ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران در آستانه پايان مهلت مذاکرات: هنوز هيچ توافقی به دست نيامده است

ايران می‌گويد در مذاکرات هسته‌ای که در سوئيس ادامه دارد برای دو سه موضوع هنوز راه‌ حلی پيدا نشده است.

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران گفت: «من با قاطعيت می‌گويم که هنوز هيچ توافقی حاصل نشده است و شايعات و فضاسازی‌هايی که صورت گرفته بعضاً با اهداف خاص سياسی است.»

عباس عراقچی: من با قاطعيت می‌گويم که هنوز هيچ توافقی حاصل نشده است

عراقچی شامگاه يکشنبه ۹ فروردين و در آستانه پايان مهلت مذاکرات هسته‌‌ای به تلويزيون دولتی ايران گفت که اين دور از مذاکرات که «فشرده‌تر و جدی‌تر» شده به «لحظات بسيار سخت و جزئيات» رسيده است.

دوره تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی از هفته گذشته در لوزان سوئيس آغاز شده و مهلت آن ۳۱ مارس / ۱۱ فروردين به پايان می‌رسد.

به گفته اين عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران در اين دور از مذاکرات «برای خيلی از موضوعات راه حل پيدا شده» اما  «برای دو سه موضوع هنوز راه ‌حلی پيدا نشده است.»

عراقچی می‌گويد حتی اگر در اين دو سه موضوع هم  راه حل پيدا شود «هنوز نمی توان گفت به توافق رسيده‌ايم.»

«برنامه هسته‌ای و اعتمادسازی، ظرفيت غنی‌سازی ، ذخاير هسته‌ای ايران و مواد غنی شده ايران و نحوه نظارت تأسيسات هسته‌ای در نطنز و در فردو و رآکتور تحقيقاتی آب سنگين اراک» از جمله مواردی است که به گفته عراقچی بايد برای آن‌ها راه حلی پيدا شود تا ايران در مورد «ماهيت صلح‌آميزشان» اطمينان ايجاد کند.

وی همچنين گفت که همه تحريم‌ها از جمله تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل و تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا نيز بايد لغو شود.

دوشنبه، نشست وزيران خارجه ۱+۵ و ایران

عباس عراقچی از نشست محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران با وزيران خارجه ۱+۵ در روز دوشنبه خبر داده و آن را «جلسه‌ای بسيار تعيين‌کننده» دانسته است.

قرار است نشست ايران و ۱+۵ (آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) در سطح وزيران خارجه در هتل «بو ريواژ» لوزان برگزار شود.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران با وزيران خارجه ۱+۵ در روز دوشنبه مذاکره خواهد کرد.

وزيران خارجه آمريکا، فرانسه و آلمان قرار بود پيش از پايان مهلت مذاکرات، لوزان را ترک کنند اما همه آن‌ها سفرهای خود را لغو کرده‌اند تا مذاکرات در بالاترين سطح همچنان ادامه پيدا کند.

در همين حال فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان گفته که ممکن است در آستانه پايان مهلت مذاکرات «شاهد مرحله بحرانی ديگری باشيم.»

فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا نيز اعلام کرده که «اين به نفع همه است که به توافق برسيم اما اين بايد توافقی باشد که جلوی دستيابی ايران به بمب اتمی را بگيرد و هيچ مصالحه‌ای در اين نخواهد بود.»

به‌گفته هاموند، «ايران بايد يک نفس عميق بکشد و تصميم‌های سخت بگيرد.» قدرت‌های جهانی نيز هفته گذشته گفته بودند که ايران اکنون بايد تصميم‌های دشوار بگيرد.

با اين حال حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران دو روز پيش در يک گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که تهران در اين مذاکرات «انعطاف‌های لازم» را نشان داده و اکنون نوبت طرف مقابل است که گام نهايی را بردارد.

مذاکرات هسته‌ای ايران و غرب از آذر ۱۳۹۲ به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود و طرفين تلاش می‌کنند تا به توافق دست پيدا کنند اما مذاکره‌کنندگان در پايان دو ضرب‌الاجل پيشين نتوانستند به توافق برسند و اکنون در آستانه پايان ضرب‌الاجل سوم که فردا خواهد بود، نشانه‌ای از احتمال توافق ديده نمی‌شود.

طرف غربی می‌خواهد که ايران به برنامه‌های اتمی‌اش که گمان می‌رود مقاصد نظامی داشته باشد پايان دهد و طرف ايرانی نيز با اصرار بر اين‌که برنامه اتمی‌اش ماهيت صلح‌آميز دارد، خواهان ادامه دادن آن و همچنين لغو تحريم‌هايی است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون عليه اين کشور اعمال شده است.

يکی از خواسته‌های مذاکره‌کنندگان ايرانی اين است که اين تحريم‌ها در توافق هسته‌ای به طور کامل و يک جا لغو شود اما قدرت‌های جهانی با لغو کامل تحريم‌ها مخالف هستند و می‌گويند لغو تحريم‌ها بايد تدريجی و در مقابل توقف برنامه‌هایی باشد که ترديد برانگيز هستند و ممکن است به ساخت سلاح اتمی منجر شوند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.