ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش نیمی از آب رودخانه‌های ایران

به دلیل برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، خشکسالی و گرمایش زمین رودخانه‌های ایران کم‌آب‌تر شده‌اند. سال بسیار کم‌آبی در پیش رو داریم.

وزارت نیرو اعلام کرده است که آب رودخانه‌های کشور به دلیل برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به خبرگزاری مهر گفته است که علاوه بر کاهش آب رودخانه‌های کشور، ذخیره آب سدها هم به نسبت سال گذشته ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده. انتظار می‌رود که در سال جاری ۲۳ درصد کمتر از سال گذشته در ایران باران ببارد.

پیش از این مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد ، شمال اصفهان، شمال کرمان، بخش‌های غربی هرمزگان و جنوب اردبیل دچار خشکسالی شدید شوند.

به گفته شاهرخ فاتح، رییس این مرکز «خشکسالی متوسط تا شدید و بسیار شدید در بلندمدت نشان‌دهنده کمبود و استرس شدید در منابع آب است که هشداری جدی برای مناطقی که درگیر آن هستند محسوب می‌شود.»

اکنون حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در آغاز سال جدید می‌گوید آب رودخانه‌ها هم به خاطر نباریدن باران کافی و عدم بارش برف‌ سنگین در فصل زمستان و همچنین به دلیل استفاده نابجا از منابع آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده. به گفته وزیر نیرو «میزان بارش‌ها نیز در هر نوبت کمتر شده و به حداکثر ده میلیمتر رسیده که به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و چاه‌های آب بخش زیادی از آن در این محیط‌ها جذب می‌شود و روان‌آب‌ها را کاهش می‌دهد.»

بر اساس آمارهایی که مراکز دولتی در ایران منتشر کرده‌اند، در سال‌هایی که میزان بارندگی کم بوده است آب مورد نیاز کشاورزان با حداکثر برداشت از منابع زیر زمینی تأمین شده، و در همان حال شیوه آبیاری و الگوی کشت نیز تغییر نکرده است.

بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد و بر اساس برخی آمار‌ها تا ۹۴ درصد آب کشور را مصرف می‌کند و با این‌حال راندمان مصرف آب در این بخش بسیار پایین و کمتر از ۴۰ درصد گزارش شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 91

    […] بحران کم‌آبی؛ چالش بزرگ ایران و نگرانی‌های جهانی دویچه وله ۲ فروردین ۱۳۹۴ مسئولان ارشد جمهوری اسلامی نسبت به ادامه خشک‌سالی در تهران و دیگر کلان‌شهرهای ایران و کمبود آب در تابستان هشدار داده‌اند. سازمان ملل نیز پیش‌بینی کرده ذخایر آب جهان در ۱۵ سال آینده ۴۰ درصد کاهش یابد. کاهش نیمی از آب رودخانه‌های ایران […]