ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۶ هزار فقیر مطلق در شیراز

۵۵ هزار نفر در قالب ۲۶ هزار و ۱۰۰ خانواده، زیر نظر کمیته امداد شیراز هستند. سه هزار و ۸۰۰ خانواده از این جمع، از خدمات دیگر نهاد‌ها نیز برخوردار می‌شوند.

رییس کمیته امداد شیراز گفته است که از ابتدای سال ۹۳، بیش از هفت هزار «گدا» در این شهرستان جمع‌آوری شده‌اند.

مرات رسولی همچنین گفته است: «در حال حاضر ۲۶ هزار نفر در شهر شیراز فقر مطلق دارند که زیر پوشش کمیته امداد هستند.»

بر اساس آماری که مرات رسولی، روز چهارشنبه ۲۷ اسفند‌ ماه به خبرگزاری ایرنا ارائه داده است، از این هفت هزار نفر، چهار هزار و ۵۰۰ نفر «گدای معتاد»، بیش از ۵۰۰ نفر تبعه کشورهای دیگر و ۵۱ نفر نیازمند کمک کمیته امداد شهرستان شیراز بوده‌اند.

رسولی گفته است که بقیه این جمع‌آوری شدگان، خود را به گدایی زده بودند.

در ادبیات رسمی و منابع خبری جمهوری اسلامی معمولاً از اصطلاح «متکدی» برای کسانی که از رهگذران طلب پول می‌کنند استفاده می‌شود.

پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷ در ایران، شعارهای زیادی در حمایت از افراد فقیر و نیازمند که در ادبیات حکومتی، مستضعفان خوانده می‌شوند، داده شده است اما در عمل تغییری در وضعیت این افراد ایجاد نشده است. کمیته امداد و بهزیستی حمایت و سرپرستی از این افراد را بر عهده دارند و صدها نهاد مردمی هم به امور خیریه و نیکوکاری مشغولند.

بحران اقتصادی و بیکاری اما باعث پر‌رنگ‌تر شدن فقر در ایران شده است.

رییس کمیته امداد شیراز گفته است که در سال جاری، پنج هزار نفر به صورت مقطعی به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند که با گرفتن وام و دیگر کمک‌های ممکن، مشکل آن‌ها رفع شده است.

او با انتقاد از شهروندان گفته است که «اگر شهروندان شیرازی واقعاً افراد را شناسایی و بعد به آن‌ها کمک کنند، هیچ‌گاه در این شهر فرهنگی افراد به صورت‌های مختلف به گدایی نمی‌پردازند.»

رسولی خواستار معرفی افراد نیازمند به کمیته امداد شده است اما تأکید کرده که «کمیته امداد، بعد از بررسی نیازمندان واقعی را تحت پوشش قرار خواهد داد.»

بر اساس آمار موجود، ۵۵ هزار نفر در قالب ۲۶ هزار و ۱۰۰ خانواده، زیر نظر کمیته امداد شیراز هستند.

به گفته رسولی، سه هزار و ۸۰۰ خانواده از این ۲۶ هزار و ۱۰۰ خانوار، به جز مستمری کمیته امداد، از خدمات دیگر نهاد‌ها نیز برخوردار می‌شوند.

کمیته امداد شیراز تعداد زنانی را که از خدمات این مجموعه استفاده می‌کنند را ۳۹ هزار و ۴۲۰ نفر گزارش کرده است. ۱۶ هزار مرد نیز زیر پوشش کمیته امداد این شهر قرار دارند.

به گفته رسولی ۱۹ هزار خانواده شهری و هفت هزار خانوار روستایی از کمیته امداد شیراز خدمات می‌گیرند.

سه هزار و ۴۵۰ نفر از کودکان بدون سرپرست هم زیر نظر این مجموعه هستند.

رییس کمیته امداد شیراز مدعی است که هر سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانوار زیر پوشش این سازمان در شیراز خودکفا می‌شوند.

کمیته امداد در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا با برگزاری دوره‌های مختلف، در افراد زیر پوشش این مجموعه مهارت شغلی ایجاد کند اما شرایط وخیم اقتصادی و بازماندن بسیاری از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحد‌های فنی از تولید، باعث گسترده‌تر شدن فقر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام

    با وجود فقر مردم ایران که بسیاری از ترس ابرو ان را ابراز نمی کنند و به قولی صورت خود را با سیلی سرخ می کنند در اردیبهشت 1380رئیس کمیته امداد اعلام کرد 120000خانواده از کشورهای افغانستان تاجیکستان اذربایجان سوریه لبنان زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند و این امار در حال حاضر افزایش یافته است و مطمئنا فلسطینیان هم زیر پوشش بنیاد شهید قراار دارند یا اخوندا در کشورهای افریقایی بیمارستان و درمانگاه خیریه تاسیس کرده اند(به امید خیال واهی مسلمان کردن انها )و به قولی ایران گاو شیرده شده برای کشورهای دیگر متاسفانه این عملکرد حکومت اخوندی فلسطینی متاثر از ضعف فرهنگی ماست که همچین حکومت خائن پیشه ای از دل فرهنگ ما ایرانیان سر در می اورد و منظور از ضعف فرهنگی اینه که بسیاری از ایرانیان به جای اینکه رفاه ایرانیان برایشان مهم باشد فکرشان فلسطین و افغانستان است و همدردی با انان

  • دهوند

    فراموش کردم این را هم بنویسم که دزد هم شده سارق و دزدی هم سرقت ! فرهنگ ما با نامهای تازه گسترده تر شده مانند کارتن خواب ، بچه های خیابانی ، زنان خیابانی، زنان کارتن خواب، قتل های زنجیره ای و ....

  • دهوند

    این که به گدا میگویند متکدی و به گدایی میگویند تکدیگری میخواهند احترام بگذارند! همانگونه که برای احترام به پدر ، ابوی و به مادر والده و به برادر اخوی می گفتند و بعضی میگویند! بعضی هم به پدر زن می گویند ابوالزوجه !گویی عربی نامیدن احترام است ! چند سالی است که آتش نشانی هم شده اطفاء حریق ! اصل کار را درست نمی کنند که هیچ نامها را عربی می کنند !

  • کیوان

    از ایرانی بودنم پشیمون.شدم