ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروگان‌گیری استانبول با چند کشته پایان یافت

در جریان گروگان‌گیری استانبول، دو عضو یک گروه تندرو چپ که یک دادستان را به گروگان گرفته بودند کشته شدند و دادستان گروگان گرفته‌شده نیز در بیمارستان جان سپرد.

چند ساعت گروگان‌گیری در استانبول با تبادل تیراندازی بین پلیس و گروگان‌گیران و کشته شدن دو عضو یک گروه تندرو چپ که یک دادستان را به گروگان گرفته بودند، پایان یافت. دادستان مجروح نیز بر اثر شدت جراحات در بیمارستان جان سپرد.

تصویری از محمد سلیم کیراز که گروگان‌گیرهای نقاب‌دار آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

ظهر روز سه‌شنبه ۳۱ مارس/ ۱۱ فروردين، استانبول صحنه گروگان‌‌گیری شد. اعضای گروه رادیکال چپ «جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق» این گروگان‌گیری را انجام دادند. خواسته آن‌ها اعتراف و محاکمه مأموران پلیسی بود که در قتل یک نوجوان در جنبش گزی دست داشتند.

گروگان‌گیرهای نقاب‌دار به میدان دادگستری استانبول حمله کرده و دادستان محمد سلیم کیراز را گروگان گرفتند. سپس تصویر یکی از مهاجمان در حالی که اسلحه خود را به طرف سر دادستان نشانه گرفته بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

طبقه ششم ساختمان میدان دادگستری استانبول در اشغال مأموران امنیتی ترکیه قرار گرفت. آن‌ها خیابان‌های منتهی به منطقه را نیز بستند.

رسانه‌های ترکیه عصر روز سه‌شنبه از مذاکره مأموران امنیتی با گروگان‌گیرها خبر دادند.

مردان نقاب‌دار موفق شده‌ بودند پرچم‌ها و نشان‌های خود را در دفتر دادستان نصب کنند و با آن‌ها عکس بگیرند.

آن‌ها همزمان با انتشار این تصاویر اعلام کردند که این عملیات به‌ منظور محاکمه عاملان قتل برکین الوان صورت گرفته است.

برکين الوان ۱۵ ساله، تابستان ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) در جريان جنبش موسوم به «جنبش گزی» در استانبول از ناحيه پشت سر هدف شليک گاز اشک‌آور پليس قرار گرفت و ۲۶۹ روز در اغما بود. او سرانجام پس ۹ ماه در بيمارستان جان سپرد. والدین الوان گفته‌اند فرزندشان هنگامی هدف گلوله قرار گرفته که برای خرید نان از خانه خارج شده بود.

مأمور یا مأموران پلیسی که به‌سوی او شلیک کردند هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند و کسی در این رابطه بازجویی یا محاکمه نشده است. محمد سلیم کیراز، دادستان گروگان گرفته‌شده در پرونده قتل برکین الوان نقش داشت.

برکين الوان ۱۵ ساله، تابستان ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) در جريان جنبش موسوم به «جنبش گزی» در استانبول زخمی شد و ۹ ماه بعد در بيمارستان جان سپرد.

گروگان‌گیرها اعلام کردند عاملان قتل الوان باید در مقابل دوربین به عمل خود اعتراف کرده و در «دادگاه خلق» محاکمه شوند. افزون بر این باید تمامی اتهام‌های واردشده به افراد شرکت‌کننده در تظاهرات در همبستگی با الوان، لغو شوند. آن‌ها سه ساعت مهلت دادند تا به خواسته‌هایشان رسیدگی شود.

دولت ترکیه و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی و نخست‌وزیر وقت ترکیه، از برکين الوان به‌عنوان «تروریست‌های تحریک‌کننده»ای نام برده‌اند که به سوی پلیس سنگ پرتاب کرده‌اند.

«جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق» (DHKP-C) خود را مارکسیست ـ لنینیست می‌داند و پیشینه آن به گروه‌های مسلح چپ در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی بازمی‌گردد.

این گروه در سال‌های اخیر فعالیت‌های تروریستی مختلفی را در ترکیه انجام داده است.

«جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق» در روز شش ژانویه در منطقه توریستی سلطان احمد استانبول یک عملیات تروریستی انجام داد که به مرگ دو نفر، از جمله فرد مهاجم انجامید.

در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ نیز یک عضو این گروه در محوطه دلمه‌باغچه استانبول چند نارنجک به سوی سربازان محافظ باغ پرت کرد و هنگام فرار دستگیر شد. نارنجک‌ها منفجر نشدند و به کسی آسیبی نرسید.

عامل بمب‌گذاری انتحاری سال ۲۰۱۳ در نزدیکی سفارت آمریکا در آنکارا نیز از این گروه بود.

دو سال پیش، پلیس ترکیه در استانبول، آنکارا، ازمیر و دیگر شهرهای این کشور به محل‌های استقرار گروه «جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق» حمله کرد و ۸۵ نفر از اعضای این گروه را که در میان آن‌ها ۱۵ وکیل وجود داشتند، بازداشت کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اردوغان اردوغان ننگ به نیرنگ تو خون جوانان ما میچکد از چنگ تو