ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام‌های اقلیم کردستان: داعش در عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است

در نمونه‌برداری از خاک و لباس‌های باقی‌مانده از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مسیر موصل تا مرز سوریه، میزان قابل‌توجهی گاز کلر مشاهده شده است.

مقام‌های کردستان عراق می‌گويند، آنها مدارکی در دست دارند که نشان می‌دهد گروه دولت اسلامی در ماه ژانويه، از گاز کلر به عنوان يک سلاح شيميايی علیه پيشمرگه‌ها در شمال عراق استفاده کرده بود.

منابع امنيتی کردستان می‌گويند نيروهای پيشمرگه‌ها علائم تهوع، استفراغ، سرگيجه و يا ضعف را ‌تجربه کرده‌اند

شورای امنيت اقلیم کردستان عراق در بيانيه‌ای نوشت که پيشمرگه‌ها ۲۳ ژانويه، پس از انفجار یک ماشین حامل بمب‌ در شمال عراق، از خاک و لباس‌ها نمونه‌برداری کرده بودند. پس از آن تحقيقات آزمايشگاهی نشان داد که «نمونه‌ها شامل ميزانی از گاز کلر است که به شکل سلاح استفاده می‌شود.»

گاز کلر يک عامل خفگی‌ است که استفاده از آن به عنوان سلاح شيميايی به جنگ جهانی اول بازمی‌گردد.

استفاده از گاز کلر بنابر کنوانسيون بين‌المللی منع جنگ‌افزارهای شيميايی در سال ۱۹۹۷ ممنوع شد. اين کنوانسيون استفاده از هر عامل سمی‌ای در ميدان جنگ را ممنوع کرد.

به گزارش رویترز، پيتر ساوزاک، سخنگوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) در هلند گفت که اين سازمان هيچ در خواستی از سوی عراق برای بررسی ادعای استفاده از سلاح شيميايی در عراق دريافت نکرده و علاوه‌ بر اين نمی‌تواند بلافاصله هم اين ادعا را بررسی و تأیید کند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه مستقر شده و وظیفه آن نظارت بر اجرای قراردادهای بین‌المللی در زمینه منع سلاح‌های شیمیایی است.

کرد‌ها قربانی فجیع‌ترین حملات شیمیایی

سازمان منع سلاح‌های شيميايی سال گذشته تأييد کرد که گاز کلر به عنوان يک سلاح شيميايی «به طور سيستماتيک» در جنگ داخلی سوريه مورد استفاده قرار گرفت.

بيانيه شورای امنيت ملی اقليم کردستان می‌گويد انفجار بمب در مسیر بين موصل و مرز سوريه اتفاق افتاده است.

منابع امنيتی کرد می‌گويند که پيشمرگه‌ها ماشين حامل بمب را با يک موشک هدف قرار داده‌اند و در نتيجه اين انفجار تلفاتی جز بمب‌گذار انتحاری نداشته است.

با اين حال منابع امنيتی کردستان می‌گويند تا به حال چندين تن از نيروهای پيشمرگه علائم تهوع، استفراغ، سرگيجه و يا ضعف را تجربه‌کرده‌اند که می‌تواند نشانه‌‌ استفاده از گاز کلر باشد.

کردهای عراق، قربانيان مرگبارترين حمله شيميايی در دوران معاصر بوده‌اند. صدام حسين ديکتاتور پيشين عراق، در ۲۵ بهمن ۱۳۶۶ در دوران جنگ با ايران، در پی بمباران شهر حلبچه جان بيش از ۵۰۰۰ نفر را گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.