ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست مشترک مصباح، موحدی و يزدی در آستانه اجلاس خبرگان

در حالی که سه روز بیشتر به انتخاب رئیس مجلس خبرگان باقی نمانده، سه تن از روحانيان اصولگرای عضو مجلس خبرگان رهبری نشست مشترک برگزار می‌کنند.

رضا تقوی، رئيس شورای همگرايی اصولگرايان از نشست مشترک آيت‌الله محمدتقی مصباح يزدی، آيت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی و آيت‌الله محمد يزدی در روزهای آينده خبر داد.

محمدتقی مصباح يزدی، محمدعلی موحدی کرمانی و محمد يزدی

رضا تقوی که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو کرده، جزييات بيشتری در مورد اين نشست و اهداف برگزاری آن اعلام نکرده اما ظاهراً اين نشست مشترک بايد با انتخابات هياًت رئيسه مجلس خبرگان رهبری که ۱۹ اسفند برگزار خواهد شد، در ارتباط باشد.

در نشست سه روز ديگر مجلس خبرگان رهبری، رئيس جديد اين نهاد انتخاب خواهد شد.

آيت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئيس مجلس خبرگان رهبری بود که ۲۹ مهر سال جاری در سن ۸۳ سالگی درگذشت و هم‌اکنون آيت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئيس موقت مجلس خبرگان است.

اصولگرايان حکومتی از بيم اين‌که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت کانديدای رياست خبرگان رهبری شود، تلاش می‌کنند تا با نشست‌هايی از اين دست نامزد خود را به رياست اين مجلس برسانند.

هاشمی رفسنجانی پس از مرگ آيت‌الله علی مشکينی، نخستين رئيس مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان رئيس اين مجلس انتخاب شده بود و تا سال ۱۳۸۹ نيز در اين پست باقی ماند اما در اين سال بار ديگر برای رياست خبرگان کانديدا نشد و به اين ترتيب محمدرضا مهدوی کنی به‌عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و تا زمان مرگ در اين سمت باقی ماند.

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود در صورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای رياست خبرگان «صالح نمی‌داند» قصد کانديدا شدن داشته باشند، آماده کاندیداتوری است.

هاشمی رفسنجانی پيشتر گفته بود در صورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای رياست خبرگان «صالح نمی‌داند» قصد کانديدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد.

ظاهراً اشاره هاشمی رفسنجانی به افرادی مانند محمد يزدی و محمدتقی مصباح يزدی است.

در همين حال از محمود هاشمی شاهرودی نيز به‌عنوان يکی از گزينه‌های جدی رياست خبرگان رهبری نام برده می‌شود؛ گزينه‌ای که به‌گفته تحليلگران هاشمی رفسنجانی با رياست او موافق است.

آيت‌الله هاشم هاشم‌زاده هريسی، يکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در مورد مناقشه‌های انتخابات هيأت رئيسه اين نهاد ناظر بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی گفته که «برخی امروز با جنجال‌آفرينی‌ مطرح می‌کنند که کسانی برای مجلس خبرگان نقشه کشيده‌اند٬ مگر مجلس خبرگان چه قدرتی دارد که اعضا و رئيس آن بتواند ولايت را تحت تأثير قرار دهند، اصلاً مگر چنين حقی دارند؟»

به‌گفته وی سخن گفتن اين عده درباره توطئه «جنجال و سياسی‌کاری» است.

نظارت بر کار رهبر جمهوری اسلامی يکی از وظايف اصلی مجلس خبرگان است و شورای نگهبان مرجع تشخيص شرايط مورد نظر برای عضويت در مجلس خبرگان ‌است. اين در حالی است که در قانون انتخابات مجلس خبرگان آمده کسانی که رهبر جمهوری اسلامی به‌صراحت يا به‌طور ضمنی، اجتهاد آنان را تأييد کرده باشد، از نظر علمی، نيازی به تشخيص شورای نگهبان نخواهند داشت.

طول هر دوره مجلس خبرگان هشت سال است. اين مجلس دارای ۸۶ عضو است که با رأی مردم و از ميان «روحانيان» انتخاب می‌شوند. با این حال شورای نگهبان صلاحیت نمایندگان عضویت در مجلس خبرگان را تأیید می‌کند و اعضای شورای نگهبان از جانب رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شوند.

تعيين آيت‌الله حسينعلی منتظری به عنوان قائم مقام رهبری در سال ۱۳۶۴ و انتخاب آيت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۶۸ از تصميمات اين مجلس در دوران فعاليت خود بوده ‌است.

منتقدان عملکرد مجلس خبرگان رهبری می‌گويند اين مجلس در طول فعاليت خود هيچ‌گاه عملکرد رهبری جمهوری اسلامی را مورد بررسی جدی قرار نداده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    مگر این شورای به اصطلاح فرمایشی خبرگان یا بهتر بگوئیم ( خمرگان ) چه نقش مثبت و چه سودی به حال مردم ایران تا به حال داشته است ؟ اعضای آن دست نشانده همان دیکتاتور خونریزی هستند که با نام خدا به قتل و غارت ملت ایران مشغول است و از جهل و خرافات ابلحانی که گردش جمع شده اند کمال سوء استفاده را می نماید و این فسیلهای مذهبی مفسد هیچ اختیار و اراده ای از خود نداشته و ندارند و خود را به چند روز قدرت و شهوت دنیوی زود گذر فروخته اند . امید است ملت ایران باکنار گذاشتن خرافات و مذهب ، بر این جنایتکاران مذهبی فائق آمده و کشور را از شر این تهی مغزان نجات دهند .

  • Majid

    نشست و برخاست مُردگان را چه سود؟