ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری: قرار نبود کسی نتواند از ولی فقیه انتقاد کند

نماینده تهران در مجلس ایران در گفت‌و‌گو با ویژه‌نامه نوروزی یک هفته‌نامه اصول‌گرا، از فضای بسته در دولت، وابستگی روحانیت به دولت و رویکردهای سلیقه‌ای، انتقاد کرده است.

علی مطهری در گفت‌و‌گویی که ویژه‌نامه‌ نوروزی هفته‌نامه «مثلث» با او انجام داده، از نبود آزادی انتقاد از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گلایه کرده است. وابستگی روحانیت شیعه به دولت و بیت رهبری و همچنین لغو کنسرت‌های موسیقی به ویژه در مشهد از دیگر موضوعاتی‌ست که این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با ویژه‌نامه نوروزی «مثلث» به میان آورده است.

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی

علی مطهری در گفت‌و گو با این هفته‌نامه خبری – تحلیلی اصول‌گرای چاپ تهران، درباره آزادی انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «در دولت فعلی فضا خوب نیست. فضا بسته است، مطبوعات می‌ترسند به خیلی از مسائل وارد شوند. قرار بر چنین اتفاقی نبود که کسی نتواند اظهار نظر کند. این معنی ندارد که چون نظر ولی فقیه است دیگر کسی نتواند حرف بزند.»

او تلویحاً به نگرانی مسئولان جمهوری اسلامی از ناآرامی‌های اجتماعی اشاره کرده و گفته است: «کسانی نگران هستند که یک وقت برخی مسائل مطرح شود؛ آن‌ها اشتباه می‌کنند. هرچه مسائل بیشتر مطرح شود جامعه آرام‌تر است، هیچ لطمه‌ای هم به جایگاه نظام و ولی فقیه وارد نمی‌شود.»

مطهری در این گفت‌و‌گو به وعده آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره می‌کند که اشخاص معمم را منع کرده بود بر مسندهای دولتی بنشینند. به گفته علی مطهری، پس از تجربه بازرگان و بنی‌صدر، خمینی از این نظر عدول کرد، اما توصیه کرد که معممان به طور موقت «در حوزه اجرا بیایند»، اما همواره «استقلال خود را از دولت‌ها حفظ کنند.»

مطهری می‌گوید: «امروز به نظر من این موضوع آسیب دیده. این هم یکی از آسیب‌هایی است که ما داریم.»

او در ادامه این گفت‌و‌گو به سخنان امام جمعه مشهد درباره لغو کنسرت‌های موسیقی در این شهر اشاره کرده است. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفته است که کل شهر مشهد، حرم امام هشتم شیعیان محسوب می‌شود و به همین دلیل «مطرب‌بازی» در حرم جایز نیست.

علی مطهری در پاسخ به امام جمعه مشهد گفته است: «نمی‌توانیم برای یک منطقه خاص قانون خاص در نظر بگیریم. اگر انواعی از موسیقی حرام نباشد، دیگر فرق نمی‌کند در کجا می‌خواهد اجرا شود. اگر موسیقی مصداق غنا نباشد هیچ فرقی نمی‌کند در تهران نواخته شود یا در مشهد. نباید بیش از آنچه اسلام محدودیت ایجاد کرده، محدودیت ایجاد کنیم.»

علی مطهری از وزارت ارشاد اسلامی خواسته است که اجرای یکسان قانون در سراسر کشور را تضمین کند و در برابر سلیقه‌هایی مانند سلیقه امام جمعه مشهد بایستد.

او همچنین از روحانی خواسته است در واکنش به منتقدانش عصبانی نشود و با مدارای بیشتری به انتقاد‌های آن‌ها پاسخ دهد.

مطهری در این گفت‌و‌گو به ماجرای شیراز اشاره‌ای نکرده است. او ۱۸ اسفند ماه سال گذشته برای ایراد یک سخنرانی به شیراز سفر کرده بود که در بدو ورود به این شهر، مهاجمان مسلح به او حمله کردند.

مطهری، امام جمعه شیراز را به پشتیبانی از حمله‌کنندگان متهم کرد و حسن روحانی، رییس‌جمهوری، از آمران حمله به نماینده مجلس به عنوان «افراطیون منحرف و منفور» یاد کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    ولایت فقیه از امور اعتباری عقلایی است و واثعیتی جز جعل ندارد . جعل یعنی قرار دادن قیم برای مردم . قیم مردم با قیم صغیر از لحاظ وظیفه و موقعیت هیچ تفاوتی ندارد .والسلام " ایت الله خمینی صفحه 48 کتاب حکومت اسلامی منتشر شده 1346"

  • شهرام

    علت اینکه در قضیه قتل عام مسلمانان چچن و سین کیانگ صدایشان در نیامد به خاطر اینبود که حکومتهای چین و روسیه اهل عمل هستند نه اهل مماشات مخصوصا روسیه چون حکومتهایشان استبدادی است و مثل امریکا و اسرائیل عمل نمی کنند مخصوصا امریکاییها که در حماقت ید طولانی دارند در نظر بگیرید در حال حاضر یک تبعه امریکا به نام لوینسون6 یا 7 ساله که در قشم گم شده(گروگان اخونداست)امریکا چند میلیون دلار جایزه اعلام کرده برای یابنده اش ولی اگر لوینسون روسی بود روسها یک شخصیت ایرانی مانند کاردار یا سفیر را می گرفتند و اخوندا مجبور میشدند تبعه روسی را ازاد کنند دقیقا مثل 30 سال پیش که این اتفاق افتاد و مطمئنا در قضیه فلسطین فلسطین برای اخوندا فقط تبلیغات نیست بلکه هویت اخونداست چنانکه از چفیه فلسطینی که خامنه ای همیشه بر گردن دارد میزان ارادت اخوندا به فلسطین معلوم می شود و جالبه که نگاه فلسطینیان به اخوندا نگاه عاقل به احمق است و فقط پول اخوندا را می خواهند چون سنی هستند و دشمنیشان را در جنگ ایران و عراق و نیز جنگ سوریه نشان داده اند

  • دهوند

    بخدا فلسطین هم برای اینها ارزش تبلیغاتی دارد. مگر دولت چین مردم مسلمان سین کیانک را قتل عام نکرد؟ چرا صدایشان درنیامد؟ مگر پوتین مردم مسلمان چچن و اینگوش را سرکوب نکرد و آن همه مسلمان را نکشت ؟ بهترین روابط جمهوری اسلامی با پکن و مسکو است و آنهمه امتیاز از این ملت نگون بخت را به آنها دادند. حتی اسلام هم برای اینها اهمیتی ندارد. حفظ اسلام واجب است ولی حفظ حکومت ( و ثروت ) اوجب واجبات. این حرف من و شما نیست ، حرف بنیانگذار این حکومت پربرکت است. امثال آقای مطهری یا سالوحند یا ... اینها هم مشغول بهره برداری از این حکومت مقدس هستند تا زمانی که جنگ قدرت و ثروت دربگیرد. وگرنه جنایت ها و خیانت های سران جمهوری اسلامی و عوامل آنها در این سی و پنج سال که روشن است

  • شهرام

    مطهری که میگه (قرار نبود کسی نتواند از ولی فقیه انتقاد کند) باید بداند که برای صغیر ادعای ولایت می شود یعنی کسیکه عقلش کامل نیست و از انجاییکه تو معتقد به ولی فقیه هستی پس تو صغیری و صغیر هم عقلش کامل نیست پس صلاحیت انتقاد را نداری کما اینکه جنتی در سال 1378 در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران گفت( ملت ایران انقدر مهجور و صغیر هستند که نیاز به ولی و سرپرست دارند)

  • شهرام

    قبل از انقلاب خمینی می گفت ما ازادی نداشتیم و نداریم بعد از یک سال یا دو سال که به قدرت رسید با ان لهجه خاصش گفت (ازادی که اسلام داده محدوده اینجور نیست که هر کس هر چی بگه بگه نه اینجور نیست)اقای مطهری که پدرتان از بنیانگذاران انقلاب اخوندی بود که عشقش فلسطین و فدا کردن مردم ایران به پای مردم فلسطین بود در خانواده شما مگر ازادی بیان و انتقاد مهمه؟تمام ذهن شما و ان داماد عتیقه شمالاریجانی فقط به فلسطین می اندیشد و چگونگی فتنه انگیزی در انجا به تاسی از پدر بی وطنتان

  • farid

    سید محمد خاتمی، رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با صدور پیامی درگذشت همشیره خامنه ای را تسلیت گفت. متن کامل این پیام بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم حضرت ! آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب مد ظله ! سلام علیکم با بزرگداشت ایام فاطمیه و آرزوی این که عنایت ویژه بانوی دو عالم و سرور زنان عالم و الگوی انسان -آنگونه که باید باشد- حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها شامل حال ملک و ملت باشد، مجمع روحانیون مبارز مصیبت درگذشت بانوی بزرگوار، خواهر گرانقدرتان را به محضر مبارک ! و به همه بستگان داغدار تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق متعال برای آن فقیده سعیده آمرزش و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز سلامتی و شکیبایی و پاداش نیکو و برای جناب عالی دوام عمر باعزت و برای جامعه و ملت ! ودولت توفیق برخورداری از برکات وجودتان ! را مسألت می کنیم. با احترام مجمع روحانیون مبارز سید محمد خاتمی

  • farid

    برادر اینها نرسیده از همان مدرسه رفاه  در سال ۵۷ تیرباران ها را شروع کردند تا کسی حتی فکر اعتراض و چرا نکند.....

  • دهوند

    آقای مطهری، برادرمن، تازه از راه رسیدی، کمی این سی و پنج سال را مرور کن ببین کی انتقاد از ولایت فقیه ازاد بود؟ اگر در سالهای اول انقلاب کسانی مانند اقای بازرگان انتقاد میکردند، یادتان نیست امت حز ب اله حاضر در صحنه با آنها چه برخوردی داشتند؟ آن زمان هنوز پایه های استبداد این اندازه محکم نشده بود. آیا نمیدانید چه تعداد آدم برای یک سؤال از خامنه ای به زندان افتادند و چه بلاها بر سرشان آوردند؟ مگر در سال 88 مردم چه کرده بودند که با دستور خامنه ای آنهمه جنایت شد؟ تنها راهپیمایی آرام برای اعتراض. امثال ستار بهشتی را چرا کشتند؟ جرم فروهر ها و مختاریها و مانند آنها چه بود؟ کشیشانی را تکه تکه کردند ! مگر آنها چه کرده بودند؟ده تا و بیست تا، و صد و دویست تا که یستند ، آیا میدانید تنها برای مخالفت و اظهار نظر چه تعداد آدم بی گناه را کشتند یا زندانی و شکنجه کردند یا از حقوق اولیه محرمشان کردند؟ میدانید چه تعداد آدم زحمتکش متخصص بیکارند برای اینکه طرفدار خامنه ای نیستند؟ شما میگویید تجربه بازرگان و بنی صدر! مگر تجربه آنها چه بود؟ آیا از احمدی نژاد و رفسنجانی بدتر بودند؟ آیا از خامنه ای بدتر بودند؟ آیا از خود خمینی بدتر بودند؟ جرمشان چه بود؟ حرفها و هشدارهایشان را بیاد بیاورید و وضع کنونی کشور را ببینید ! روحانیون مگر چه تجربه ای در کار و اجرا داشتند که اقای خمینی گفتند موقت «در حوزه اجرا بیایند» !؟ به «حوزه اجرا» آمدند اکنون ببینید کشور را دچار چه مصیبت هایی کردند؟ شما که باید اطلاعات داشته باشید. وابسته به چین و روسیه و امارات عربی شدیم ! بررسی کنید ببینید کشور در سال 56 به نفت خام وابسته تر بود یا اکنون؟ ببینید انواع فساد آن زمان بیشتر بود یا اکنون؟ مردم حتا به اسلام اکنون بیشتر اعتقاد دارند یا آن زمان داشتند ؟ پول ایرانی در برابر دلار اکنون ارزش بیشتری دارد یا آن زمان داشت؟ دادگستری اکنون مستقل تر و عادل تر است یا آن زمان بود ؟ و ..... ؟ به انتقادهای «قانونی» ادامه دهید تا ببینید چه بلاهایی بر سرتان می آورند. آقای نوری زاد مگر جز انتقاد چه کرد؟ تا کی می شود خود را گول زد؟! آن بدبخت هایی که برای حکومت ستمکارانه و جنایتکارانه خامنه ای مردم خود را سرکوب می کنند کی می خواهند بیدار شوند؟

  • Majid

    چه انتقادی میتوان بر ولایت فقیه داشت که چنین ولایتی ساخته و پرداخته آخوند است  و مطلقأ در قرآن از آن ذکری نیست. و مشکل آقای مطهری این است که از فقاهت (فهم و شعور) یا بهره ای نبرده و یا خود را به نفهمی زده و از ابراز حق وحشت دارد. و اگر غیر از این بود که ایشان به نمایندگی در مجلس سلطنت آخوندی منصوب نمیشد. و خاطر آقای  امیر در بالا جمع که ۹۹ درصد مردم ایران از قماش مطهری و تابع آخوند جاهل قمی اند.

  • hamid

    آقای مطهری با اینکه در استبداد ولایت مطلقه آخوند! یک خودی است یادش رفته که در استبداد از هر نوع آن! اختلاف نظر یک جرم است نه یک حق! در استبداد از نوع ولایت مطلقه چه شاه چه آخوند چه سازمان "مترقی" انتقاد با "رهبر" یک جرم بزرگ است!! باشد که با احیای حقوق انسان، حقوق شهروند از استبداد برای نجات خود و وطن عبور کنیم. شاد باشید. حمید

  • شاهین امینی

    چطور زمان خمینی  قرار بود حالا قرار نیست!!!!!!!!!!

  • امیر

    آفرین بر مطهری ای کاش چند نفر امثال ایشون داشتیم