ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش بهای دلار در ایران پس از مذاکرات لوزان

یک روز پس از صدور بیانیه مشترک در مذاکرات هسته‌ای لوزان، بهای دلار در ایران ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

در حالی که یک روز از مذاکرات هسته‌ای لوزان گذشته است بهای دلار در ایران ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

به‌گزارش منابع خبری ایران، پيش از آن‌که مذاکرات هسته‌ای لوزان پایان یابد دلار در ایران تا سه هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شد اما در روز جمعه ۱۴ فروردین‌ماه به سه هزار و ۱۰۰ تومان رسيد.

واحد مرکزی خبر نوشته است گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات هسته‌ای لوزان و صدور بیانیه مشترک ایران و کشورهای گروه ۱+۵، متفاوت است. برخی آن را مقطعی می‌دانند و برخی درازمدت. کسانی که آن را مقطعی می‌دانند معتقدند این کاهش نتیجه بار روانی ناشی از انتشار بيانيه مشترک لوزان است و احتمال بازگشت قيمت‌ها همچنان می‌رود، و کسانی که آن را درازمدت می‌دانند احتمال می‌دهند که قیمت دلار تا سه هزار تومان نیز کاهش یابد.

پيش از انتشار بيانيه مشترک هسته‌ای لوزان، در بازار ارز گمان می‌رفت که نرخ ارز کاهش یابد.

سايت صدای اقتصاد پیش از آن‌که مذاکرات لوزان پایان یابد نتایج یک نظرسنجی از ۶۰ فعال اقتصادی در ایران را منتشر کرد که بر اساس آن ۸۶ درصد از آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که نرخ دلار در صورت توافق هسته‌ای بین دو هزار و ۸۰۰ تومان تا سه هزار و ۱۰۰ تومان نوسان خواهد داشت. ۱۴ درصد نیز بر اين باور بودند که قيمت دلار حتی در صورت موفقيت در مذاکرات از مرز سه هزار و ۲۰۰ تومان پايين‌تر نخواهد آمد.

اما سایت دنیای اقتصاد پس از مذاکرات لوزان نوشت: «تحليلگران می‌گويند ممکن است در روزهای پس از توافق به دليل هيجانات ناشی از بيانيه لوزان بازار به شکل هيجانی کاهش کمی را تجربه کند اما بايد توجه داشت که آن‌چه باعث تقويت ريال در مقابل دلار می‌شود حذف تحريم‌ها است. که در اين خصوص دو روايت متفاوت وجود دارد. طرف ايرانی معتقد است تحريم يک‌باره حذف ‌می‌شوند اما طرف آمريکايی بر حذف برخی تحريم‌ها آن هم به‌صورت تدريجی اشاره می‌کند. لذا اجرای هر کدام از اين سناريوها می‌تواند تأثير متفاوتی بر بازار داشته باشد.»

این سایت دوران هيجانی بازار را از روز شنبه به مدت يک هفته تا ۱۰ روز دانسته و پیش‌بینی کرده است که نرخ دلار ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش یافته و باعث افزايش تقاضا در بازار می‌شود و سپس دوباره بازار به حالت فعلی در خواهد آمد.

دنیای اقتصاد گفته است سریع‌ترین واکنش به مذاکرات لوزان را بازار جهانی نفت دارد طوری‌که به محض اعلام بياينه لوزان قيمت جهانی نفت با کاهش دو درصدی مواجه شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    بنظر میرسد خانم سحر نوروزی زاده مشاور کری و از همکاران نیاک و ظریف دلال این اعلامیه بوده اند تا حکومت ایران را نجات دهند. http://www.breitbart.com/national-security/2015/03/31/obama-adviser-on-iran-worked-for-pro-regime-lobby/

  • hasani

    قرار است شاه برگردد؟!

  • faryad

    هفته دیگر ۶۰۰ تومان میرود بالا!