ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام اوجالان به پ‌ک‌ک: سلاح‌های خود را زمین بگذارید

اوجالان در این پیام تاکید می‌کند که زمان آن رسیده نیروهای کردستان به دنبال «تصمیمی تاریخی» برای رسیدن به «یک راه حل دموکراتیک» باشند و به درگیری‌های مسلحانه پایان دهند.

عبدالله اوجالان از نیروهای پ‌ک‌ک خواست سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و برای دوران صلح با دولت ترکیه آماده شوند. سری ثریا اوندر، نماینده استانبول در مجلس ملی ترکیه که اصالتا کرد است، عصر شنبه (۲۸ فوریه) پیام اوجالان را در تلویزیون ترکیه خواند.

اوجلان: «ما درصدد پایان دادن به این جنگ ۳۰ساله، در قالب یک صلح دائمی هستیم. هدف اصلی ما رسیدن به یک راه حل دمکراتیک است.»

اوجالان در این پیام تاکید می‌کند که زمان آن رسیده نیروهای کردستان، «تصمیمی تاریخی» برای رسیدن به «یک راه حل دموکراتیک» بگیرند و به درگیری‌های مسلحانه پایان دهند: «ما درصدد پایان دادن به این جنگ ۳۰ساله، در قالب یک صلح دائمی هستیم. هدف اصلی ما رسیدن به یک راه حل دمکراتیک است.»

ثریا اوندر که پیش از خواندن این پیام با اوجلان در زندان جزیره ایمرالی ملاقات کرده بود گفت، اوجالان از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) خواسته که خود را برای برگزاری کنگره صلح در بهار آتی و برای پایان جنگ، آماده کنند. ملاقات ثریا اوندر با اوجلان در هفته‌ پیش صورت گرفته است.

ثریا اوندر پس از ملاقات با اوجلان به دیدار یالچین آک‌دوغان نماینده مردم آنکارا در مجلس ملی و معاون ارشد سیاسی رئیس‌جمهوری ترکیه رفته است. این نماینده حزب «عدالت و توسعه» از طرف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، نمایندگی دولت در پیشبرد مذاکرات صلح با احزاب مخالف کرد به ویژه پ‌ک‌ک را بر عهده گرفته است.

هنگامی که پیام اوجلان را ثریا اوندر در تلویزیون می‌خواند، آک‌دوغان نیز کنار او حضور داشت.‌ او تصمیم اوجلان را «یک گام جدی» خواند و گفت: «این تلاش و شتاب برای کنار گذاشتن اسلحه‌ها برای ما اهمیت دارد.»

فرماندهان نظامی پ‌ک‌ک که این روز‌ها درگیر جنگ با نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شمال عراق و سوریه‌اند، هنوز هیچ واکنشی نسبت به این درخواست رهبرشان نشان نداده‌اند. اما به طور کلی اختلافی بین اوجلان و نیروهای نظامی پ‌ک‌ک وجود ندارد و معمولا این فرماندهان از صحبت‌های او استقبال می‌کنند.

در سال ۲۰۱۲ ترکیه با اوجلان وارد مذاکره صلح شد. اوجالان در سال ۲۰۱۳ آتش‌بس اعلام کرد و از نیرو‌های پ‌ک‌ک خواست که برای پیشبرد صلح در ترکیه به کردستان عراق عقب‌نشینی کنند. این آتش‌بس هنوز به قوت خود باقی است اما چند ماه پس از پیام اوجلان، برخی از فرمانده‌های پ‌ک‌ک از عقب‌نشینی خودداری کرده و گفتند که نیروهای ارتش ترکیه و دولت ترکیه هنوز هیچ گامی برای جبران گذشته بر نداشته‌اند.

رهبر پ‌ک‌ک از سال ۱۹۹۹ تا کنون در زندانی واقع در جزیره ایمرالی در جنوب استانبول تحت بازداشت است. در تقابل پ‌ک‌ک با دولت ترکیه از سال ۱۹۸۴ تاکنون، ۴۰هزار  کرد کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.