ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لحظه به لحظه با لوزان؛ بیانیه مشترک خوانده شد

به گزارش «واشنگتن پست» ایران و آمریکا بر سر چارچوب کلی تفاهم‌نامه‌ای توافق کرده‌اند. آمریکا مایل است جزئیات را علنی کند اما ایران مخالفت کرده است.

هشتمين روز مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ سرانجام منجر به صدور بیانیه مشترک طرفین شد. در ساعت ۱۷ روز پنج‌شنبه به وقت لوزان اعلام شد که ایران و گروه ۵+۱ بر سر چارچوب کلی تفاهم‌نامه‌ای توافق کرده‌اند.

 گزارش لحظه به لحظه پنج‌شنبه ۱۳ فروردین… به وقت لوزان

متنی که وزارت خارجه ایالات متحده منتشر کرده است به این مفاد اشاره می‌کند:

راکتور هسته‌ای آب‌سنگین در اراک بازسازی خواهد شد به شکلی که نتواند پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی تولید کند. به عبارتی در هیچ یک از مراکز هسته‌ای ایران پلوتونیوم که به عنوان سوخت هسته‌ای مصرف داشته باشد، تولید نخواهد شد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا که پس از آغاز برنامه هسته‌ای علیه ایران تصویب شده‌اند، به‌صورت مشروط لغو می‌شوند. شرط این است که ایران به شرایط توافق‌نامه‌ای که در ژوئن امضاء می‌شود، وفادار بماند.

تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد لغو می‌شود به‌شرط تصویب تنها یک قطعنامه که شروط باز تصویب این تحریم‌ها اگر چنانچه ایران از تعهداتش تخطی کند، تضمین می‌کند. این قطعنامه هنوز تصویب نشده اما رایزنی‌ها برای تصویب آن تا ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن انجام خواهد شد.

ایران همچنین متعهد شده است که بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به صورت داوطلبانه بپذیرد.  ایران متعهد شده که پروتکل الحاقی را به طور داوطلبانه و به شکل موقت اجرا کند.

خلاصه‌ای از متن بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵

ظریف: از همه نمایندگان به خاطر تلاش‌های ایشان تقدیر می‌کنم. اکنون می‌توانیم نگارش متن نهایی را شروع کنیم؛ همچنان که ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال می‌کند. میزان ذخایر ایران برای دوره‌های مشخص محدود خواهد شد. نطنز تنها مرکز هسته‌ای در ایران خواهد بود. فردو از یک سایت غنی‌سازی به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری تبدیل خواهد شد. مواد شکاف‌پذیر در فردو نخواهد بود. پلوتونیوم با قابلیت تبدیل شدن به سلاح هسته در اراک تولید نخواهد شد.

ایران داوطلبانه به پروتکل الحاقی پیوست. این پروتکل الحاقی به بازرسان  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی سرزده می‌دهد.

ایران در همکاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی هسته‌ای صلح آمیز شرکت خواهد کرد. همکاری در زمینه ایمنی هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد. اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی را که مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران است، پایان خواهد داد. ایالات متحده آمریکا هم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو می‌کند (با شروطی). یک قطعنامه جدید شورای امنیت نوشته خواهد شد که در آن تمامی شش قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران با شروط لغو خواهد شد.

۱۹:۴۳ - آغاز قرائت متن مشترک بیانیه ... متن آن به زودی در رادیو زمانه.

۱۹:۳۰ - خبرگزاری های ایران مشغول مخابره مفاد تفاهم‌نامه هستند:

۱۹:۱۰ - تا دانشگاه لوزان نیم ساعت راه است. وزرای خارجه و مقامات ۱+۵ به همراه فدریکا موگرینی، رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا هتل بو ریواژ را ترک کردند و به سمت سالن مرکز رولس دانشگاه لوزان رفتند.

۱۹:۰۰ - آماده نوشتن پیش‌نویس - محمدجواد ظریف در حساب توئیتر خود نوشت: همه راه حل‌ها را یافته‌ایم و آماده هستیم که بلافاصله  پیش‌نویس توافق نامه را بنویسیم.

۱۸:۵۷ - خبرهای خوب - فدریکا موگرینی، رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت در راه هستم با خبرهای خوب.

۱۸:۵۶ - زنده تماشا کنید - وزیر امور خارجه آمریکا جان کری اعلام کرد که کنفرانس خبری را می‌توانید به صورت زنده از وب‌سایت وزارت خارجه تماشا کنید.

۱۸:۴۵ - بیانیه مشترک به دو زبان انگلیسی و فارسی ساعت ۱۹ - فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است بیانیه مشترک را به زبان انگلیسی برای خبرنگاران بخواند. همین بیانیه به زبان فارسی توسط محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خوانده خواهد شد. جان کری سپس کنفرانس خبری‌ای خواهد داشت و پرسش‌های خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

رویترز اعلام کرده است که «تفاهم نامه» مشترک به «پیشرفت‌ها» در مذاکرات اشاره خواهد کرد؛ به اینکه چارچوب کلی تفاهم مشخص شده و جزئیات تا پایان ژوئن مشخص خواهد شد. به گزارش رویترز بیانیه مشترک خواهد گفت که مذاکرات ادامه خواهد یافت. یک مقام مذاکره‌کننده ایران به رویترز گفته است: «این تنها یک بیانیه خواهد بود.»

اعلام «پیشرفت» در مذاکرات برای تیم مذاکره‌کننده آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آن‌ها ضرب‌الاجل ۳۱ مارس را انتخاب کرده بودند که در این مرحله بتوانند به نمایندگان کنگره آمریکا ثابت کنند که مذاکرات یک موفقیت و پیروزی برای کابینه اوباما بوده است. اعلام این پیشرفت به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، کمک خواهد کرد که بتواند نمایندگان کنگره را با مذاکرات گروه ۵+۱ و ایران همراه کند.

۱۷:۵۵ -  چرا کنفرانس خبری در هتل نیست؟ - هتل «بو ریواژ» لوزان که در هشت روز گذشته مقر مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ بوده است به دلیل پیشینه آن در تاریخ استعمار، مکان مناسبی برای امضای تفاهم‌نامه یا اعلام توافق نخواهد بود. این هتل جایی است که تصمیم تاریخ فروپاشی امپراتوری عثمانی در آن گفته شد و قدرت‌های استعماری جهان، پایان امپراتوری عثمانی را اینجا رقم زدند.

به همین دلیل تیم مذاکره‌کننده ایران خواسته بود که هر نوع توافق‌نامه در صورت امضاء در مقر سازمان ملل متحد در ژنو امضاء شود. اما برنامه‌ریزی برای چنین درخواستی چندین روز مجزا زمان می‌برد؛ باید مقری برای خبرنگار‌ها مشخص شود، همه آن‌ها از بازرسی بگذرند و وارد سازمان ملل متحد شود.

به دلیل عملی نبودن این تصمیم، «مرکز رولکس» در دانشگاه لوزان به عنوان محل نهایی اعلام نتایج این دور از مذاکرات انتخاب شده است. خبرنگاران توسط اتوبوس‌ها به این مقر در حال منتقل شدن هستند.

کنفرانس خبری قرار است ساعت ۱۹ به وقت محلی آغاز شود.

مرکزی در دانشگاه لوزان برای کنفرانس خبری آماده می‌شود.

۱۷:۳۱ - خبرنگاران با اتوبوس به کنفرانس خبری منتقل می‌شوند -  خبرنگاران را سوار اتوبوس کرده‌اند که به برنامه کنفرانس خبری در دانشگاه لوزان ببرند. برخی از گزارش ها حاکی است که کنفرانس خبری در «مرکز رولکس» دانشگاه لوزان برگزار خواهد شد. همه خبرنگاران در ورود به این مرکز باید از بخش بازرسی امنیتی گذر کنند و این حدود دو- سه ساعت طول خواهد کشید. در این مدت، وزرای خارجه گروه ۱+۵، ایران و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آخرین جلسه خود را در این دور از مذاکرات خواهند داشت.

۱۷:۲۵ - کنفرانس خبری ایران و گروه ۱+۵ قرار است در دانشگاه لوزان برقرار شود. پیش از این، تیم مذاکره‌کننده ایران گفته بود که برای امضای توافق‌نامه به مقر سازمان ملل در ژنو خواهد رفت. با توجه به اینکه نتیجه مذاکرات قرار است تنها توافق بر سر «تفاهم‌نامه» باشد، دانشگاه لوزان به عنوان محل کنفرانس خبری انتخاب شده است.

۱۷:۲۰ -  کنفرانس خبری به زودی - رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که به زودی کنفرانس خبری برای اعلام نتیجه مذاکرات برگزار می‌شود.

۱۷:۰۰ -  توافق به‌دست آمده اما ایرانی‌ها نمی‌خواهند علنی کنند - به گزارش «واشنگتن پست» مقامات غربی می‌گویند ایران و آمریکا بر سر چارچوب کلی تفاهم‌نامه‌ای توافق کرده‌اند. دو مقام غربی که نخواستند نامشان برده شود گفته‌اند که طرح کلی یک «تفاهم‌نامه» در حال تدوین است. مقامات رسمی به آسوشیتدپرس گفته‌اند در روز جمعه برای تدوین یک بیانیه کلی و تنظیم اسناد الحاقی مربوط به آن کار خواهند کرد.

به گفته «واشنگتن پست» مقامات ایرانی مخالف عمومی و علنی کردن این توافق‌نامه هستند.

براثر فشار مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، کابینه اوباما و گروه مذاکره‌کننده وزارت خارجه آمریکا مایل است که این تفاهم‌نامه به طور کامل علنی شود. اما طرف ایرانی تنها حاضر به علنی کردن حداقلی آن است.

کاملیا انتخابی فرد در مقاله خود برای «الاهرام» از قول مقامات حاضر در لوزان نوشته است که آمریکایی‌ها مایل هستند که از نتیجه این توافق به عنوان یک «پیروزی» برای دولت اوباما صحبت کنند و از آن برداشت تبلیغاتی کنند. اما مقامات ایرانی به دلیل مشکلات داخلی و مخالفت‌های محافظه‌کاران ایران با روند مذاکرات مایلند که توافق‌نامه به هیچ وجه علنی نشود.

۱۶:۱۰ - خوشبینی وزیر خارجه روسیه به مذاکرات -  لاوروف گفته دو طرف بسيار به يکديگر نزديک شده اند. سرگئی لاوروف در ادامه گفته: «تنها چند قدم کوچک برا ی رسيدن به توافق مانده و درحال حاضر برسر مسائل بسياری توافق شده است. لاوروف سه شنبه شب مذاکرات را ترک کرده است.

۱۶:۱۰ - نشست وزرای خارجه ايران و آمريکا - جلسه مشترک جان کری و ظريف آغاز شد.

۱۴:۵۰ - واکنش اعضای کنگره آمریکا و مجلس ایران - خبرگزاری فارس گزارش داد که احمد توکلی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفته تمام توافقات الزام‌آور بین المللی باید به تصویب مجلس برسد.

سناتورجمهوری‌خواه جان مک‌کین و لیندزی گراهام در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «هر امیدی برای امضای توافقی با ایران که منجر به رها کردن ایران از خشونت و ترور و تسلط منطقه‌ای آن‌ها شود، توهمی بیش نیست.» آنها در این بیانیه به صراحت نوشتند که این مذاکرات به خوبی به پایان نمی‌رسد.

به گفته سناتور جان مک‌کین ایران ظرفیت‌های خود را برای رسیدن به سلاح اتمی حفظ خواهد کرد. همزمان دیپلمات دیگری نیز به آسوشیتدپرس خبرداد که به طور واضحی مذاکرات خوب پیش نمی‌رود.

۱۴:۴۰ ـ  اسرائیل: گزینه نظامی در مورد ایران روی میز است ـ خبرگزاری فرانسه نوشته است، در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان ادامه دارد، یووال استاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل روز پنج‌شنبه در مورد احتمال تهدید هسته‌ای ایران علیه اسرائیل گفت کشورش در عرصه‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی واکنش نشان خواهد داد. او در همین حال افزود: «[اما] اگر انتخاب دیگری نداشتیم گزینه نظامی روی میز است.» یووال استاینیتز در مورد مخالفت آمریکا با چنین اقدامی، به عملیات نظامی در ۷ ژوئن ۱۹۸۱ میلادی و در جریان جنگ ایران و عراق اشاره کرد که توسط نیروی هوایی اسرائیل علیه تأسیسات اتمی عراق به نام «اوسیراک» صورت گرفت. او گفت: «این عملیات نیز با توافق آمریکا اجرا نشد.» استاینیتز همچنین گفت: «نخست‌وزیر (بنیامین نتانیاهو) به روشنی گفت که اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل شود.»

۱۴:۱۵ ـ  امیدواری ظریف به صدور بیانیه مشترک ـ ظريف گفته است در حال حاضر اميد زيادی برای رسيدن به راه‌حل‌های مشترک وجود دارد. او افزوده است: «انتظار رسيدن به توافقی جامع در اين دور نيست، نتيجه مذاکرات به ماه ژوئن موکول خواهد شد. ظریف گفت: «اگر همه چیز به خوبی پیش برود امیدواریم امشب بیانیه‌ای علنی و مشترک ارائه دهیم.»

همزمان وزیر خارجه ایران در پاسخ به تمدید مذاکرات به خبرگزاری ایرانا گفته «انشاالله فردا تهران هستیم.» اگرچه او تأکید کرده که هنوز بیانیه‌ای نوشته نشده است.

۱۴:۰۰ - مذاکرات هسته‌ای و «طلوع خورشید» ـ علی‌اکبرصالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نتيجه مذاکرات هسته‌ای گفت: «به طلوع خورشيد نزديک هستيم.»

۱۳:۴۵ ـ پایان دیدار ظریف و موگرینی ـ ديدار محمدجواد ظريف با فدريکا موگرينی که پيش از ظهر امروز آغاز شده بود، نیم ساعت پیش پس از ۴۵ دقيقه پايان يافت. در نشست ظریف و موگرینی عباس عراقچی، مجید تخت روانچی دو تن از اعضای ارشد هیأت ایرانی و هلگا اشميت معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نیز حضور داشتند. موگرینی بیانیه مشترک مطبوعاتی را آماده می‌کند. عراقچی گفته است: «اميدهايی وجود دارد».

۱۳:۲۵ - آينده نامعلوم مذاکرات -  يک مقام ارشد غربی حاضر در مذاکرات نيز که به شرط ناشناس ماندن، به آسوشيتدپرس گفت که به مذاکرات «بدبين» است. او ادامه داد:«در مسير پرپيچ و خمی قرار داريم که آينده‌اش معلوم نيست.»

۱۳:۲۵ - هماهنگی میان رهبران ایران و آمریکا -  يک ديپلمات ارشد به شبکه خبری سی ان ان گفت:«به دليل همگرايی سياسی به وجود آمده ميان اوباما و رهبران ايران و  همچنین منافع مشترک به وجود آمده، احتمال امضا شدن توافق زياد است. در غير اين صورت دور به دست مخالفان و تندروها می‌افتد.»

۱۳:۰۰ - احتمال ادامه مذاکرات تا فردا - علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفته مذاکرات ممکن است تا فردا ادامه يابد.

۱۲:۴۵ - تا بيانيه مشترک فاصله است - ظريف در آخرين مصاحبه خود با خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا گفت «رسيدن به هماهنگی در گروه ۱+۵ بسيار دشوار است. او اضافه کرد تا رسيدن به بيانيه مشترک فاصله داريم.»

۱۲:۴۰ - وزير خارجه آلمان در لوزان می‌ماند - فرانک والتر اشتاين ماير سفر خود به ليتوانی و استونی را لغو کرد و در مذاکرات می ماند.

۱۱:۴۵ ـ  ظریف: بیانیه مشترک مطبوعاتی را امروز صادر می‌کنیم ـ محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران گفت راه‌حل‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بايد از امروز تا ۱۰ تير مورد توافق نهایی قرار گيرند. او افزود هنوز توافقی در مورد راه‌حل‌ها صورت نگرفته و اعضای ۱+۵ نیز مشغول صحبت در این‌باره هستند. وزير خارجه ایران گفت امروز بيانيه مشترک صادر می‌شود که يک بيانيه مطبوعاتی خواهد بود. او افزود صبح امروز بين گروه۱+۵ و بين اعضای طرف‌های مقابل در مورد آن صحبت خواهد شد و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را ارائه خواهد داد. ظریف تأکيد کرد که در مورد همه مسائل هم ديدگاه‌های ايران و گروه ۱+۵ و هم ديدگاه‌های داخلی ۱+۵ تفاوت‌هایی دارند. به‌گفته ظریف اگر در تیرماه توافق نهایی حاصل شود آن توافق برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل خواهد رفت.

۱۱:۲۰ ـ  نوسان بین موفقیت و شکست ـ رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد در لوزان نوشته است چشم‌انداز برای رسیدن به توافق اولیه ولی با جزئیات است. با این حال این توافق مدام در نوسان بین موفقیت و شکست است.

۱۰:۴۵ ـ  ادامه مذاکره ظریف و کری ـ مذاکره دو جانبه ظریف و کری پس از وقفه‌ای چهار ساعته در حال ادامه است. به این نشست حسین فریدون مشاور ارشد رئیس جمهوری ایران نیز اضافه شد.

۱۰:۱۵ ـ آغاز هشتمین روز مذاکرات ـ هشتمين روز مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ با مذاکره محمدجواد ظریف و جان کری، وزيران خارجه ايران و آمريکا و مقامات فنی هسته‌ای دو کشور از سر گرفته شد. خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از منابع نزديک به مذاکرات نوشته است احتمالاً در ساعات اوليه عصر روز پنج‌شنبه به وقت محلی مذاکرات پايان يافته و دو طرف بيانيه مشترک مطبوعاتی را اعلام خواهند کرد. به‌نوشته ایسنا گفت‌وگوها بر سر دو مورد مهم اختلافی، چگونگی لغو تحريم‌ها به‌ويژه تحريم‌های غيراقتصادی و اشاعه‌ای و نيز تحقيق و توسعه سانتريفيوژهای نسل جديد با سختی و البته کندی دنبال می‌شود.

۱۰:۱۰ ـ  اختلاف در گروه ۱+۵ بر سر ادامه تحریم‌ها علیه ایران ـ اشپیگل آنلاین آلمان نوشته است موضوع اصلی اختلاف طرفین بر سر تحریم‌هاست. سایت مجله آلمانی اشپیگل به سه نوع تحریم آمریکا، اروپا و شورای امنیت علیه ایران اشاره کرده و گفته است هیأت نمایندگی ایران در لوزان خواهان آن است که تحریم‌های شورای امنیت فوراً لغو شوند اما آمریکا می‌خواهد پیش از آن‌که تحریم‌ها لغو شوند ایران گام‌های مشخصی بردارد. اشپیگل آنلاین همچنین نوشته است هنوز بر سر این‌که اگر ایران توافق‌نامه را نقض کند چه خواهد شد در بین کشورهای گروه ۱+۵ اختلاف نظر وجود دارد. چهار کشور غربی می‌گویند در چنین حالتی تحریم‌های شورای امنیت به‌طور خودکار اعمال شود در حالی که روسیه و چین این موضوع را رد می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند شورای امنیت پیش از آن‌که تحریم‌ها علیه ایران را ادامه دهد در این‌باره رأی‌گیری کند.

طی ۱۲ سال گذشته مسئله تحريم‌ها همواره موضوعی مورد مناقشه بوده است. ايران بارها اين تحريم‌ها را غير انسانی و بی‌اثر خوانده بود. اما غرب تحريم‌های بين‌المللی علیه ايران را به معنای محروم کردن اين کشور از منابع مالی برنامه هسته‌ای و زير فشار گذاشتن صادرات نفت می‌داند؛ تحريم‌هايی که اميد داشتند ايران را به تغيير رفتار در قبال برنامه هسته‌ای‌ خود وادار کند.

اکنون طی مذاکرات‌ هسته‌ای، رفع تدريجی يا يکباره اين تحريم‌ها به يکی از موارد مورد اختلاف بدل شده است. اگرچه برخی تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی‌ ايران به سه دهه پيش باز می‌گردد اما تحريم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای اين کشور، فشار اقتصادی بيشتری را بر ايران تحميل کرد.

برخی از تحريم‌های اصلی سازمان ملل، آمريکا و اتحاديه اروپا در این جدول فهرست شده است.

شورای امنيت سازمان ملل چهار دسته از تحريم‌ها را عليه ايران در دسامبر ۲۰۰۶، مارس ۲۰۰۷، مارس ۲۰۰۸ و ژوئن ۲۰۱۰ اعمال کرده است.

۱. اولين موارد از اين تحريم‌ها شامل مواد حساس هسته‌ای است. همچنين مسدود کردن دارايی‌های افراد يا شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای.

۲. ممنوعيت تسليحات جديد و تحريم‌های مالی.

۳. در سال ۲۰۰۸ سازمان ملل تمام اشخاص و شرکت‌هايی را که ناقض تحريم‌های اعمال شده در موارد نظامی يا غير نظامی بودند را به ليست تحريم‌های خود اضافه کرد.

۴. قطعنامه شورای امنيت در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ به تصويب رسيد. اين قطعنامه خواستار اقدامات بيشتر عليه بانک‌های جديد ايرانی در خارج از کشور در صورت اتصال به برنامه‌های هسته‌ای يا موشکی مشکوک شده بود. اين قطعنامه همچنين شامل تحريم کامل تسليحاتی عليه ايران و خواستار بر پايی روند بازرسی برای حمل و نقل بارهای ايرانی است.

۵. در حال حاضر ۴۳ شخص حقيقی و ۷۸ نهاد و گروه در ليست سياه سازمان ملل متحد قرار دارند و در معرض ممنوعيت سفر و مسدود شدن دارايی‌های جهانی خود هستند.

۱.تحریم‌های اوليه پس از تسخير سفارت آمريکا در ايران توسط دانشجويان خط امام در ۱۹۷۹.

۲.تحریم‌های تجاری که بر اساس آن محصولات ايران به جز مواد غذايی، هدايای کوچک ، مواد خام و فرش.

۳.در سال ۱۹۹۵ رئيس جمهور وقت آمريکا، بيل کلينتون ممنوعيت سرمايه‌گذاری شرکت‌های تجاری در نفت و گاز ايران را صادر کرد. در همان سال ۲۰ ميليون دلار از پول‌های بخش انرژی ايران بلوکه شد.

۴. بر اساس تحریم‌های آمريکا، آمريکايی‌ها از معامله مستقيم يا غيرمستقيم با بخش‌های نفتی، دولتی و افراد متصل به بخش نفت ايران منع شدند. اين قانون، هرگونه فعاليتی از سوی آمريکايی‌ها که به تأمين مالی ايران منجر شود را نيز غيرقانونی اعلام کرد. علاوه بر اين، معامله شرکت‌های آمريکايی با شرکت گاز و نفت ايران ممنوع شد.

۵. تحریم‌های ايالات متحده شرکت‌های خارجی و افرادی که در معامله با نفت وگاز ايران هستند را نيز هدف قرار داد. به جز چند کشور استثناء که واردات نفت خود از ايران را کاهش داده بودند.

۶. تحریم‌های ايالات متحده همچنين مؤسسات مالی ايرانی و سازمان های دولتی، از جمله بانک مرکزی ايران را مورد هدف خود قرار داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت ملی نفت ايران و شرکت مرتبط با اين دو نهاد.

۷. دارايی های افراد حقيقی و حقوقی (شرکت‌ها) در صورت نقض تحريم ها مسدود می‌شود. همچنين افراد و شرکت‌ها در صورت تخطی از تحريم در ليست سياه آمريکا قرار می‌گيرند.

۸.از ديگر تحريم های آمريکا عليه ايران، تحريم فلزات گران‌بها، صنعت حمل و نقل و بندرهای ايران است.

۹. در طول سال‌های اخير بسياری از تحريم‌های آمريکا به مسئله هسته‌ای ايران گره خورد و همچنين نقض حقوق بشر، حمايت از تروريسم و دخالت در عراق وسوريه.

۲۸ کشور عضو اتحاديه اروپا به تدريخ به علت نگرانی خود از برنامه هسته ای ايران، از سال ۲۰۰۷ تحريم‌هايی را بر اين کشور اعمال کردند:

۱.ممنوعيت صادرات و واردات سلاح

۲. ممنوعيت صادرات و واردات محصولات و فنآوری مربوط به غنی‌سازی اورانيوم و يا سيستم‌های مربوط با سلاح‌های هسته‌ای .

۳. ممنوعيت صادرات در مواد مربوط به برنامه هسته‌ای و نظامی ايران، موشک های بالستيک و يا صنايعی که توسط سپاه پاسداران انقلاب ايران کنترل می‌شود.

۴. تحريم سرمايه‌گذاری تمام اتباع و شرکتهای ايرانی در استخراج اورانيوم و توليد مواد و فنآوری هسته ای در کشورهای اتحاديه اروپا.

۵.اتحاديه اروپا واردات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و گاز طبيعی از ايران و همچنين امور مالی مرتبط به آنها و بيمه را ممنوع اعلام کرد. هيچ تانکر نفت يا پتروشيمی ديگر از ايران به اروپا وارد نمی‌شود. (در اين زمان اقدامات بيمه،حمل ونقل و نفت خام بر اثر توافق ۶ قدرت جهانی با ايران به حالت تعليق در آمد.)

۶.ممنوعيت واردات محصولات پتروشيمی از ايران

۷.ممنوعيت صادرات و واردات هرنوع محصول و تکنولوژی نظامی

۸. ممنوعيت صادرات در تجهيزات کليدی و فن آوری برای صنايع نفت، گاز و پتروشيمی در ايران

۹. ممنوعيت سرمايه گذاری در صنايع نفت، گاز و پتروشيمی ايران.

۱۰. لغو تمام تعهدات کشورهای عضو اتحاديه اروپا در حمايت تجاری از ايران.

۱۱. کشورهای عضو اتحاديه اروپا از اعطای هر نوع وام جديد به ايران ممنوع شدند. ممنوعيت در ارائه بيمه برای شرکت‌های دولتی ايران.(به استثنای سلامت و بيمه سفر)

۱۲. تجارت طلا، فلزات گران‌بها و الماس با نهادهای عمومی ايران و بانک مرکزی ممنوع شد.

۱۳.تحريم انتقال سکه و اسکناس به بانک مرکزی ايران.

۱۴. ممنوعيت نقل و انتقال مالی به بانک‌های ايرانی، مگر اينکه به طور مشخص از پيش مجاز شده باشد. نقل وانتقال در بعضی از موارد مانند مواد غذايی، بهداشت و درمان مجاز است.

۱۵. ممنوعيت بانک ‌های ايرانی در باز کردن شعبه‌های خود و يا ايجاد سرمايه‌گذاری مشترک در اتحاديه اروپا.

۱۶. ممنوعيت تجارت با دولت ايران و يا اوراق قرضه دولتی با دولت ايران، بانک مرکزی و بانک‌های ايرانی.

۱۷. پروازهای باری از ايران دسترسی به فرودگاه‌های اتحاديه اروپا ندارند.

۱۸. ممنوعيت تهيه تمام تجهيزات کليدی نيروی دريايی برای کشتی‌سازی، تعمير و نگهداری آن در ايران.

۱۹. ممنوعيت اعطای ويزا به افرادی که مرتبط با انرژی هسته‌ای ايران هستند و توسط سازمان ملل مشخص شده‌اند.

۲۰. مسدود نمودن دارايی‌های اشخاص مرتبط با فعاليت‌های هسته‌ای و يا توسعه سيستم سلاح هسته‌ای ايران.

۰۹:۵۰ ـ «لغو تحریم‌ها و ساخت سانتریفوژ دو موضوع مورد اختلاف» ـ خبرنگار الجزيره از لوزان گفته است لغو تحريم‌ها و پژوهش و توسعه برای ساخت نسل جديد سانتريفيوژهای پيشرفته در ايران دو مسأله مورد اختلاف هستند. او افزوده است در صورتی که ایران به توافق‌نامه هسته‌ای پایبند نباشد آمريکا و اروپا به‌شکل خودکار تحريم‌ها عليه ايران را ادامه می‌دهند. خبرنگار الجزیره همچنین گفته است تمديد مذاکرات از خط قرمزهای دو طرف بود و همه گفته بودند مذاکرات تمديد نخواهد شد اما اکنون مذاکرات تمدید شده است.

۰۹:۰۰ ـ مذاکرات ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه آغاز می‌شود ـ واحد مرکزی خبر در ایران از لوزان خبر داده است مذاکرات هسته‌ای که ساعت پنج و ۵۰ دقيقه صبح امروز پايان يافت، قرار است از ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه امروز پنج‌شنبه در هتل بو ریواژ از سر گرفته شود. مذاکرات محمدجواد ظريف و جان کری به همراه نمایندگانی از دو طرف پس از ۸ ساعت و نيم گفت‌وگو صبح امروز پايان يافت. همزمان مذاکرات جداگانه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکابا حضور کارشناسان نيز تا پاسی از صبح ادامه داشت.

۰۸:۵۰ ـ لغو سفر اشتاین‌مایر ـ يک ديپلمات آلمانی به خبرگزاری فرانسه گفته است، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان به‌خاطر ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران، سفر خود به کشورهای حوزه دريای بالتيک را لغو کرده است.

۰۸:۴۵ ـ موسویان: ۱۰ تا ۲۰ درصد از مسائل باقی مانده ـ حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) گفته است درخواست‌هایی که از ایران می‌شود فراتر از پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. او درباره مذاکرات لوزان گفته است ایران حدود ۸۰ درصد از این درخواست‌ها را پذيرفته و مذاکرات به نقطه بدون بازگشت رسيده است. به‌گفته او ۱۰ تا ۲۰ درصد از مسائل مورد اختلاف باقی مانده و مذاکره‌کنندگان روی پنج تا شش سند کار می‌کنند که اگر به نتیجه نرسند هرگز نخواهند توانست بیانیه مشترکی امضا کنند.

پیاده‌روی ظریف بعد از مذاکرات عصر روز هفتم ـ عکس از ایسنا

۰۵:۵۵ - جلسه وزرای خارجه پایان یافت ـ محمدجواد ظریف جلسه را با لبخند ترک کرد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جلسات پس از چند ساعت استراحت مجدد  ادامه خواهد یافت.

۰۵:۲۱ - ادامه جلسه وزرای خارجه ـ جلسه وزرای خارجه ایران، آمریکا، آلمان، فرانسه و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه تیم‌های فنی مذاکرات همچنان ادامه دارد. خبرنگاران حاضر در لوزان همچنان پشت در جلسه منتظرند که به‌روز شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داریوش

    در یک کشور ی که دمکراسی حکم فرما باشد آن مسئولی که باعث این مشکلات است را می شود به دادگاه برد . رییس جمهوری که این قطعنامه ها را کاغذ پاره می نامید باید امروز جوابگوی ان خیانت هایش باشد. 18 ماه است که همه کوشش می کنند که آثار آن قطعنامه ها را از بین ببرند و هنوز نتوانسته اند به یک نتیجه واحد برسند. این یک جزیی از خیانت های آن رییس حمهور بود که مملکت را به فنا داد . واقعا آنها که ادعای نزدیکی فکری با احمدی نژاد می کردند باید حداقل امروز شرم و حیا بکنند .