ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران ۳۰ هزار سرباز و کار‌شناس نظامی به عراق فرستاده است

رییس کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق گفته است که سرباز‌های ایرانی در برخی شهر‌ها و شهرستان‌های عراق، عامل جنگ و نبرد بر سر خاک عراق شده‌اند.

مقام‌های کرد در عراق ایران را به دلیل آن‌چه که اعزام ۳۰ هزار سرباز و کار‌شناس نظامی به عراق برای مبارزه با «دولت اسلامی» (داعش سابق) خوانده‌اند، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

شاکاوان عبدالله، رییس کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق، روز یکشنبه ۲۲ مارس/ دوم فروردین، به «الجزیره» گفته است که سرباز‌های ایرانی در برخی از شهر‌ها و شهرستان‌های عراق، عامل جنگ و نبرد بر سر خاک عراق شده‌اند.

روز یک‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۳ علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها و وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی، در سخنانی که با واکنش منفی وزارت خارجه عراق رو‌به‌رو شد، گفته بود که «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته.»

گفته‌های علی یونسی با واکنش نمایندگان مجلس ایران هم رو‌به‌رو شد و ۲۱ نماینده مجلس در نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواهان پیگیری حقوقی سخنان یونسی درباره «نفوذ ایران در عراق» شدند.

یونسی اما ۲۰ اسفند ماه ۹۳ در گفت‌وگو با شبکه العالم، وابسته به جمهوری اسلامی، با تصحیح صحبت‌های قبلی‌اش گفت که ایران نمی‌خواهد تمامیت ارضی و استقلال کشور‌ها به‌ویژه عراق را مخدوش کند.

بر اساس گفته‌های شاکاوان عبدالله اما نبرد با داعش پوششی برای حضور ایران در عراق است تا در داخل خاک این کشور دست به انتقام‌جویی بزند.

این مقام کرد عراقی گفته است: «حضور ایران در عراق در حال حاضر فرا‌تر از مشاور و کار‌شناس نظامی است و ایرانیان در زیر پرچم نیروهای محبوب بسیج مردمی، وارد نبردی تمام عیار شده‌اند.»

«بسیج»، سازمانی است برای پوشش فعالیت‌های گروه‌های مسلح شیعه در عراق که حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی را در بر می‌گیرد.

ایران با وجود ادعاهای آمریکا تا مدت‌ها ارسال سرباز به عراق را تکذیب می‌کرد اما در ماه‌های گذشته و با بالا گرفتن نبرد با داعش، از حضور نیرو‌هایش در عراق خبر می‌دهد و از این حضور نظامی، دفاع می‌کند.

در ماه اوت سال گذشته، ایران به اعزام صد‌ها سرباز برای کمک به باز پس گیری شهر جلولا (Jalawla) متهم شده بود و ادعاهایی هم درباره حمله جنگنده "اف ۴" این کشور به مواضع داعش در استان دیالی در ماه دسامبر سال گذشته مطرح شده است.

مبارزان شیعه به قتل ده‌ها شهروند در جریان مبارزه با دولت اسلامی متهم شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    اغراق و گزافه‌گوییه ...ایران نه میخواد و نه میتونه این تعداد نیرو بفرسته به عراق ...شاید حدود دو هزار نفر رقم درست‌تری باشه ...که اونهم در قالب کارشناس و مستشار عمل میکنند ، نه رزمنده ..

  • حمید

    ببخشید فضولی میکنم! ثروت ملی ایران، چه انسانی‌ چه مالی‌ چرا باید در عراق! در یمن! در لبنان و سوریه و در افغانستان به شکل اسلحه، پول، سرباز،.. نابود شود و بهانه به دشمنان ایران بدهد تا محاصره اقتصادی، و .. را توجیه کنند! شاید بعضی‌ فکر کنند این سوزاندن ثروت ملی نمایش قدرت است!!به این دوستان باید بگویم این باور همان زورپرستی است که این نظام ترویج کرده و می‌کند؟ چرا؟ چون، رشد را باید در اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ایران دید! نه در سوزاندن ثروت ملی! این سوزاندن هدفش فقط ارضا "رهبر" که می‌خواهد حس! امپراطور پیدا کند!! نتیجه قیمت نفت را به بهانه فشار به ایران پایان آوردند!! در واقع برای این بود که قدرتها نفت ما و دیگر کشورهای نفت خیز را غارت کنند! خدا را خوش نمیاید نسبت به سرنوشت خود و وطن بیتفاوت بمانیم! شاد باشید. حمید