ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سیا: نفوذ بیشتر ایران در عراق به بی‌ثباتی منطقه می‌انجامد

رئیس سیا می‌گوید اگر چنانچه ایران به سمت برنامه هسته‌ای غیر صلح‌آمیز حرکت کند، راهکارهای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند.

رئیس سازمان سیا می‌گوید که این سازمان اطلاعات دقیقی از برنامه هسته‌ای ایران دارد. این سازمان نگران است که جنگ علیه داعش نفوذ ایران در عراق را افزایش دهد و موجب بی‌ثابتی  در منطقه شود.

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)

بالاترین مقام امنیتی آمریکا می‌گوید که ایران نسبت به پیامدهای ساختن بمب هسته‌ای واقف است و اگر چنانچه به سمت برنامه هسته‌ای غیر صلح‌آمیز حرکت کند، راهکارهای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند.

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز یکشنبه ۲۲ مارس / دوم فروردین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفت که «یقین دارد» اطلاعاتی که این سازمان در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد دقیق است و این سازمان درک خوبی از شرایط برنامه هسته‌ای ایران دارد.

او در گفت‌وگو با کریس والاس افزود: «نتیجه مذاکرات با ایران هرچه باشد، ایالات متحده فشار بر ایران را برای کنترل توانایی‌های هسته‌ای این کشور حفظ خواهد کرد.»

اطلاعات سازمان سیا نشان می‌دهد که ایران نسبت به عواقب ساختن بمب هسته‌ای آگاه است و به گفته برنان، اگر مذاکرات شکست بخورند، ایران می‌داند که حرکت به سمت توسعه برنامه سلاح هسته‌ای «هزینه‌های فوق‌العاده و عواقب بسیاری» را در بر خواهد داشت.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در حمایت از بارک اوباما افزود: «رئیس‌جمهور، اوباما، خیلی شفاف گفته که ما از حرکت ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای که این کشور به دنبالش بود، جلوگیری خواهیم کرد. اگر چنانچه ایران در مسیر به‌دست آوردن سلاح حرکت کند، آن‌ها می‌دانند که با این کار خطرات بسیاری را متوجه خود خواهند کرد.»

رئیس سیا زمانی به مقابل دوربین تلویزیون «فاکس» آمده است که ایالات متحده آمریکا و چند کشور دیگر عضو گروه ۵+۱ به ضرب الاجل ۳۱ ماه مارس برای نهایی‌کردن مذاکرات با ایران نزدیک می‌شوند.

در این میان، کشور فرانسه، جمهوری خواهان در کنگره آمریکا و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پرسش‌های انتقادی‌ای را در مورد عملکرد کابینه اوباما در مذاکره با ایران مطرح کرده‌اند.

ایران متحد آمریکا در جنگ با داعش نیست

جان برنان برنامه هسته‌ای ایران را تنها یکی از نگرانی‌های امنیتی سازمان سیا در رابطه با ایران خواند و گفت که نگرانی دیگر این سازمان «اقدامات ایران برای بی‌ثابت کردن کشورهای منطقه است.»

این مقام امنیتی ایالات متحده آمریکا ایران را «حامی تروریسم» در منطقه خواند و گفت سازمان سیا ایران را متحد خود در جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) نمی‌داند: «ایرانیان به دنبال منافع خود در داخل عراق هستند برخی از این منافع تلاش برای جلوگیری از رشد گروه دولت اسلامی است.»

برنان می‌گوید درست است که ایرانیان با همکاری عراق، شبه‌نظامیان داعش را در عراق به‌عقب می‌رانند اما مسئولیت آن‌ها در این جنگ نمی‌تواند به حدی باشد که موجب بحرانی‌تر شدن وضعیت عراق شوند.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حضور نیروهای سپاه قدس در عراق به رهبری قاسم سلیمانی را تأیید کرد. او سلیمانی را شخصی «مهاجم و فعال» در رهبری شبه‌نظامیان شیعه علیه داعش توصیف کرد اما گفت که همان‌طور که ایرانیان با دولت مرکزی عراق همکاری دارند تا نقش عمده‌تری را در عراق بازی کنند، ایالات متحده آمریکا نیز با دولت مرکزی عراق همکاری نزدیک دارد.

با این حال برنان ابراز نگرانی کرده است که افزایش نفوذ نیروی‌های سپاه قدس و شبه‌نظامیان شیعه در عراق، مأموریت ایالات متحده در جنگ علیه تروریسم را پیچیده کرده و بی‌ثباتی در عراق را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان سیا در پاسخ به این پرسش که کدام برای آمریکا خطرناک‌تر است، ایران یا گروه «دولت اسلامی»، گفت: «هردوی آن‌ها برای آمریکا خطرناک‌اند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.