ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر جان کری به عربستان برای رایزنی درباره توافق احتمالی با ایران

مقامات ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که وزیر خارجه این کشور به دولت‌های منطقه اطمینان خواهد داد که توافق احتمالی با تهران، مانع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا، به منظور رایزنی با مقامات عربستان صعودی درباره مذاکرات هسته‌ای و امکان توافق احتمالی با ایران، پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ماه/ پنجم مارس وارد ریاض شد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، جان کری قرار است در این سفر برای کاهش نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مورد برنامه هسته‌ای ایران تلاش کند. پیدا کردن راه‌‌حلی برای پایان دادن به بی‌ثباتی‌ها در یمن و بحث درباره دیگر کشورهای خاورمیانه از محورهای دیگر گفت‌و‌گوها میان وزیر خارجه آمریکا با مقامات صعودی خواهد بود.

مقامات ایالات متحده آمریکا گفته‌اند جان کری در سفر خود به دولت‌های منطقه اطمینان خواهد داد که توافق احتمالی با تهران به شکلی خواهد بود که اجازه دست‌یابی ایران به تولید بمب هسته‌ای را نخواهد داد. همچنین این گفت‌و‌گو‌ها و توافق احتمالی به معنای خوش‌بینی آمریکا به حل مسائل امنیتی گسترده‌تر نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید عربستان نیز دیدار کند. او همچنین دیدار‌های جداگانه‌ای با وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهد داشت.

علاوه بر اسرائیل، کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نگران دستیابی ایران به تسلیحات اتمی و افزایش قدرت نظامی این کشور در منطقه هستند.

وزیر خارجه آمریکا آخرین دور مذاکرات اتمی با ایران را به تازگی پشت سر گذاشته است. وزیر امور خارجه ایران درباره این مذاکرات گفته است که تهران و گروه ۱+۵ به توافق بر سر برنامه اتمی «خیلی نزدیک» شده‌اند.

محمد‌جواد ظریف گفته است: «ما آماده‌ایم بدون وقفه برای رسیدن به یک موافقت‌نامه کار کنیم، مهلت رسیدن به چارچوب توافق پایان مارس است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد سیاسی آمریکا که خواسته است نامش فاش نشود، گفته است که صرف‌نظر از این‌که در مذاکرات اتمی با ایران چه نتیجه‌ای حاصل شود، آمریکا همچنان به مقابله با «پیشروی ایران» و «قدرت افزایی» آن در منطقه ادامه خواهد داد و با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همکاری نزدیکی در زمینه توافقات امنیتی دوجانبه و افزایش توان دفاعی آن‌ها خواهد داشت.

کری، علاوه بر مسأله اتمی ایران و بحران یمن، درباره شرایط وخیم سوریه و جنگ با شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش سابق) در سوریه و عراق نیز بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، جان کری همچنین در سفر خود به ریاض، حمایت آمریکا از تلاش‌های سازمان ملل در پیشبرد مذاکره برای انتقال آرام قدرت در یمن را مورد تأکید قرار خواهد داد.

یمن در حال حاضر با بحران جدی سیاسی روبه‌روست که ممکن است باعث تجزیه این کشور بشود. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه بر این باورند که یمن نیز هم‌چون سوریه عرصه‌ای برای جنگ نیابتی میان ایران و عربستان صعودی و هم‌پیمانانش شده است.

گفته می‌شود شورشیان شیعه حوثی که به تازگی دولت مورد حمایت ایالات متحده و کشورهای عرب منطقه در یمن را سرنگون کردند، از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند. ایران همچنین حضوری فعال در مبارزه با مخالفان بشار اسد در سوریه دارد و در عراق نیز درگیر جنگ با دولت اسلامی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • درباره توافق ایران امریکا - زد ایکس ان

    […] […]

  • nader

    حرفهای کری متضاد است . جلوی اعراب حکومت اسلامی را میکوبد و در خفا مجری فرمان انها در عراق و سوریه و یمن شده!