ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قلب‌ها، بدن‌ها و ذهن‌ها: جشنواره فیلم‌ دگرباشان در لندن

پرویز جاهد - جشنواره فیلم‌های دگرباشان با فیلم «من مایکل هستم» ساخته جاستین کلی گشایش یافت. این جشنواره را مؤسسه فیلم بریتانیا برگزار می‌کند.

جشنواره فیلم‌های دگرباشان (London LGBT Film Festival) ۱۹ مارس با فیلم «من مایکل هستم» ساخته جاستین کلی گشایش یافت. در این جشنواره که مؤسسه فیلم بریتانیا آن را برگزار می‌کند و در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های دنیا در این زمینه است، فیلم‌های مستند، داستانی و کوتاه از فیلمسازان سراسر جهان پیرامون زندگی همجنس‌خواهان، ترانس‌سکشوال‌ها و دو جنس‌گرا‌ها به نمایش درمی‌آید.

نمایی از فیلم «من مایکل هستم»، داستان زندگی مایکل گلتز (با بازی جیمز فرانکو)، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی و یکی از چهره‌های فعال و پیشگام حقوق همجنسگراها

«من مایکل هستم»، داستان واقعی زندگی مایکل گلتز (با بازی جیمز فرانکو)، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی و یکی از چهره‌های فعال و پیشگام حقوق همجنسگراهاست که با محکوم کردن همجنسگرایی‌اش و تبدیل شدن به یک مبلغ مذهبی، همه همجنسگرا‌ها را غافلگیر کرد. مایکل گلتز با انتشار نشریه «آمریکای همجنسگرای جوان» در سال ۲۰۰۴ به حمایت از جوانان همجنسگرای آمریکایی پرداخت اما بعد از مدتی دچار بحران هویت شد و به مذهب و افکار محافظه‌کارانه گرایش پیدا کرد. او در سال ۲۰۰۷ نه تنها مجله بلکه دوست پسرش را نیز‌‌ رها کرد و به تبلیغ علیه همجنسگرایی پرداخت.

جشنواره دگرباشان لندن امسال از نظر موضوعی به سه بخش عمده تقسیم شده است: قلب‌ها، بدن‌ها و ذهن‌ها.

علاوه بر فیلم‌های تازه، برخی نمونه‌های کلاسیک سینمای کوییر نیز جزو برنامه‌های این جشنواره است. یکی از این فیلم‌ها، فیلم «متفاوت با دیگران» (محصول ۱۹۱۹ آلمان) است. این فیلم به کارگردانی ریچارد اوزوالد و بازی کنراد فایت و لئو کنراد، یکی از اولین فیلم‌های سینمای صامت است که آشکارا از حقوق همجنس‌خواهان دفاع می‌کند. این فیلم بر اساس فیلمنامه‌ای از دکتر ماگنوس هیرشفلد، یکی از نخستین مدافعان حقوق همجنسگرایان در آلمان ساخته شده و تا سال‌ها تصور می‌شد که همه نسخه‌های آن به وسیله نازی‌ها از بین برده شده است.

نمایش فیلم کمدی موزیکال و کالت «راکی هارر پیکچر شو» (۱۹۷۵) ساخته جیم شارمن و فیلم «درمان شوک» (۱۹۸۱) ساخته دیگر این فیلمساز که در واقع قسمت دوم‌‌ همان فیلم است که بر اساس فیلمنامه ریچارد او برین، فیلمنامه‌نویس آن فیلم ساخته شده، از فیلم‌های کلاسیک دیگری است که به خاطر عناصر همجنس‌خواهانه‌اش در این بخش گنجانده شده. در حالیکه قسمت اول این فیلم، هجو فیلم‌های ترسناک استودیوی هَمِر انگلیس و فیلم‌های علمی تخیلی بود، فیلم «درمان شوک»، نقدی بر فرهنگ سلبریتی‌ها در جهان مدرن امروز و برنامه‌های رئالیتی تی وی آمریکایی در دهه هشتاد است.

قلب‌ها

بخش قلب‌های جشنواره به فیلم‌های همجنس‌خواهانه با تم عاشقانه و رومنس اختصاص دارد.

نمایی از فیلم «۵۴» با بازی رایان فیلیپ

نسخه کامل (دایرکترز کات) فیلم «۵۴» محصول ۱۹۹۸ با بازی سلما هایک و رایان فیلیپ یکی از فیلم‌های این بخش است. این فیلم، داستان یکی از معروف‌ترین دیسکوهای جهان به نام «۵۴» است که محل تفریح و گردهمایی همجنسگرا‌ها بوده اما پخش‌کننده این فیلم، در آن سال بیشتر عناصر آشکار همجنس‌خواهانه در این فیلم را حذف کرده بود.
مستند فرانسوی «زنده» ساخته ونسان بوجون، داستان پنج مرد مبتلا به ویروس ایدز است که می‌خواهند چترباز شوند.

فیلم «رفتار مناسب»، ساخته دزیره اخوان که در جشنواره لندن سال قبل هم شرکت داشت، تنها فیلم یک سینماگر ایرانی است که در بخش قلب‌ها به نمایش درمی‌آید. دزیره اخوان در این فیلم به زندگی دختری دوجنسگرا به نام شیرین در نیویورک می‌پردازد که درگیر رابطه‌های عاشقانه متعددی است.

آتلانتیدا ساخته اینس ماریا بارونیووو از آرژانتین نیز داستان دو خواهر تین ایجر به نام لوسیا و الناست که در یک روز داغ تابستان، به نداهای درونی شهوتناکشان پاسخ می‌دهند. «ببر نارنجی»، ساخته وید گسک از آمریکا، ماجرای دو برادر همجنس‌خواه در یک شهر کوچک کالیفرنیا را روایت می‌کند که هر کدام شخصیت و رفتار خاص خود را دارند. یکی از آن‌ها بازیگر فیلم‌های پورنو است و برخورد آزادانه‌اش با هویت جنسی‌اش برادر خجالتی‌اش را آزار می‌دهد.

«از دختران و اسب‌ها» ساخته فیلمساز آلمانی مونیکا تروت، داستان دختر جوانی است که از طرف خانواده ثروتمندش به مزرعه‌ای خارج از شهر فرستاده می‌شود تا تابستان را آنجا با اسب‌ها بگذراند اما آشنایی او با دختر جوان دیگری در آن محل، زندگی او را تغییر می‌دهد.

بدن‌ها

بخش بدن‌ها نیز شامل فیلم‌هایی است که محور آن‌ها سکس، هویت جنسی و تغییر جنسیت است. «دوک برگندی» ساخته تحسین‌شده پیتر استریک لند، فیلمی اروتیک درباره رابطه بین قدرت و سکس است که از طریق ارتباط همجنس‌خواهانه دو زن جوان به نام سینتیا و اِولین روایت می‌شود.

نمایی از فیلم «مالا مالا» ساخته‌ دان سیکلز، مستندی درباره ۹ ترانس سکشوال پورتوریکویی

«مالا مالا» ساخته‌دان سیکلز، مستندی درباره ۹ ترانس سکشوال پورتوریکویی است. یکی از آن‌ها مرد است و بقیه زن‌اند که علیه بی‌کاری و تبعیض جنسی فعالیت می‌کنند. «دوست دختر جدید» ساخته فرانسوا اوزون که بر اساس داستان کوتاهی از روث رندل ساخته شده، ملودرامی جذاب به سبک فیلم‌های آلمادوار و داگلاس سیرک است درباره مردی همجنس‌خواه به نام دیوید که دوست دخترش یک روز تصادفاً به گرایش جنسی واقعی او پی می‌برد. اوزون یکی از مهم‌ترین سینماگران امروز فرانسه است که فیلم‌هایش ارتباط تنگاتنگی با بدن و سکس دارند و غالباً دارای دورنمایه‌های همجنس‌خواهانه‌اند.

ذهن‌ها

بخش ذهن‌ها، به تأثیرات همجنسگرایی در هنر، سیاست و جامعه می‌پردازد.

نمایی از فیلم «پروفایل امینه» ساخته مستندساز کانادایی سوفی دراسپ

یکی از فیلم‌های مهم این بخش، فیلم «درباره سوزان سونتاگ» ساخته نانسی دی کیتز است که به زندگی خصوصی این زن متفکر و فمینیست معروف می‌پردازد. فیلمی که با استفاده از تصاویر آرشیوی و مصاحبه با دوستان و عاشقان سونتاگ ساخته شده است. در این فیلم سونتاگ را می‌بینیم که آزادانه و راحت درباره دوجنسی بودنش حرف می‌زند. سونتاگ، صدای زنانه قدرتمندی بود که زود خاموش شد.

«پروفایل امینه» ساخته مستندساز کانادایی سوفی دراسپ، داستان دختر لزبینی به نام امینه عارف است که در درگیری‌های سال ۲۰۱۳ در سوریه مفقود می‌شود و کمپینی جهانی برای یافتن او راه می‌افتد. جالب اینکه حتی خانواده امینه نیز مایل نیستند به پیدا شدن او کمک کنند. «سفیدپوست‌های عزیز» ساخته جاستین سیمین، مستندی چالش‌برانگیز درباره تبعیض نژادی در محیط آموزشی آمریکاست. داستان دختر سیاه‌پوستی به نام سم وایت که در دانشگاه، خود را از همه سو تحت فشار حس می‌کند.

«دیور و من» ساخته فردریک تشنگ مستندی درباره تاریخ و چگونگی شکل‌گیری شرکت کریستین دیور است که به وسیله مردان همجنسگرا یعنی دیور، ایو سن لورن و جان گالیانو تأسیس شد.

«راه سلطنتی» ساخته جنی اولسون، فیلم- مقاله‌ای تجربی و ترکیبی از خاطرات شخصی، تاریخ و کشف هویت فردی خویشتن است. و فیلم «ما برای شاد کردن آمدیم» ساخته کیت کونات و ساشا وورتزل نیز مستندی است که تاریخ پنجاه ساله یک باشگاه همجنس‌گرا‌ها در بروکلین نیویورک به نام «استارلایت» و تاثیر آن بر پیدایش دیسکو‌ها و فرهنگ همجنسگرایی در آمریکا را دنبال می‌کند.

اقتباس از رمان‌های کوییر برای سینما

یکی از بخش‌های مهم این جشنواره، نمایش فیلم‌هایی است که از روی رمان‌های معروف با درونمایه همجنسگرایانه ساخته شده‌اند.

نمایی از فیلم «رنگ ارغوانی» ساخته استیون اسپیلبرگ بر اساس رمان الیس واکر

«رنگ ارغوانی» ساخته استیون اسپیلبرگ بر اساس رمان الیس واکر با بازی ووپی گلدبرگ، اپرا وینفری و دنی گلاور، فیلمی درباره تبعیض نژادی و جنسی و سرکوب معصومیت است و داستان زن سیاه‌پوست فقیری در اوایل قرن بیستم را روایت می‌کند که بعد از آشنایی‌اش با یک خواننده جاز، به هویت جنسی واقعی‌اش پی می‌برد.

«گوجه فرنگی‌های سبز سرخ شده در کافه ویسل استاپ» محصول ۱۹۹۱ و ساخته جون اونت، بر اساس رمان حماسی و پرفروش فانی فلگ ساخته شده. رمانی که شخصیت‌های لزبین‌اش را در فاصله تاریخی بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۰ در جنوب آمریکا دنبال می‌کند. فیلم نسبت به رمان بسیار محافظه‌کارانه است و رابطه همجنس‌خواهانه دو شخصیت زن اصلی یعنی روث و ایگی را با صراحت نشان نمی‌دهد که این موضوع با توجه به اینکه فیلم در هالیوود ساخته شده کاملاً قابل فهم است.

اما یکی از معروف‌ترین و مدرن‌ترین فیلم‌های کوییر، فیلم «اورلاندو»ی سالی پا‌تر است که داستان تغییر جنسیت یک شبه جوان نجیب‌زاده و شاعر مسلکی به نام اورلاندو است که با ملکه الیزابت اول رابطه عاشقانه دارد. این پریود درامای انگلیسی که در طی ۴ قرن روایت می‌شود، اقتباسی از رمان مشهور ویرجینیا وولف به همین نام است که در واقع نقدی بر اشرافیت بریتانیایی و فرهنگ مردانه است. اورلاندو، یک روز بعد از بیدار شدن از خواب، تبدیل به زنی جوان و زیبا می‌شود. فیلم از طریق سفر اورلاندو در طول زمان و تاریخی چهارصد ساله، به بررسی و کشف هویت دوگانه جنسی می‌پردازد.

یکی دیگر از فیلم‌های این بخش، اقتباس آلفرد هیچکاک از رمان «غریبه‌ها در ترن» (بیگانگان در ترن) نوشته پاتریشیا‌های اسمیت، جنایی‌نویس مشهور آمریکایی است. داستانی جنایی و هومواروتیک که هیچکاک به کمک فیلمنامه ریموند چندلر و بازی فارلی گرینجر، رابرت واکر و روث رومن، با ظرافت خاصی آن را در انگلستان محافظه‌کار دهه پنجاه ساخته است. این رمان، نخستین رمان پاتریشیا‌های اسمیت است و بعد از آن بود که این نویسنده، با نوشتن مجموعه رمان‌های جنایی روانکاوانه بر اساس شخصیت تام ریپلی، قاتل روانی فریبکار به شهرت رسید.

در این جشنواره علاوه بر نمایش فیلم‌ها، بحث‌ها و میزدگردهایی نیز پیرامون سینمای کوییر برگزار می‌شود.

جشنواره دگرباشان لندن، روز ۲۹ مارس با فیلم مستند «آماده برای بردن» ساخته ملکوم اینگرام خاتمه می‌یابد. این فیلم به تاریخ همجنسگرایی در دنیای ورزش می‌پردازد و مستندی در باره خطرات و آسیب‌های روحی و روانی ناشی از افشای هویت جنسی در میان ورزشکاران و کسانی است که قربانی خشونت‌های هوموفوبیک بوده‌اند.

جشنواره فیلم دگرباشان لندن در سال ۲۰۱۵

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali hoseyni

    درود مطلب خوبی بود

  • martin

    سلام وخسته نباشید از مطالبتون خیلی استفاده کردم راسش نمیتونم فیلمهای دگرباشی رو پیدا کنم من یک پسر22 ساله ام