ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خالق «اینجه ممد» درگذشت

یاشار کمال، نویسنده رمان «اینجه ممد» و دارنده جایزه صلح ناشران و کتابفروشان آلمان در پی یک بیماری طولانی در سن ۹۱ سالگی درگذشت. او نویسندگان را منادیان زمانه می‌دانست.

یاشار کمال، نویسنده رمان «اینجه ممد» و دارنده جایزه صلح ناشران و کتابفروشان آلمان در پی یک بیماری طولانی درگذشت. او نویسندگان را منادیان زمانه می‌دانست.

یاشار کمال، نویسنده نامدار ترکیه در سن ۹۱سالگی در استانبول درگذشت. او که مهم‌ترین نویسنده معاصرترکیه به شمار می‌رفت، رمان «اینجه ممد» را  در سال ۱۹۵۵ نوشت. این رمان او را به شهرتی فراگیر رساند و بارها در سراسر جهان به زبان‌های مختلف ترجمه و تجدید چاپ شد.

رمان اینچه‌ممد، سرگذشت جوانی جسور و خوش‌قلب است که از ستمگری و نابرابری به ستوه می‌‌آید و علیه مالکان و اربابان طغیان می‌کند. اینجه ممد در این راه، دهقانان و رعیت‌های دیگر را با خود همراه می‌سازد.

یاشار کمال در سال ۱۹۹۷، جایزه صلح ناشران و کتابفروشان آلمان را به دست آورد؛ جایزه‌ای که معتبرترین جایزه ادبی آلمان به شمار می‌رود. او در نطق خود در زمان دریافت این جایزه گفته بود: «من مردی اهل هنر، شعر و عاشیقی هستم. از زمانی که خودم را با این هنر مشغول کرده‌ام، تمام تلاشم را بکار گرفته‌ام که آن را به بهترین وجه ممکن انجام دهم. گفتم  اهل هنر و شعر وعاشیقی هستم نه ادبیات؛ چون قبل از اینکه نوشتن را شروع کنم، نقال و عاشیق و گرد آورندهٔ فرهنگ عامیانه بودم.»

یاشار کمال، زبان را ناجی بشریت می‌خواند و اعتقاد عمیقی به جادوی زبان داشت. او بر همین اساس، نقش و وظیفه نویسنده در جامعه را بس مهم می‌دانست و می‌گفت: «نویسندگان مسئولیت زمانه ما را به دوش دارند.»

او خود این نقش را با جدیت پذیرفته و به آن عمل می‌کرد. مبارزه با بی‌عدالتی و تلاش برای آزادی و حقوق بشر، خط سرخی در آثار یاشار کمال هستند. از یاشار کمال ۲۰ رمان و شمار زیادی داستان‌های کوتاه منتشر شده است.

یاشار کمال در ۶ اکتبر ۱۹۲۳ در شهر همیته، در خانواده‌ای کرد به دنیا آمد و در تیره‌روزی و نداری بزرگ شد. در کودکی چشم راست خود را طی یک تصادف از دست داده بود و پس از دیدن صحنه قتل پدرش در هنگام نماز در مسجد، سال‌ها به لکنت زبان مبتلا شد.

یاشار کمال کارهای مختلفی برای گذران زندگی انجام داد. چوپانی، کفاشی، عریضه‌نویسی، کارگری و رانندگی تراکتور از آن جمله‌اند. نام اصلی او «کمال صادق گوکچَه‌لی» بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.