ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه مذاکرات و اختلاف بر سر برنامه تحقیق و توسعه تأسیسات هسته‌ای

ظریف ابراز امیدواری کرده که مذاکرات تا روز یکشنبه پایان یابد. اما مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به امتیازدهی‌ها در مورد سایت فردو بدبین است.

گروه ۱+۵ و ایران در حالی میز مذاکرات را در روز جمعه ۲۷ مارس / ۷ فروردین ترک می‌کنند که وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده که مذاکرات تا روز یکشنبه پایان یابد، اما مجلس سنای ایالات متحده آمریکا همچنان نسبت به امتیازدهی‌های مقامات آمریکایی به ایرانی‌ها بدبین است.

مذاکرات در شهر لوزان، سوئیس ادامه دارد

گزارش آسوشیتدپرس درباره اینکه آمریکا امکان دارد در ازای اعمال محدودیت در «برنامه تحقیق و توسعه تأسیسات هسته‌ای ایران»، اجازه ادامه فعالیت صدها سانتریفیوژ را در یکی از سایت‌های هسته‌ای (احتمالاً مرکز هسته‌ای فُردو) بدهد، مجلس نمایندگان آمریکا را نگران کرده است.

اختلاف شش قدرت بزرگ جهان با تهران همچنان بر سر برنامه پژوهشی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش خبرنگار رویترز از لوزان، گسترش «برنامه تحقیق و توسعه تأسیسات هسته‌ای» در ایران امری «حساس» محسوب می‌شود و این نگرانی وجود دارد که ایران در برنامه پژوهشی خود به اورانیومی که غنی بودن آن برای استفاده در سلاح‌های هسته‌ای مناسب است، دست یابد. یک مقام مذاکره‌کننده غربی که با رویترز از لوزان صحبت کرده، می‌گوید که اختلاف بر سر «برنامه تحقیق و توسعه و غنی‌سازی پیشرفته» همچنان حل نشده است.

تیم مذاکره‌کننده تهران هم مایل است «برنامه تحقیق و توسعه تأسیسات هسته‌ای» را بدون محدودیت پیش ببرد و هم در پی پایان فوری تحریم‌ها به ویژه تحریم صنعت نفت ایران و تحریم‌های اقتصادی است. فرانسه اما همچنان با دادن این امتیازها به ایران مخالف است.

ظریف خوش‌بین است

وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف به خبرگزاری‌های ایرانی حاضر در لوزان گفته است که مذاکرات احتمال دارد تا یکشنبه تمام شود و اگر نشود، تا سه شنبه تمدید خواهد شد.

ظریف گفته بحران یمن، مذاکرات را تحت الشعاع قرار نداده است: «هر دو دیپلماتی که یک جا بنشینند راجع به یمن صحبت می‌شود. همیشه گفته‌ایم مذاکره ما محدود به بحث هسته‌ای است.» او جو مذاکرات را منفی ارزیابی نکرده و گفته است: «مذاکرات سخت است و همیشه سخت بوده است.»

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه، ۸ فروردین به مذاکرات خواهد پیوست. او صبح جمعه به خبرنگاران گفت: «هنوز برای اظهارنظر در این باره که آیا می‌توانیم به راه‌حلی در خصوص تمام مسائل برسیم زود است.»

سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با هاموند هم‌عقیده است. به گفته او: «هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد آیا در پایان این دور از گفت‌وگوها به فهم مشترکی برای راه حل‌ها خواهیم رسید.»

او در ادامه از «جدی بودن» اختلاف‌ها صحبت کرد و گفت: «تمام اختلاف‌ها جدی است و ما تلاش می‌کنیم که از این اختلاف‌ها کم کنیم؛ ناامید نیستیم.»

مجلس نمایندگان آمریکا و بدبینی به توافق هسته‌ای

شب پیش از آغاز مذاکرات روز جمعه در لوزان، نمایندگان سنای آمریکا طرحی را به رأی گذاشتند که در آن ادامه تحریم‌ها علیه ایران در صورت تخلف این کشور از تعهداتش پیش بینی شده.

«طرح ادامه تحریم‌ها» که به عنوان متمم لایحه بودجه تنظیم‌شده، همزمان با گزارش آسوشیتدپرس درباره امتیازدهی آمریکا به ایران در مرکز هسته‌ای فُردو، توسط مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی، به سنا ارائه و با اکثریت آراء تصویب شد.

مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال امتیازدهی گروه ۱+۵ به ایران برای ادامه فعالیت صد‌ها سانتریفیوژ در سایت زیرزمینی فردو نگران است.

«متمم ۵۴۵ لایحه بودجه » به باراک اوباما توصیه کرده که چنانچه مذاکرات هسته‌ای با ایران به شکست انجامید یا اگر تهران مفاد توافق را نقض کرد، تحریم‌های تعلیق شده به‌اضافه تحریم‌های بیشتری علیه ایران مجدداً تصویب شود.

«متمم ۵۴۵»، در سنای آمریکا با  ۱۰۰ رأی موافق و هیچ رأی مخالفی به تصویب رسید. به این ترتیب حتی نمایندگان حزب دمکرات در مجلس نمایندگان هم به این متمم رأی مثبت دادند.

این متمم زبانی پیشنهادی و غیر الزامی دارد اما تصویب آن با اکثریت آراء اخطاری برای بارک اوباما، جان کری و تیم مذاکره‌کننده آمریکا محسوب می‌شود که در امتیازدهی‌های خود به ایران دقت کنند.

باربارا باکسر، سناتور دمکرات ایالت کالیفرنیا که به این متمم رأی مثبت داده است، می‌گوید: «اگر چنانچه معامله با ایران شکست بخورد ما می‌خواهیم راه سریعی برای بازگرداندن تحریم‌ها داشته باشیم.»

سناتور رابرت منندز که در نوشتن لایحه مشهور کرک-منندز نقش داشته گفته است: «نمی‌شود به خاطر توافق به هر معامله‌ای رأی مثبت داد.»

لایحه کرک-منندز حق نظارت بیشتری برای مجلس نمایندگان در مذاکره آمریکا با ایران قائل است و همچنین تأکید کرده که مجلس نمایندگان آمریکا حق دارد تحریم‌های علیه ایران را افزایش دهد. بارک اوباما بارها گفته است که لایحه کرک-منندز را وتو خواهد کرد.

منندز با اشاره به گزارش آسوشیتدپرس در مورد امتیازدهی آمریکا بر سر ادامه فعالیت صدها سانتریفیوژ در فُردو گفت: «اگر گزارش خبری امروز از لوزان درست باشد ما به موقعیت محدود کردن ایران نزدیک نشده‌ایم بلکه با دوپا در حال دویدن برای امتیازدهی هستیم. از ابتدای مذاکرات هدف این بوده که فردو تعطیل شود. این تغییر کرده به اینکه فردو تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی شود و حالا می‌گویند می‌خواهند اجازه فعالیت صدها سانتریفیوژ را بدهند؛ آن هم به یک سایت زیرزمینی.»

جلسه صالحی و وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه ۷ فروردین با ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا جداگانه و همزمان با مذاکرات وزرای خارجه ۵+۱ جلسه داشت.

او پس از پایان دور اول این جلسه به خبرنگار خبرگزاری مهر گفت: «درباره بخش قابل توجهی از مذاکرات به فهم مشترک رسیده‌ایم؛ اما نه اینکه توافقی صورت گرفته باشد.»

صالحی تمام بعد از ظهر روز جمعه را هم در جله با مونیز سپری کرده و می‌گویند چند مسئله فنی هنوز باقی است.

مقامات ایرانی در تیم مذاکره ایران در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران معمولاً وارد جزییات گفت‌وگوها نمی‌شود و پاسخ‌های کلی اما مثبت می‌دهند.

ایران و امریکا از روز پنجشنبه ۶ فروردین ماه در لوزان در حال مذاکره برای یافتن راه حل‌های اختلافات هستند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در همه این مذاکرات حضور دارند. وزیر امور خارجه بریتانیا از روز شنبه به میز مذاکرات خواهد آمد.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا، هلگا اشمیت، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وانگ چون، معاون وزیر خارجه چین از دیگر حاضران در این دور از مذاکرات هستند.

انتظار می‌رود با پیوستن سایر وزیران خارجه ۱+۵ به مذاکرات، این دور از گفت‌وگوها روز یکشنبه به پایان برسد اما محمدجواد ظریف گفته است که ممکن است مذاکرات تا سه‌شنبه تمدید شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    توافق ! بدون امکان بازرسی و تعطیل سانتریفیوژ و کلاهک اتمی  ؟! جوک است ؟

  • arjomand

    رژیم جمهوری اسلامی نشان داده تاوقتیکه هزینه ماجراجوییهایش را مردم میپردازند تا اخر پیش میرود اما همین که موجودیت خودش به خطر میافتد بلافاصله یا جام زهر سر میکشد یا نرمش قهرمانانه میکند. اصلاح طلبان هم نشان داده اند که به خوبی نقش غریق نجات نظام را بازی میکنند. همین که نظام به خطر میافتد اینها را وارد نظام کرده و بعد از رفع بحران با اوردنگی نظارت استصوابی دوباره از نظام بیرون انداخته میشوند