ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها کشته در ۳ حمله انتحاری در یمن

در این حمله‌ها که در صنعا صورت گرفت دست‌کم ۱۴۲ نفر کشته شده‌اند. شیعیان حوثی طرفدار ایران در حال برگزار کردن نماز جمعه در این مسجدها بودند.

در سه حمله انتحاری به چند مسجد در صنعا، پایتخت یمن، دست‌کم   ۱۴۲ نفر کشته شدند. صنعا تحت کنترل نیروهای شیعه حوثی است که از سوی ایران حمایت می‌شوند.

به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان عینی می‌گویند که نخستین انفجار در مسجد بدر، واقع در جنوب صنعا رخ داده است. انفجار بعدی در ورودی همین مسجد و هنگامی که نمازگزاران می‌گریختند صورت گرفته است. در انفجار سوم هم مسجدی در شمال صنعا هدف قرار گرفته است.

نیروهای شیعه حوثی که با عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن مخالفند، در این سه مسجد نماز جمعه برگزار می‌کردند.

شاهدان ابتدا از کشته شدن ۳۰ نفر خبر داده‌اند و بر اساس آمار جدیدی که منابع پزشکی منتشر کرده‌اند، ده‌ها نفر نیز در این حمله‌ها زخمی شده‌اند.

شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به شیعیان حوثی، اعلام کرده که بیمارستان‌های پایتخت به اهدای خون نیاز دارند.

این حمله‌های انتحاری مرگبارترین حمله‌ها در یمن از هفتم ژانویه تاکنون‌ بوده‌اند. در این تاریخ که هنوز پایتخت یمن به‌طور کامل در دست حوثی‌ها نبود، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در برابر آکادمی پلیس صنعا، ۳۷ کشته و ۶۶ زخمی بر جای گذاشت.

عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن که در ماه فوریه زیر فشار شیعیان حوثی از صنعا به عدن گریخت، روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۹ مارس/ ۲۸ اسفند، پس از حمله دو جنگنده به قرارگاهش در عدن، از «شکست تلاش برای انجام کودتا» خبر داد.

پس از این حمله عبد ربه منصور هادی ناچار شد از مقر خود در شهر عدن فرار کند و به‌ گفته یک مقام دولتی او اکنون در خانه امنی که مشخص نیست کجاست، پناه گرفته است.

صنعا و عدن در حال حاضر دو مرکز قدرت در یمن محسوب می‌شوند. در صنعا قدرت در دست حوثی‌هاست که سال‌هاست برای به دست آوردن حقوق بیشتر برای شیعیان زیدی می‌جنگند و در کشمکش میان قبایل و مذاهب در یمن، در مقابل سنی‌های سلفی، وهابی و القاعده یمن قرار گرفته‌اند.

ایران از حوثی‌ها دفاع می‌کند، عربستان و امارات از قبایل سنی. برخی رسانه‌ها از بحران در یمن به عنوان جنگ نیابتی میان ایران و عربستان نام می‌برند.

حوثی‌ها شیعیان زیدیه یمن هستند. زیدیه شاخه‌ ویژه‌ای از شیعه و مختص یمن است. حوثی‌ها نام خود را از رهبرشان، حسین بدرالدین حوثی گرفته‌اند. بدرالدین حوثی در دهه ۶۰ خورشیدی، برای آشنایی با دیدگاه‌های روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران به قم رفت و به یکی از مریدان او تبدیل شد. او در سال ۲۰۰۴ توسط نیروهای ارتش یمن کشته شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    توکل کرمان برنده جایزه صلح نوبل: در یمن حوثیها و علی عبدالله صالح پروژه فرقه‌گرایی رژیم ایران را علیه نیروهای ملی پیش می‌برند,