ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار وزیر خارجه آلمان نسبت به تأثیر جنگ یمن بر مذاکرات هسته‌ای

فرانک والتر اشتاین‌مایر وضعیت منطقه پس از رویدادهای یمن را خطرناک توصیف کرد و گفت که هیچ‌کس از جنگ نیابتی عربستان و ایران در یمن سودی نخواهد برد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان جنگ یمن را خطرناک توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که این جنگ بر مذاکرات هسته‌ای با ایران تأثیری نگذارد. او گفت که هیچ‌کس از جنگ نیابتی عربستان و ایران در یمن سودی نخواهد برد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، خواهان گفت‌وگوی ایران و عربستان شد.

اشتاین‌مایر در گفت‌وگویی که روز جمعه ۲۷ مارس/ هفت فروردين در روزنامه «بیلد» آلمان منتشر شد، در پاسخ به این سئوال که آیا جنگ یمن بر مذاکرات هسته‌ای با ایران تأثیری خواهد گذاشت، گفت: «امیدوارم که چنین نباشد. در هر حال باید مانع از آن شد.»

وزیر خارجه آلمان گفت: «ما تاکنون قادر بوده‌ایم که درگیری‌های منطقه‌ای را از مذاکرات هسته‌ای با ایران دور نگه داریم. من امیدوارم که این مورد نیز با موفقیت پیش رود.»

او گفت: «مخاطرات بالاست و ما برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته به یک توافق جامع نزدیک شده‌ایم. ما می‌خواهیم به توافقی برسیم که به شکل دائمی، قابل اعتماد و قابل اثبات، مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای شود.»

گفت‌وگوها ميان قدرت‌های جهانی و ايران درباره برنامه هسته‌ای تهران در حال حاضر در لوزان سوئيس ادامه دارد. ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان بر پايه توافق پيشين خود تا ۳۱ مارس/ ۱۱ فروردين مهلت دارند تا به چارچوب سياسی يک توافق جامع هسته‌ای دست پيدا کنند و سپس تا پايان ماه ژوئن/ ۹ تير ۱۳۹۴، به جزئيات توافق بپردازند.

«هیچ‌کس از درگیری‌های یمن سود نمی‌برد»

نگرانی از تأثیر جنگ یمن بر مذاکرات هسته‌ای از آن روست که ایران در یمن از شیعیان حوثی پشتیبانی می‌کند و حوثی‌ها یک طرف درگیری‌ها هستند. در سوی دیگر نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن قرار دارند که عربستان و کشورهای عربی از او حمایت می‌کنند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر در این‌باره گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند سودی از تشدید درگیری‌ها یا حتی جنگ نیابتی عربستان و ایران در یمن داشته باشد، حتی ریاض و تهران. یک رویارویی مستقیم را حتی نمی‌توان برای کل منطقه و برای تأمین انرژی جهانی تصور کرد.»

او گفت که فکر نمی‌کند «بازیکنان کلیدی» به چنین سناریویی علاقه نشان دهند.

شیعیان حوثی در یمن از سوی ایران حمایت می‌شوند.

نیروهای نظامی عربستان و هم‌پیمانان عرب این کشور ائتلافی را علیه شیعیان حوثی در یمن تشکیل داده‌‌اند و از روز پنج‌شنبه، ۲۶ مارس/ ششم فروردین، حمله‌های هوایی به خاک یمن را در عملیاتی با عنوان «طوفان قاطع» آغاز کرده‌اند.

شیعیان حوثی در ماه‌های اخیر پیشروی‌های زیادی در یمن داشتند. آن‌ها ابتدا صنعا، پایتخت یمن را فتح کردند و سپس به سوی عدن، پایگاه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری فعلی که از یمن گریخته است، پیشروی کردند.

به دنبال حمله اخیر حوثی‌ها، منصور هادی به ریاض گریخت و حمله‌های هوایی عربستان آغاز شد. ائتلاف کشورهای عرب می‌گوید که این حمله‌ها پاسخی به درخواست کمک رئیس‌جمهوری یمن است.

«شیعیان حوثی توافقنامه صلح را زیر پا گذاشتند»

فرانک والتر اشتاین‌مایر بحران منطقه یمن را ناشی از عوامل متعدد، از جمله «درگیری‌های عمیق اجتماعی، فقر گسترده، تا دندان مسلح بودن قبیله‌ها، مراکز رقیب در قدرت سیاسی و وجود گروه‌های تروریستی اسلامی» دانست.

او گفت: «همه این مشکلات قطعاً با خشونت حل نمی‌شوند، نه از درون و نه از بیرون. گفت‌وگو و مذاکره راه حل این مسائل است.»

به‌گفته اشتاین‌مایر، سال گذشته تمامی طرف‌های درگیر در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل به موافقتنامه صلح رسیدند اما شورشیان حوثی تمامی توافق‌ها را زیر پا گذاشته‌اند.

اشتاین‌مایر گفت: «آن‌ها با بی‌رحمی پیش می‌روند و هرگونه راه حل سیاسی را رد می‌کنند.»

وزیر خارجه آلمان از رئیس‌جمهوری یمن که به‌گفته او به‌ شکل دمکراتیک انتخاب شده، حمایت کرد و گفت که منصور هادی، با حمله حوثی‌ها از صنعا رانده شد و اکنون شورشیان می‌خواهند به عدن حمله کنند.

او گفت که نگرانی رئیس‌جمهوری یمن و عربستان را درک می‌کند.

«ریشه‌های درگیری‌های منطقه تاریخی است»

فرانک والتر اشتاین‌مایر ریشه‌ بسیاری از درگیری‌های منطقه‌ای را تاریخی دانست و افزود در سال‌های اخیر در درون اسلام نیز این درگیری‌ها با رویارویی تندروهای سنی‌ و شیعه شدت یافته است. او گفت: «برخی این رویارویی‌ها را با جنگ‌های مذهبی در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی در اروپا مقایسه می‌کنند که بیش از چند نسل را نابود کرد.»

اشتاین‌مایر گفت که در دراز‌مدت تنها دو راه برای حل بحران منطقه وجود دارد: «درگیری‌های موضعی و جداگانه را تا حد ممکن به صورت منطقه‌ای محدود کرد و به‌شکل فعال در پی راه حل‌های سیاسی گشت.»

وزیر خارجه آلمان از این زاویه خواهان گفت‌وگوی ایران و عربستان شد و گفت «حمایت از گروه‌های تندرو و آماده خشونت در درگیری‌های سوریه، عراق، یمن، فلسطین و جاهای دیگر خطر به آتش کشیدن تمام منطقه را تشدید می‌کند.»

عربستان سعودی یکی از مشتریان اصلی خرید تسلیحات نظامی از آلمان است. فرانک والتر اشتاین‌مایر درباره گسترش جنگ یمن با سلاح‌های آلمانی گفت: «در حال حاضر احتمال حمله زمینی در چشم‌انداز فوری وجود ندارد اما با این حال من نمی‌توانم آن را رد کنم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا عموزاده

    خیر. این بحران بین عربستان مرتجع / قوزمید و عقب مانده با کمپلکس های روانیش با استقلال و اتحاد ملت هاست. در طرف یمن همه نیروهای ملیش ایستاده اند. مردمی که نمیخواهند زیر یوغ جاهلان سعودی زن ستیز/ انسان ستیز و حسود و فاشیست باشند. عربستان بعد از ناصر نزدیک به پنجاه سال است در یمن است. برای یمن چه کرد؟ جز کودتاهای متعدد؟ جز تحمیل جنگ؟ یمن نمیخواهد زیر یوق القاعده و داعش سعودی پرورده زندگی کند. بحران در اینجاست. عربستان با یمن / بی یمن/ قبل یمن/ بعد یمن عقده ایران داشت و دارد. از نظر عربستان اب شدن یخ های قطبی هم تقصیر ایران است. رهبران عربستان به روانپزشک و درمان کلینیکی نیاز دارند. رهبران سعودی اساسا نه فقط مردم یمن / بلکه حتی مردم امریکا و انگلیس را هم داخل ادم نمیدانند و اگر هر مردمی در هر جای این عالم رفتار مستقلی نشان دهند / پس تقصیر ایران است... شما که جهان مدرن را میشناسید/ شما که حقوق ملتها را میدانید... چرا دم میدهید به یک مشت رهبران ضد ادم و عالم؟ به رهبرانی پر از نفرت در قلبهایشان؟ ایران هیچ نقشی در یمن ندارد... ارتش یمن را امریکا اموزش داد. چگونه ایران توانست ظرف چند ماه ان را برباید؟ سعودی ها از موضع کینه حرف میزنند/ عقل شما کجا رفت؟ علی عبدالله صالح تا مغز استخوانش در اختیار سعودی ها بود/ ایران چگونه او را قاپید؟ یعنی دنیای ما تا این حد لرزونک است؟ تضاد از بین ملت ها و رژیم کثیف و هرزه و داعشی سعودی عبور میکند . / نه ایران و سعودی.... شما ایا این تضاد / یعنی ایران و سعودی را عمده میکنید تا چشمتان را بر جنایات سعودی و کشتار انسانها ببندید و از کنار ان بگذرید؟ موضوع دلار هست یا فهم؟ اگر بخاطر دلار چشم بر این جنایت میبندید و توجیه اش میکنید/ بگذارید به شما اطمینان دهم... هر که میخواهید باشید... گوشتان را میگیریم و تحویل عدالتتان میدهیم