ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شورای امنيت لغو تحريم‌ها عليه ايران را بررسی می‌کند»

تصميم قدرت‌های جهانی برای بررسی لغو تحريم‌ها در شورای امنيت، تصميم احتمالی کنگره آمريکا در مخالفت با توافق ۱+۵ با ايران را بی‌اثر خواهد کرد.

قدرت‌های جهانی مذاکراتی را آغاز کرده‌اند تا در صورتی که گفت‌وگوهای هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران به توافق منجر شود، شورای امنيت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای تحريم‌ها عليه ايران را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، چنين اقدامی هرگونه تصميم احتمالی کنگره آمريکا در مخالفت با توافق ۱+۵ با ايران را بی‌اثر خواهد کرد.

پيشتر ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمريکايی در نامه‌ای به رهبران ايران گفته بودند که هرگونه توافق هسته‌ای آمريکا و ايران در صورتی که کنگره با آن موافق نباشد، پس از رياست جمهوری باراک اوباما لغو خواهد شد. اين نامه سناتورها انتقادهای زيادی را به دنبال داشت.

جان کری، وزير خارجه آمريکا گفت نامه ۴۷ سناتور کنگره به ايران، نمی‌تواند تغييری در توافق احتمالی در مذاکرات هسته‌ای ايجاد کند.

بر پايه اين گزارش، گروه ۱+۵ شامل کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به عنوان اعضای دائمی شورای امنيت به همراه آلمان هفته آينده مذاکرات دشواری را با ايران برای دستيابی به توافق خواهند داشت.

يک منبع رسمی نزديک به مذاکره‌کنندگان غربی در اين باره به رويترز گفته است: «اگر توافق حاصل شود، ما مايل هستيم موضوع لغو تحريم‌ها را به سرعت در شورای امنيت سازمان ملل مطرح کنيم.»

شورای امنيت از سال ۲۰۰۶ و به دليل اصرار ايران به ادامه‌دادن برنامه هسته‌ای در چندين مرحله با صدور قطعنامه‌هايی ايران را مورد تحريم قرار داد.

ايران و قدرت‌های جهانی از پاييز سال گذشته دور تازه مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده‌اند اما با وجود خوش‌بينی طرفين به آينده گفت‌وگوها، هنوز توافقی به دست نيامده است.

گروه ۱+۵ ضرب‌الاجل دستيابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمديد کرده است.

قرار است توافق کلی تا پايان ماه مارس به دست آيد و سپس به جزئيات پرداخته شود.

محورهای مذاکرات طرفين در حال حاضر، ميزان و نوع غنی‌سازی، لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق است.

دوره تازه  مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی از يکشنبه هفته آينده ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس با ديدار جان کری و محمدجواد ظريف، وزیران خارجه آمريکا و ايران در لوزان سوئيس‌ آغاز می‌شود.

روز دوشنبه نيز نشست تهران با وزيران خارجه کشورهای اروپايی عضو گروه ۱+۵ (شامل آلمان، انگليس و فرانسه) با حضور فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در بروکسل برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    واشینگتن تایمز بر اساس یک نظرسنجی نوشت: در آمریکا 6نفر از هر 10نفر می‌گویند غیرمحتمل است معامله با رژیم ایران تولید تسلیحات اتمی توسط این رژیم را متوقف یا کند کند. این نظرسنجی توسط مؤسسه راسموسن و از هزار رأی دهنده احتمالی در 10 و 11مارس صورت گرفته است.

  • hasani

    حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از نامه سناتورها دويست و پنجاه نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از نامه سناتورها به رژیم ایران حمايت کردند با بالا گرفتن اختلاف ها بین کاخ سفید و کنگره بر سر ارسال نامه شماری از نمایندگان سنای آمریکا به رهبران حکومت ایران درباره هرگونه توافق با گروه پنج بعلاوه یک، دویست و پنجاه نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از این سناتورها حمایت کردند. به گزارش پایگاه اینترنتی ،allenwestrepublic نویسندگان این نامه اد رویس رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا و الیوت انگل عضو ارشد دمکرات این کمیته از ایالت نیویورک هستند که در حال حاضر تلاش می کنند پیش از ارسال آن به باراک اوباما، امضای بیشتری را جمع آوری کنند. تا بعد از ظهر جمعه، حدود دویست و پنجاه نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی چشمگیر را نیز تشکیل می دهند، این نامه را که حمایت از نامه چهل و هفت سناتور به رهبران رژیم ایران به شمار می آید، امضا کرده بودند. در این نامه آمده است: در صورتی که توافقی با رژیم ایران به دست آید، رفع دائم تحریم هایی که کنگره آن را تصویب کرده است، نیازمند قانونی جدید است. در بازبینی چنین توافقی، کنگره می بایست قانع شود که شروطش برای مسدود شدن هرگونه مسیر برای بمب، حاصل شده است و فقط در این صورت است که کنگره رفع دائم تحریم ها را بررسی می کند.. این نامه به زودی به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ارسال خواهد شد. همزمان اعلام شد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به منظور بررسی روند مذاکرات هسته ای با رژیم ایران روز پنج شنبه نوزدهم مارس جلسه استماع برگزار می کند.

  • nader

    بنظر میرسد حتی کری و اوباما هم نمیدانند مساله مورد توافق چیه ؟!

  • farid

    خوشا بحال جیب گشاد برادران !

  • هستی فان - جزئیات آغاز بررسی لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران

    […] «شورای امنیت لغو تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند»… […]

  • دورهم - جزئیات آغاز بررسی لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران

    […] «شورای امنیت لغو تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند»… […]