ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حذف نام همسر سابق از شناسنامه: ۱۰ میلیون تومان

با افزایش آمار طلاق شغل تازه‌ای راه افتاده: دلالی با تکیه بر ماده ۳۳ قانون ثبت احوال. دفاتر اسناد رسمی و دفتر وکیلان دادگستری محلی برای به دست آوردن مشتری‌ست.

آمار طلاق در ایران رو به افزایش است. در همان حال هستند کسانی که برای حذف نام همسر اول از شناسنامه‌شان ۱۰ میلیون تومان رشوه می‌دهند. سازمان ثبت احوال تکذیب می‌کند، وکلا می‌گویند راهکارهایی برای حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد.

جام‌جم گزارش داده است که این روزها اگر زندگی زناشویی زن یا مردی شکست بخورد و به طلاق بینجامد، این باور وجود دارد که شکست در ازدواج اول به خاطر رابطه‌ناپذیری فرد است. به همین دلیل رشوه‌خواری برای حذف نام همسر اول به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده.

بر اساس ماده ۳۳ قانون ثبت احوال نام همسر در شناسنامه مرد یا زن ثبت می‌شود. چنانچه مردی چند زن داشته باشد، نام همه آن زن‌ها هم در شناسنامه او درج می‌شود. اما اگر زن و مردی با هم عقد کنند، ولی ازدواج آن‌ها سر نگیرد، می‌توانند تقاضا بدهند که نام همسر از شناسنامه‌شان حذف شود. لازمه آن اما این است که پزشک زن را معاینه کند و تشخیص دهد که هنوز باکره است. قانون به این نوع طلاق می‌گوید: «طلاق بائن غیرمدخوله».

آرش دولتشاهی، وکیل دادگستری در گفت‌و‌گو با جام جم توضیح می‌دهد: «در قانون ثبت احوال پیش‌بینی شده زوج‌هایی که رابطه زناشویی با یکدیگر نداشته‌اند بعد از طلاق می‌توانند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند. این در حالی است که تا مدتی قبل سازمان ثبت احوال با بخشنامه‌ای این موضوع را فقط به خانم‌ها محدود کرده بود به این شکل که آن‌ها با تائیدیه پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن می‌توانستند نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌شان پاک کنند، اما دیوان عدالت اداری این بخشنامه را باطل کرد و در نتیجه این امکان برای آقایان نیز فراهم شد که در صورتی که خانم باکره تشخیص داده شود، بتوانند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند.»

اکنون دلالانی در دفاتر اسناد رسمی دست به کار شده‌اند. مشتری ۱۰ میلیون تومان را نزد دفتردار یا شخص معتمد دیگری قرار می‌دهد. سپس دلال حکم دادگاه یا نامه پزشکی قانونی را جعل یا تحریف می‌کند، آنگاه به سازمان ثبت احوال رجوع می‌کند و با استفاده از آشنایانی که دارد از شناسنامه مشتری‌اش نام همسر سابق او را حذف می‌کند. سپس ۱۰ میلیون تومان را دریافت می‌کند و پس از پرداخت مزد کارچاق‌کن‌ها، باقی را به جیب خودش می‌ریزد.

مهدی تدین، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال در گفت‌و‌گو با جام جم این خبر را تکذیب کرده است. او می‌گوید سازمان ثبت احوال برای هر فردی که در ایران متولد می‌شود یک سند صادر می‌کند که مهرو موم است. به گفته این مقام مسئول ممکن است بتوان شناسنامه را از نام همسر سابق سفید کرد، اما اطلاعات ازدواج در آن سند مهر و موم‌شده موجود است.

شماری از وکلا اما خبر دلالی برای حذف نام همسر اول از شناسنامه را تأیید کرده‌‌اند. آن‌ها می‌گویند یکی از راه‌های به دست آوردن مشتری برای این کار دفتر وکیلان دادگستری‌ست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    اقا رو دعا کنید