ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آيت‌الله محمد يزدی رئيس مجلس خبرگان رهبری شد

اکبر هاشمی رفسنجانی تنها ۲۶ رأی آورد و محمود هاشمی شاهرودی نیز به دلیل تعدد کاندیداها انصراف داد.

آيت‌الله محمد يزدی با ۴۷ رأی به عنوان رئيس جديد مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

محمد یزدی

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا محمد يزدی امروز با اخذ ۴۷ رای از ۷۳ رای توانست رياست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده بگيرد.

بر پايه اين گزارش اکبر هاشمی رفسنجانی ۲۶ رای آورد. محمود هاشمی شاهرودی نیز به دلیل تعدد کاندیداها انصراف داد.

محمد يزدی عضو شورای نگهبان، نماينده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم و دبير شورای عالی حوزه‌های علميه است.

رياست قوه قضائيه (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸)، نمايندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول و دوم، نمايندگی مجلس خبرگان قانون اساسی و عضويت در شورای بازنگری قانون اساسی از سوابق ديگر اوست.

هاشمی رفسنجانی گفته بود در صورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای رياست خبرگان «صالح نمی‌داند» قصد کانديدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد.

ظاهرا اشاره هاشمی به افرادی مانند محمد يزدی و محمدتقی مصباح يزدی بوده است.

هاشمی رفسنجانی پس از مرگ آيت‌الله علی مشکينی، نخستين رئيس مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان رئيس اين مجلس انتخاب شده بود و تا سال ۱۳۸۹ نيز در اين پست باقی ماند اما در اين سال بار ديگر برای رياست خبرگان کانديدا نشد و به اين ترتيب محمدرضا مهدوی کنی به‌عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و تا زمان مرگ در اين سمت باقی ماند.

هاشمی: در زمان انتخاب رهبر تاثيرگذار خواهم بود

هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که امروز منتشر شده، گفته بود که اگر کسی در حد شان خبرگان نامزد رياست اين مجلس شود، او کانديدا نخواهد شد.

او گفته است: «يک وقت کار هيات‌رئيسه خبرگان حساس می‌شود و آن موقعی است که بخواهد رهبری جديد انتخاب شود. اساس اين است و ممکن است در ٢٠ يا ٣٠ سال و کمتر و بيشتر يک‌بار اتفاق بيفتد. آن لحظه حساس، مهم است. برای آن لحظه حساس حتما لازم نيست رئيس باشم، کافی است عضو خبرگان باشم. انسان در خبرگان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تأثيرگذار هم خواهم بود.»

نظارت بر کار رهبر جمهوری اسلامی يکی از وظايف اصلی مجلس خبرگان است و شورای نگهبان مرجع تشخيص شرايط مورد نظر برای عضويت در مجلس خبرگان ‌است. اين در حالی است که در قانون انتخابات مجلس خبرگان آمده کسانی که رهبر جمهوری اسلامی به‌صراحت يا به‌طور ضمنی، اجتهاد آنان را تأييد کرده باشد، از نظر علمی، نيازی به تشخيص شورای نگهبان نخواهند داشت.

طول هر دوره مجلس خبرگان هشت سال است. اين مجلس دارای ۸۶ عضو است که با رأی مردم و از ميان «روحانيان» انتخاب می‌شوند.

تعيين آيت‌الله حسينعلی منتظری به عنوان قائم مقام رهبری در سال ۱۳۶۴ و انتخاب آيت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۶۸ از تصميمات اين مجلس در دوران فعاليت خود بوده ‌است.

منتقدان عملکرد مجلس خبرگان رهبری می‌گويند اين مجلس در طول فعاليت خود هيچ‌گاه عملکرد رهبری جمهوری اسلامی را مورد بررسی جدی قرار نداده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    این آقا مدتهاست تحت درمان سرطان قرار دارد. به چه امیدی او را علم کرده اند خدا می داند. بزودی باید آماده انتخاب رییس بعدی باشند. البته شاید اجل به او فرصت بدهد که جانشینی شاهرودی بر منبر علی گدا را مدیریت کند و بعد مرده شورش ببرد.

  • پویان

    مجلس کاسه لیسان و متملقان

  • Arjomand

    این مجلس، مجلس خفتگان هست و برای خفتگان هم فرقی ندارد که چه کسی رییسشان باشد. اینها اکثرا هم الزایمر سیاسی دارند هم الزایمر پزشکی. الزایمر سیاسی دارند چون یادشان رفته که مردم انها را به قدرت رساندند و امروز برای حفظ این قدرت و ثروت باداورده حاظرند دست به هر جنایتی بزنند و با این سن و سالی هم که دارند خیلی هایشان حتی راه رفتن به خانه خود را نیز نمیدانند. وای به حال ملتی که این فسیلهای سیاسی به عنوان نخبگان برای انها تصمیم بگیرند.

  • Majid

    عقل سالم را بیابیم. مُشتی مُرده را دور هم جمع کرده و آنرا مجلس خبرگان رهبری نامیده اند و ریاست هم برایش تعیین میکنند! و کسی هم سئوال نمیکند که  مورچه چیست که دست و پایش باشد!  تسلیتی به ملت مُرده پرست ایرانی!  

  • ابوالفضل نقدی نقد خواه سامره ای

    عجب .یرانه کردند ودوباره صد بتر ویرانه خواهد شد اسیر پنجه بیگاه بود بیگانه تر خواهد شد هر آنکس پست دارد ابلهه است وبی وطن خوان که ملا بس خورد سوزد برد افسانه تر خواهد شد بسازوم خنجری نیشش زفولاد زنم بر دل وجیگرم تا یکهو خاکستر بشم وبرهتم کا باد به امید روزی که ایران از چنگال این عفریته های دینی البته به ظاهر آزاد گردد خصوصا از جنتی وخامنه ای ویزدی ومصباح وعلم الچماق وبقیه پتیارگان به ظاهر سیاستمدار که آنهمه ثروت را بر باد دادند وتنا یک شمال تهران شمال کشور را برای در آوردن ویلا وآپارتمان ساختند بیشرف هایی هم هستند از هم میهنان که میگویند به ما چه ما ماستمان را میخوریم وگاهی هم دستمال زیر پای بعضی ها میگیریم تا ماستمان شیرین تر شود بدا بحال سرزمینی که مردمانش اینگونه اند ومیبینند وایران را ملک پدری مشتی عراقی وعرب زده وسوری سید حسن کشک اله میبینند جناب رفسنجانی گوساله زاییدی حالا بزرگش کن یا بر دار که دستت نسوزد تا باند عراقی ها در مجلس وبسیج وسپاه وظالمخانه عدالت نشسته اند همین است بدتر میشود که بهتر نخواهد شد شعار یک وعده غذا خوردن میدهند اما خودشان به بریانی کمتر برای زهر مار کردن راضی نیستند