ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بوکوحرام ۵۰۰ زن و کودک را در نیجریه ربود

تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در نیجریه شبه‌نظامیان گروه بوکوحرام در شمال این کشور ده‌ها زن و کودک را ربودند. نه دولت و نه ارتش نیجریه واکنشی نشان نداده‌اند.

در حالی‌که روز شنبه قرار است انتخابات ریاست جمهوری در نیجریه برگزار شود، شبه‌نظامیان گروه بوکوحرام در حمله به شهر داماساک واقع در شمال این کشور ۵۰۶ زن و دختر را ربودند. برخی از ربوده‌شدگان دست‌کم ۱۱ سال سن داشته‌اند.

دختری در شهر داماسک نیجریه

به‌گزارش رویترز، این حمله در واقع اقدام تلافی‌جویانه بوکوحرام محسوب می‌شود چرا که در هفته گذشته شهر داماسک که یک ماه در دست بوکوحرام بود توسط ارتش نیجر و چاد تصرف شد.

گروه اسلامگرای بوکوحرام به‌طور معمول غیرمسلمان‌ها را گروگان می‌گیرد تا آن‌ها را مسلمان کند. زنان و کودکان به‌طور عمده یا به‌عنوان برده و یا برای ازدواج اجباری با جنگجویان ربوده می‌شوند.

نیروهای بوکوحرام از سال ۲۰۰۹ ریودن زنان و دختران را آغاز کردند. کسانی که از دست این گروه گریخته‌اند به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که اسلامگرایان تندرو از آن‌ها برای پخت و پز و کارهای خانه استفاده می‌کردند.

به‌گفته رابرت کاپل، کارشناس نیجریه در مؤسسه مطالعات آفریقایی (GIGA)، «آدم‌ربایی، حمله هدفمند بوکو حرام به ارتش و دولت نیجریه است.»

کاپل معتقد است برای چنین حمله‌ای بوکوحرام به تدارکات مناسب، نیروهای رزمی زیاد، نقشه‌ای با جزئیات و آشنایی با آن‌چه ارتش انجام می‌دهد نیاز دارد.

در نیمه ماه آوریل ۲۰۱۴ بوکوحرام بیش از ۲۰۰ دختر دانش‌آموز را که بیشتر آن‌ها مسیحی بودند ربود. از این دخترها اثری نیست. رابرت کاپل می‌گوید تنها چند تن از آن‌ها که گریخته‌اند ظاهر شده‌اند، بقیه اکنون صاحب کودک شده‌اند.

نیجریه، این پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، روز شنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردين رئیس‌جمهور جدید خود را انتخاب خواهد کرد. قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در نیجریه در روز ۱۴ فوریه برگزار شود اما به‌دلیل پیشروی‌های بوکوحرام در شمال کشور، انتخابات به شش هفته بعد موکول شد.

در این انتخابات ۱۴ کاندیدا شرکت دارند و برای نخستین بار یک زن در میان آن‌ها دیده می‌شود. بیشترین بخت را گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهور ۵۷ ساله کنونی و رهبر اپوزیسیون، محمدو بوهاری ۷۲ ساله دارند. بوهاری ژنرال سابق ارتش است که پس از یک کودتا از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ قدرت را در نیجریه در دست داشت اما حکومتش سرنگون شد.

جاناتان مسیحی و بوهاری مسلمان در برابر کشوری قرار دارند که به مناطق نفت‌خیز جنوب مسیحی و شمال مسلمان تقسیم شده است. اکثریت نیجریه را مسیحیان تشکیل می‌دهند اما با این حال رقابت جاناتان و بوهاری تنگاتنگ خواهد بود.

بوکوحرام انتخابات ریاست جمهوری در نیجریه را تحریم کرده است. این گروه همچنین تهدید کرده  است که به مراکز رای‌دهی حملات انتحاری خواهد کرد.

این گروه از سال ۲۰۰۹ برای ایجاد یک حکومت اسلامی می‌جنگد و از آن سال تاکنون ۱۳ هزار نفر در نتیجه حملات این گروه کشته شده‌اند. در این مدت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به دلیل خشونت‌های بوکوحرام از سرزمین‌های خود گریخته‌اند و آواره جنگی محسوب می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    چای تاسف بسیار است. مایه سرشکستگی و ننگ بشر است. امروز که این همه سازمانها و نهادهای حقوق بشری و ... هستند چنین جنایت هایی می شود ، در 1400 سال پیش چه کارها کردند؟