ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصویب لایحه جنجال‌برانگیز امنیتی در پارلمان ترکیه

مذاکرات صلح با کردها هنوز به ثمر نرسیده. بر اساس قانون امنیتی جدید، در زمینه دستگیری افراد، تفتیش منازل و استفاده از سلاح گرم به پلیس ترکیه اختیارات ویژه‌ای داده شده است.

پارلمان ترکیه صبح امروز لایجه جنجالی و بحث‌برانگیز امنیتی را که به موجب آن به پلیس اختیارات فراقانونی داده می‌شود به تصویب رساند.

۱۱ مارس، تظاهرات در استانبول. پارلمان ترکیه به پلیس اختیارات فراقانونی داد

به گزارش خبرگزاری رسمی آنادولو بر اساس قانون امنیتی جدید، در زمینه دستگیری افراد، تفتیش منازل و استفاده از سلاح گرم در رویارویی با مخالفان به پلیس اختیارات ویژه‌ای داده شده است.

نمایندگان حزب عدالت و توسعه که اکنون در ترکیه حکومت می‌کند، یک‌صدا به این لایحه امنیتی رأی دادند. چنانچه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه این قانون را امضاء کند، می‌تواند اجرایی شود.

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه پس از ناآرامی‌های اکتبر گذشته در مناطق جنوب شرقی این کشور لایحه امنیتی برای گسترش حدود اختیارات پلیس را در دستور کار پارلمان قرار داد. در ماه فوریه این لایحه در پارلمان ترکیه به بحث گذاشته شد و کار به زد و خورد و کتک‌کاری بین نمایندگان موافق و مخالف کشید.

حزب عدالت و توسعه در اواسط ماه مارس ناگهان بررسی لایحه مناقشه‌انگیز امنیتی را متوقف کرد و آن را به کمیسیون‌های مربوطه عودت داد. ناظران این اقدام ناگهانی را با تداوم مذاکرات صلح با کردها مربوط دانستند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها که از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در ترکیه از جمله از حقوق کردها دفاع می‌کند، از مخالفان لایحه امنیتی بود. با این‌حال تاکنون حزب دموکراتیک خلق‌ها درباره تصویب این لایحه مناقشه‌انگیز در پارلمان ترکیه نظری نداده است.

در روزهای گذشته یالچین اکدوغان، معاون نخست وزیر ترکیه از نقش حزب دموکراتیک خلق‌ها در مذاکرات صلح با کردها انتقاد کرده است.

اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی که دوشنبه، ۲۳ مارس از تلویزیون ترکیه پخش شد گفت: «تا زمانی که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) عملاً سلاح خود را زمین نگذارد دولت ترکیه هیچ گام اضافی برای برقراری صلح با کردها برنخواهد داشت.»

عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان روز شنبه در پیامی که به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز قرائت شد از این حزب خواست برای پایان دادن به درگیری‌ها با طرف ترک که از سال ۱۹۸۴ تاکنون ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

انتخابات پارلمانی ترکیه هفتم ژوئن آینده برگزار می‌شود. اردوغان این انتخابات را برای بازنگری قانون اساسی این کشور حساس و مهم می‌داند.

رجب طیب اردوغان در ماه‌های اخیر به امید جذب آرای کرد‌ها و دستیابی به اکثریت دو سوم از کرسی‌های پارلمان برای اصلاح قانون اساسی کشور و افزایش اختیارات رییس جمهور به سوی صلح با کرد‌ها گام برداشت. اما در همان‌حال، همزمان با نزدیک شدن به زمان رأی‌گیری لحن خود را علیه کرد‌ها تشدید کرده با این امید که آرای ملی‌گرا‌ها را از دست ندهد. لایحه افزایش اختیارات فراقانونی پلیس در چنین شرایطی به تصویب نماینگان پارلمان ترکیه رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 93

    […] ترکیه اصلاحات ظالمانه اختیارات گسترده ای برای سرکوب مخالفان به پلیس می دهد ۲۷ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: شماری از اصلاحات امنیتی در لایحه ای که امروز در پارلمان ترکیه تصویب شد به پلیس اختیارات وسیعی برای بازداشت مردم و استفاده از سلاح آتشین برای سرکوب مخالفت می دهد. این لایحه رویه بازداشت های گسترده کنونی طی اعتراض ها را آسانتر و راه را برای نقض بیشتر حقوق بشر از جمله تحقیقات کیفری با انگیزه سیاسی و نقض حق زندگی هموار می کند. گزارش خبری: تصویب لایحه جنجال‌برانگیز امنیتی در پارلمان […]