ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تلاش سازمان بهزيستی ايران برای لغو قانون ازدواج سرپرست و فرزندخوانده»

حبيب‌الله مسعودی فريد، معاون امور اجتماعی سازمان بهزيستی ايران می‌گويد ازدواج سرپرست با فرزندخوانده از نظر عرف و جامعه «بسيار نادر و در برخی مواقع امکان‌ناپذير است.»

يک مقام سازمان بهزيستی خبر داده که اين سازمان تلاش می‌کند با يک اصلاحيه بخشی از قانون «حمايت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» که ازدواج سرپرست و فرزندخوانده را مجاز شمرده، لغو کند.

شورای نگهبان ماده ۲۷ قانون حمايت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مورد ازدواج سرپرست خانواده با فرزندخوانده را تأييد کرده است.

حبيب‌الله مسعودی فريد، معاون امور اجتماعی سازمان بهزيستی ايران به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفته که تصويب چنين قانونی باعث بروز «نگرانی‌هايی» در جامعه شده که غيرقابل انکار است.

ماده ۲۷ قانون حمايت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مورد ازدواج سرپرست خانواده است که در تبصره آن آمده است: «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بين سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است مگر اين‌که دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، اين امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخيص دهد.»

اين تبصره با مخالفت‌های گسترده‌ای در جامعه ايران روبه‌رو شد و فعالان مدنی آن را اقدامی برای قانونی کردن ازدواج سرپرست با فرزندخوانده دانستند. فعالان حقوق زنان نیز می‌گویند این قانون تهدیدی برای کودکان دختر است.

شورای نگهبان اين قانون را تأييد کرده است. بر پايه اين قانون دادگاه‌ها می‌توانند به سرپرست اجازه دهند که با فرزندخوانده‌اش ازدواج کند.

پيش از اين، تبصره ماده ۲۷ لايحه حمايت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، از اين قرار بود: «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن فی‌مابين سرپرست و طفل ممنوع می‌باشد.»

در حال حاضر ۲۳ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزيستی قرار دارند.

به گفته معاون سازمان بهزيستی، ازدواج سرپرست با فرزندخوانده از نظر شرعی و حقوقی «امکان‌پذير و بلامانع» است اما از نظر عرف و جامعه «بسيار نادر و در برخی مواقع امکان‌ناپذير است.»

ظاهراً با تغيير مقامات سازمان بهزيستی نوع نگاه اين سازمان به موضوع ازدواج سرپرست با فرزندخوانده نيز دچار تغيير شده است.

مقامات سازمان بهزيستی در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور پيشين ايران از قانون «ازدواج سرپرست با فرزند خوانده» دفاع می‌کردند اما مقامات کنونی اين سازمان که با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئيس‌جمهور، در سازمان بهزيستی مشغول به کار شده‌اند از تلاش برای لغو اين قانون سخن می‌گويند.

محمد نفريه، معاون پيشين سازمان بهزيستی سال ۱۳۹۲ گفته بود: «کسانی که با تبصره ماده ۲۷ قانون حمايت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست مخالفت می‌کنند يا مغرض‌اند يا از روی جهل‌شان اعتراض می‌کنند چون برخلاف نظر آن‌ها اين تبصره باعث قانونی شدن ازدواج سرپرست با فرزندان خوانده نيست.»

به گفته معاون پيشين سازمان بهزيستی «از نظر شرعی ازدواج با فرزندخوانده منعی ندارد و در قرآن هم آمده است که پسر خوانده پسر نيست و دقيقاً براساس همين آيات قرآن است که به فرزندان خوانده ارث تعلق نمی‌گيرد و ممنوعيتی هم برای ازدواج با فرزندان خوانده وجود ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.