ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لغو قرارداد نظامی سوئد و عربستان به دلایل حقوق بشری

وزیر دفاع سوئد می‌گوید که همکاری نظامی با عربستان دیگر وجود خارجی ندارد. قرارداد نظامی سوئد و عربستان در ماه مه به پایان می‌رسید اما می‌توانست پنج سال دیگر تمدید شود.

دولت سوئد قرارداد نظامی‌اش با عربستان سعودی را به دلیل انتقادهای شدید داخلی و اعتراض دیپلماتیک لغو کرد.

استفان لوون نخست وزیر و مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد

این تصمیم روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند از سوی پیتر هولت کویست وزیر دفاع سوئد اعلام شد. او به تلویزیون دولتی سوئد «اس‌تی‌وی» گفت: «همکاری نظامی با عربستان دیگر وجود خارجی ندارد.»

بر اساس این تفاهم‌نامه امکان صادرات تجهیزات نظامی، آموزش و تکنولوژی نظامی به عربستان وجود داشت، اما وزیر خارجه سوئد اعلام کرده که این همکاری‌ دیگر ادامه نخواهد داشت. او گفته طرف سعودی تمایلی به مشارکت در بخش آموزش‌های نظامی در زمینه‌های پزشکی و برابری‌های جنسی نداشته است.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که  روز دوشنبه ۹ مارس، دولت عربستان اجازه نداد که مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد در نشست کشورهای عربی در مصر سخنرانی کند. مارگوت والستروم، به عنوان مهمان افتخاری به این نشست دعوت شده بود.

وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک سخنرانی والستروم در پارلمان سوئد را نیز محکوم کردند. با این حال وزیر دفاع سوئد به روزنامه داگنز نیهتر گفته لغو قرار داد نظامی عربستان و سوئد، ربطی به اتفاقات روز دوشنبه ندارد و پیش‌تر، در مورد آن تصمیم‌گیری شده بود. استفان لوون، نخست وزیر سوئد هم این گفته را تایید کرده و تصمیم به لغو قرارداد نظامی با عربستان را تصمیمی قدیمی خوانده است.

وزیر خارجه سوئد در ماه ژانویه در مجلس این کشور گفته بود که حقوق زنان در عربستان نقض می‌شود. او به اجرای حکم شلاق بلاگر عربستانی اعتراض کرده بود و حکومت عربستان را دیکتاتوری نامیده بود.

علاوه بر این، در داخل مجلس سوئد، حزب سبز نیز به دولت استفان لوون فشار می‌آورد که این قرارداد را لغو کند هرچند لوون پیش‌تر گفته بود که مایل به ادامه مذاکره با عربستان سعودی است.

قرارداد نظامی عربستان و سوئد در سال ۲۰۰۵ امضا شد. این قرارداد یک بار دیگر در سال ۲۰۱۰ بازنگری شد. بنا بر گزارش‌ها سود شرکت‌های سوئدی از این قرارداد، در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، ۵۶۱ میلیون دلار بوده است.

قرارداد نظامی سوئد و عربستان در ماه مه به پایان می‌رسید اما می‌توانست در پایان این مدت پنج سال دیگر تمدید شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    دوست آگاهی از حماقت چپ سوئد میگفت که چند سال پیش در مسابقه تنیس جام دیویس بین اسرائیل و سوئد در شهر مالمو تظاهرات خشونت باری از طرف مسلمانان با پرچمهای "فلسطین"، حماس، حزب اله و با پشتیبانی کمونیست ها، سوسیالیست ها، سبز ها و نازیها (البته نازیها چند نفری بودند) بر گزار شد. عربها فریاد "خیبر،خیبر یا یهود " سر میدانند و چپیها گله وار آنرا تکرار میکردند. جالب تر اینکه دختران جوان سوئدی که برای پشتیبانی از "فلسطین" آمده بودند پس ازتظاهرات مورد تجاوز برادران مسلمان و عرب قرار گرفته بودند.

  • Behrouz

    لغو قرارداد نظامی سوئد و عربستان به دلایل حقوق بشری" اگر دلایل حقوق بشری بود ائتلاف چپ سوسیالیست ها و سبزها باید کره شمالی، کوبا، چین، روسیه، ایران، ......را هم بایکوت میکردند. چپ سوئد همانقدر بیمار است که چپ ایران. مهاجران جهان سوم و بخصوص مسلمانان، سوئد را به پایتخت تجاوزات جنسی تبدیل کرده اند و سیاستمداران و پلیس ترسو و خائن به زنان توصیه میکنند که عصرها از بیرون رفتن پرهیز کنند. چپ سوئد یهودی ستیز و عاشق "فلسطین" است و وزیر خارجه سوئد میخواست شیدائی خود را در کنفرانس اعراب برای "فلسطین" بیان کند و سعودیها، مصریها، کویتیها، اردنیها،...............که از"فلسطینی" ها متنفرند دست رد به "سینه" وزیر خارجه زن چپی بیمار زدند.

  • کیوان

    درود بر وایکینگ ها