ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها در اسرائیل به سخنان نتانیاهو در کنگره آمریکا

سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا، دو هفته قبل از انتخابات پارلمان اسرائیل واکنش‌های انتقادی‌ای در اسرائیل به‌همراه داشت. تلویزیون اسرائیل سخنرانی او را با پنج دقیقه تأخیر پخش کرد.

پس از سخنان بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا، در اسرائیل انتقادهایی از مطالبات حداکثری او از ایران و نحوه رفتار وی با رئیس‌جمهور آمریکا شد.

بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا

تلویزیون اسرائیل سخنان نخست‌وزیر این کشور در کنگره آمریکا را با پنج دقیقه تأخیر پخش کرد. این‌که آیا این تأخیر به‌دلیل نگرانی از استفاده تبلیغاتی برای انتخابات نزدیک کنست اسرائیل بود تا کمیسیون ویژه بتواند سریع قسمت‌هایی از آن را سانسور کند، روشن نیست.

این ترس بی‌اساس بود، اما نگرانی‌های دیگر در اسرائیل مورد بحث قرار گرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدآمیز توصیف کرد و درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند گفت: «اگر معامله‌ای که در حال شکل گرفتن است، پیش برود و ایران شروط مذاکرات را بپذیرد، این توافق از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران جلوگیری نخواهد کرد. بلکه موجب خواهد شد که ایران سلاح‌های هسته‌ای زیادی را تولید کند.» او دولت ایران را «دشمن ابدی آمریکا» خواند.

ایزاک هرتزوگ رهبر حزب کار و رهبر مخالفان دولت اسرائیل درباره سخنان نتانیاهو گفت: «این سخنرانی که خیلی مؤثر جلوه داده می‌شود، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند.»

هرتزوگ افزود: «این سخنرانی همچنین توافقنامه با ایران را تغییر نمی‌دهد و یا متوقف نمی‌کند. واقعیت دردناک این است که تشویق‌ها پایان می‌یابند و نتانیاهو تنها خواهد ماند.»

ایزاک هرتزوگ رهبر حزب کار: سخنرانی نتانیاهو برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند.

رقیب نتانیاهو در انتخابات ماه جاری افزود: «اسرائیل منزوی شده است. اسرائیل دیگر نمی‌تواند هیچ تأثیری بر مذاکرات [هسته‌ای] بگذارد. افزون بر این، این سخنرانی به روابط اسرائیل و آمریکا به‌شدت آسیب رساند.»

اسحاق هرتزوگ گفت اگر او در آینده نخست‌وزیر اسرائیل شود با ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران به همان ‌شدت مبارزه خواهد کرد اما همراه با رئیس‌جمهور آمریکا و نه در مقابل او.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا نارضایتی خود را از سخنان نتانیاهو ابراز داشته است اما نه فقط به این دلیل که این سخنرانی بدون هماهنگی با او و دولت آمریکا برگزار شد بلکه به این دلیل که نخست‌وزیر اسرائیل مواضع او درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران را در کنگره مورد انتقاد قرار داد.

مجازات شدیدتر علیه ایران؟

نفتالی بِنِت، وزیر اقتصاد اسرائیل که همراه با نتانیاهو به آمریکا رفته بود، تلاش کرد از سخنرانی نتانیاهو حمایت کند. او گفت: «این سخنرانی در واقع همه را متقاعد کرد. من فکر می‌کنم که اکنون ما بخت بیشتری داریم تا این توافقنامه وحشتناک را متوقف کنیم.»

نفتالی بِنِت، وزیر اقتصاد اسرائیل: سخنرانی نتانیاهو همه را متقاعد کرد.

او افزود: «نخست‌وزیر بحث را به سطح اصلی آن کشاند و راه‌های جایگزین را نشان داد.»

راه‌های جایگزین دولت نتانیاهو تشدید تحریم‌ها علیه ایران است تا مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود و از توافق هسته‌ای با ایران جلوگیری کند.

نفتالی بِنِت می‌گوید: « اگر دشمن در نهایت بر خاک افتاد به او آب نباید داد.»

«مطالبات غیرواقعی از ایران»

از نظر زهاوا گالئون، رهبر حزب چپ «مرتز» در اسرائیل، پیام نتانیاهو این است: «اوباما شما شهروندان آمریکایی و ما را به سوی سیاست تخریبی هدایت می‌کند.»

به اعتقاد خانم گالئون، نتانیاهو سیاست جایگزینی ندارد و در واقع می‌گوید تحریم‌ها زمانی برداشته ‌شوند که ایران از سیاست خارجی خود دست بکشد.

زهاوا گالئون، رهبر حزب چپ «مرتز» در اسرائیل معتقد است نتانیاهو سیاست جایگزینی ندارد.

به اعتقاد «بنیاد صلح در خاورمیانه» نیز که یک نهاد آمریکایی است، نتانیاهو خواستار تسلیم کامل ایران است و این غیرواقعی است. این بنیاد می‌گوید نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد از هرگونه توافقی با ایران جلوگیری کند.

باراک اوباما در گفت‌وگو با رویترز از ایران خواسته که فعالیت‌ هسته‌ایش را دست‌کم به مدت ۱۰ سال به شکل اثبات‌پذیری محدود کند. او گفت تنها در این صورت است که توافقنامه جامع هسته‌ای به دست می‌آید.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این سخنان اوباما را مورد انتقاد قرار داد و گفت اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا برای جلب افکار عمومی و مقابله با تبلیغات اسرائیل و مخالفان تندرو مذاکرات هسته‌ای است.

چالش بر سر ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی است که این مذاکرات در سوئیس میان نمایندگان این کشور و آمریکا ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    من نمیدانم نتانیاهو چه هیزم تری به ایرانیان و بخصوص به "استالین" های وطنی فروخته که شب و روز فحش و ناسزا برایش نثار میکنند. آیا در ۳۶ سال گذشته یک نخست اسرائیل گفته که ایران باید نابود شود و یا در تظاهرات میلیونی شعار مرگ بر ایران بدهند؟ البته چنین شعارهائی ــ مرگ بر و نابود باید گردد ــ نشانه بی فرهنگی یک ملت است. البته نام من Behrouz است ونظراتم با فرد ی با نام Behroouz تفاوت کامل دارد.

  • Behroouz

    ترس اسرائیل ازبمب نیست ! از دوستی آمریکا وایران میترسه !!! نه مردم ایران و نه مردم اسرائیل، خصوصا ایرانیان مقیم اسرائیل هیچ کدام خواهان جنگ بین ایران و اسرائیل نیستند..! این مردم با گذشته دیرینه و دوستی های گذشته، امروز هم دوست هستند و هرگونه تلاشی را سر حد کار خود قرار میدهند برای نگه داشتن این دوستی و ادامه ان..! انوقت یک مشت دیوانه سیاسی، مانند ملایان ایران که خود مردم ایران در مقابل انها ایستاده اند، و یک دیوانه سیاسی دیگر مانند نتانیاهو، میخواهند که بین این ملتها اتش جنگ را روشن کنند...! سخنرانی نتانیاهو فقط یک چیز را نشان میدهد، که او میخواهد که آتش جنگ را در منطقه در حد نهایت خود شعله ور کند، و در ورای ان نه اینکه صحبت یک ایدولوژی باشد، بلکه فقط مادی و قدرت طلبی است و باز یک مشت دیوانه سیاسی، میخواهند که ملتها را به جان یکدیگر بیاندازند..!

  • امير

    سلام تيتر امروز چهارشنبه 13 اسفند روزنامه وطن امروز را ديده ايد؟