ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراض‌های کارگری در کنتورسازی ایران و کاشی کویر یزد

تعداد کارگران معترض کنتور‌سازی ایران حدود ۶۰۰ نفر گزارش شده است. آنان خواستار پرداخت شدن سه ماه حقوق معوقه‌شان و هم‌چنین حقوق اسفند و عیدی و پاداش پایان سال خود هستند.

کارگران کارخانه کنتورسازی ایران در استان قزوین، روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند‌ماه، به دلیل پرداخت نشدن مطالبات صنفی‌شان، برای سومین روز پیاپی اعتصاب کردند و به اعتراضات‌شان در محوطه کارخانه ادامه دادند.

عکس تزیینی‌ است

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، اعتصاب این کارگران در حالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که روز چهارشنبه ۱۳ اسفند‌ماه، کارفرما دو ماه از مجموع مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کرد.

در خبرهای منتشر شده، تعداد کارگران معترض حدود ۶۰۰ نفر گزارش شده است. این کارگران خواستار پرداخت سه ماه حقوق معوقه‌شان (ماه‌های آذر، دی و بهمن) و هم‌چنین حقوق اسفند و عیدی و پاداش پایان سال خود هستند.

کارگران کارخانه کنتور‌سازی ایران می‌گویند که بر اساس توافق قبلی با کارفرما و تأمین اجتماعی، قرار بوده شش ماه از معوقه‌های بیمه‌ کارگران به صورت قسطی به تأمین اجتماعی پرداخت شود اما «ظاهراً تا‌کنون این توافق اجرایی نشده‌ است و هفته گذشته به درخواست تعویض و تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران در شعبه‌های تأمین اجتماعی رسیدگی نشده است.»

کارخانه کنتورسازی ایران که از دو بخش کنتورسازی و لامپ‌سازی تشکیل شده است، نزدیک به هزار کارگر دارد.

کارگران معترض می‌گویند که این واحد صنعتی در دو سال گذشته تولید مطلوبی داشته اما پرداخت مطالبات آنان همواره با مشکلاتی همراه بوده است.

از سوی دیگر وضعیت پرداخت مطالبات معوق حدود ۴۰۰ کارگر مشغول کار در واحد «صنایع کم مصرف ایرانیان» هم که در نزدیکی کارخانه کنتور‌سازی ایران قرار دارد، هنوز مشخص نیست. این در حالی است که ۱۹‌مهر ماه امسال و به دنبال تأخیر در پرداخت سه ماه حقوق ۱۲۰ کارگر این کارخانه که زیر مجموعه کارخانه کنتور‌سازی ایران است، این کارگران دست از کار کشیدند و در محوطه کارخانه تجمع کردند.

کارخانه کنتور‌سازی ایران در سال ۱۳۴۷ در منطقه شهر صنعتی البرز در استان قزوین احداث شده و سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسیده است.

تجمع کارگران کاشی کویر یزد

کارگران کارخانه تولید کاشی کویر یزد می‌گویند که از مجموع مطالبات‌شان، تاکنون تنها ۱۵ درصد از حقوق دی ماه پرداخت شده‌ است. آنان در اعتراض به این وضعیت، روز چهار‌شنبه، ۱۳ اسفند‌ ماه در مقابل کارخانه تجمع کردند.

گفته می‌شود که پرداخت حقوق کارگران کاشی کویر یزد در یک سال گذشته با تأخیرهای زیادی همراه بوده و این مسأله نارضایتی شدید کارگران را به دنبال داشته است.

این در حالی است که به دلیل کاهش نقدینگی و هم‌چنین کمبود مواد اولیه، تنها ۳۰ درصد ظرفیت این کارخانه فعال است و کار در هشت قسمت از  ۱۲ قسمت این کارخانه به دلیل بحران‌های به وجود آمده، متوقف شده است.

به نظر می‌رسد که این مشکل تنها مختص کارخانه کاشی کویر یزد نیست و بسیاری از کارخانه‌های کاشی‌سازی در ایران درگیر بحران کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه هستند.

گفته می‌شود که بخشی از این بحران به دلیل مشکلات به وجود آمده بر سر راه صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای منطقه، به خصوص عراق و عدم بارگیری و تخلیه مناسب در این شرکت‌هاست.

کارگران کارخانه کاشی کویر یزد نگرانند که با بحرانی‌تر شدن شرایط کارخانه، زمینه برای تعدیل بیشتر نیرو‌ها تا پایان سال فراهم شود.

شرایط وخیم ایجاد شده به دلیل سوء مدیریت‌ها و تحریم‌های غرب برای محدود کردن برنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین دلایل بحران اقتصادی به وجود آمده هستند که فشار مستقیم آن به واحدهای تولیدی و صنعتی و به دنبال آن، کارگران این واحد‌ها وارد می‌شود.

یکی از کارگران کارخانه کاشی کویر یزد درباره وضع موجود به «ایلنا» گفته است: «در یزد نزدیک به ۱۰۰ کارخانه کاشی و سرامیک وجود دارد اما بحران‌های ناشی از کاهش صادرات و کمبود نقدینگی باعث شده انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی سرامیک از شرکت‌ها بخواهد کار را برای ۴۵ روز تعطیل کنند.»

به گفته این کارگر معترض، این تعطیلی ۴۵ روزه، بدون حقوق است و مشخص نیست وضعیت کارگران در این مدت چه خواهد شد.

کام کارگران «قند کامیاب» تلخ شد

تعطیل شدن کارخانه «قند کامیاب» که گفته می‌شود برای بهسازی این واحد تولیدی است، حدود ۱۴۰ کارگر را که سه ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند، نگران از دست دادن شغل‌شان کرده است.

گفته می‌شود که کارفرمای این واحد تولیدی از یک هفته پیش همه خطوط تولید کارخانه را برای بهسازی و انجام تعمیرات کلی، تا زمان اصلاح، غیرفعال و تعطیل کرده است.

کارگران می‌گویند که انجام تعمیرات مورد نظر کارفرما دست‌کم سه ماه زمان می‌برد و با توجه به وضعیت کارخانه، امیدی به ادامه کارشان پس از پایان تعطیلات نوروزی نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.