ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کناره‌گیری دو شاعر از جايزه شعر فجر؛ اعتراض به دخالت نهادهای دولتی

محمد شمس لنگرودی و عليرضا عباسی، نامزدهای نهمين جشنواره شعر فجر با انتشار نامه‌های جداگانه‌ای از شرکت در این جشنواره انصراف دادند. عباسی از «خودی و غیرخودی» کردن‌ها انتقاد کرد.

محمد شمس لنگرودی و عليرضا عباسی، دو شاعری که آثارشان برای دریافت جایزه نهمين جشنواره شعر فجر انتخاب شده بود اعلام کردند که در این جشنواره شرکت نخواهند کرد. علیرضا عباسی در نامه خود از «دخالت نهادهای رسمی و دولتی» انتقاد کرده است.

محمد شمس لنگرودی و عليرضا عباسی

محمد شمس لنگرودی که مجموعه شعر «آوازهای فرشته بی‌بال» او به‌عنوان نامزد نهمین جشنواره شعر فجر معرفی شده بود در نامه‌اش بدون اشاره به دلیل کناره‌گیری خود از این جشنواره تنها تقاضا کرده است که نامش از فهرست نامزدهای دریافت جایزه حذف شود.

دفتر شعر «آوازهای فرشته بی‌بال» که توسط انتشارات نگاه منتشر شده فضایی اعتراضی - اجتماعی دارد و در ادامه سبک ساده‌نويسی شاعر است.

محمد شمس لنگرودی از اعضای کانون نویسندگان ایران است و چندین مجموعه شعر، يک رمان و چند کار پژوهشی را در کارنامه خود دارد.

عليرضا عباسی که مجموعه شعر «تيترهای درشت سياه‌ترند» وی ماه گذشته از نامزدهای نهايی دريافت جايزه کتاب سال شده بود و همین مجموعه شعر نامزد جشنواره شعر فجر نیز بود، در نامه خود نوشته است «هيچ‌گونه اعتقاد و اشتياقی به منتخب شدن و دريافت چنين جوايزی و هر جايزه دولتی ديگری» ندارد و انصراف خود را از حضور در فهرست برگزيدگان نهايی اعلام می‌کند.

او افزوده است: «طی ساليان گذشته تجربه نشان داده که بيشترين دستاورد دخالت نهادهای رسمی و دولتی، ايجاد فاصله بين شاعران بوده است؛ تقسيم آن‌ها به خودی و غيرخودی.»

عليرضا عباسی در ادامه نوشته است: «سال‌ها عده‌ای خودی تلقی شده‌اند و عده‌ای غيرخودی؛ پس به يک‌باره چطور می‌توان پذيرفت همه چيز تغيير کرده در حالی که چيزی تغيير نکرده است.»

این شاعر همچنین در نامه خود به وضعیت زندگی شاعران، نویسندگان و مترجمان مستقل و حرفه‌ای اشاره کرده و گفته است بسیاری از آن‌ها «هنوز در اولين خم‌های معيشتی و رفاهی درمانده‌اند» و نهادی وظیفه حمایت از آن‌ها را بر عهده ندارد.

عباسی در پایان نامه خود آورده است: «ترجيح می‌دهم مبالغ قابل توجه اين جوايز صرف خريد کتاب‌هايی شود که در گوشه انبار ناشران خاک می‌خورد و يا روی دست مؤلفان‌شان می‌ماند؛ کتاب‌های همان نويسندگان، شاعران و البته ناشرانی که بی‌هيچ استدلال منطقی غيرخودی به حساب آمده‌اند.»

دفتر شعر «تيترهای درشت سياه‌ترند» علیرضا عباسی، پس از مجموعه شعرهای «مرمت خواب‌های کوتاه» و «پروانه‌ای از متن خارج می‌شود» سومین اثر وی در عرصه شعر است.

درون‌مايه بیشتر شعرهای مجموعه «تيترهای درشت سياه‌ترند» را مضامين اجتماعی  و مفاهيم انسانی تشکيل می‌دهد و اين شعرها برخی تجربه‌های شعری شاعر طی دو سال اخير را شامل می‌شوند.

علیرضا عباسی در زمينه نقد شعر نیز فعالیت دارد و جلسات ماهانه نقد ادبی را در مرکز «باغ آينه» کرج برگزار می‌کند.

نامزدهای دیگر جشنواره شعر فجر «باغ در حصار مصائب» سروده عليرضا رجبعلی‌زاده کاشانی، «روی جاده ابريشم شعر» سروده محمد قهرمان، «شجره‌نامه يک جن» سروده عليرضا بديع، «ضد» سروده فاضل نظری هستند.

نتيجه نهايی جايزه شعر فجر قرار است امروز شنبه ۱۶ اسفند اعلام شود.

هشتمین دوره جشنواره شعر فجر که در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد نیز به دلیل دعوت از یدالله رؤیایی، شاعر صاحب‌سبک ایرانی که ۳۴ است در فرانسه سکونت دارد، خبرساز شد اما شورای سیاستگذاری این جشنواره بعد تصمیم گرفت دعوتش از رؤیایی را پس بگیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    جایزه مال حضرت ولی امر مسلمین جهان و حومه هست باید بدن به نوکر ولایت غلوم علی حداد اهنگر چرا به کفار جایزه میدی حاجی نمکی و اله کرح هم هستند کی بهتر از جنتی شعر میگه خب بدید به جتنی