهت دولت در صدد جلب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌، از جمله ایجاد نیروگاه‌های گازی و بخاری‌ست. انتظار می‌رود که قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده تا حد ۳۷ درصد افزایش پیدا کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    آب و برق را مجانی می کنیم. اتوبوس را مجانی میکنیم. اسلام برای شما خانه میسازد. شما به این حد هم قانع نشوید. ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم. معنویات شمارا درست میکنیم. من شما را میکنم ، لاکن نصیحت. اینها ، این پدر و پسر ذخایر ما را بردند ، امریکا ما را دوهزار سال استعمار کرد. ما را چنان کرده اند که ما دیگر نتوانیم اسلام را حفظ کنیم. این مادران فرزندمرده ، این جوانهای ما .... مگر چه میگویند. میگویند ما اسلام را میخواهیم. ما روحانیت را میخواهیم. اسلام برای شما خوب است . روحانیت برای شما خدمتگزار است. ولایت فقیه یک نعمت الهی است از برای شما. من شما را می کنم ، لاکن نصیحت. بهمت شما زنها این نهضت بلند شده است. نگذارید این نهضت بخوابد. دست از این اعوجاج بردارید. این احمد نمی فهمد چه میگوید . به دامن اسلام برگردید. به دامن روحانیت معظم برگردید. به دامن ملت برگردید. ملت اسلام مگر چه میگوید؟ اینها می گویند ما می خواهیم شهید بشویم ، اینها می آیند اینجا می گویند شما دعا کنید که ما شهید بشویم . ملتی که شهادت دارد ، ملت اسلام ، ملتی که میگوید من هیچ نمی خواهم الا اینکه می خواهم شهید بشوم مگر چه می خواهد؟ مگر ما برای این انقلاب کردیم که خربزه ارزان شود ؟ این مسخره است ، اینها میخواهند اعوجاج کنند تا ما نتوانیم اسلام را حفظ کنیم . که ما نتوانیم روحانیت را حفظ کنیم . اینها میخواهند دست ما را از دامن روحانیت کوتاه کنند. اینها میخواهند ، بهوش باشید امریکا می خواهد این گریه ها را از ما بگیرد. ملت اسلام که برای اقتصاد انقلاب نکرده ، ما می خواهیم همه شهید بشویم که چه بشد؟ که اسلام زنده بماند. البته حفظ احکام اسلام واجب است، لاکن حفظ اسلام واچب تر. حفظ نظام و حکومت از آن هم واجب تر. حفظ حکومت اوچب واجبات است.خداوند انشاله همه ما را آدم کند.

  • جلال

    امیدوار بود آدمى به خیر کسان مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان (سعدی) نمی خواد آب و برق رو مجانی کنین...همین که گرونش نکنین ما را بس....

  • rama

    آب و برق را مجانی میکنم خانه نخرید . همه را صاحبخانه میکنم