ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید تنش‌های ایران و عربستان: احتمال لغو حج عمره

مجلس ایران در واکنش به تعرض به دو نوجوان ایرانی از طرح یک فوریتی لغو حج عمره خبر داد. رئیس سازمان حج و زیارت ایران نیز گفته لغو حج عمره قابل اجرا است.

در ادامه واکنش به تعرض دو مأمور فرودگاه جده عربستان به دو زائر نوجوان ایرانی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته هر تصمیمی درخصوص لغو حج عمره و شرایط اعزام به مکه قابل اجرا خواهد بود.

همزمان هیات رئیسه مجلس ایران از دریافت یک طرح  فوریتی لغو حج عمره با امضای ۷۰ نماینده خبر داده است.

سفر حجاج ايرانی يکبار ديگر در ۱۳۶۶، به دنبال کشته‌شدن زائران ايرانی و قطع رابطه ایران و عربستان متوقف شده بود

حسین نقوی حسینی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته این طرح توقف حج عمره برای حصول اطمینان از امنیت زائران ایرانی است.

سعید اوحدی ضمن «شرم‌آور» خواندن عمل پلیس عربستان، خواستار حفظ حریم خانواده دو نوجوان ایرانی شد.

او با ستودن «مقاومت دو پسر نوجوان»، گفته هیچ تجاوزی صورت نگرفته و این موضوع در صورت‌جلسه همان شب نیز ذکر شده است. این درحالی است که پزشکی قانونی تجاوز را تأیید می‌کند و حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران، این اقدام را «شبه‌تجاوز» خوانده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه این گفت‌وگو اعلام کرد که همان شب «رئیس پلیس جده در جمع زائرین عذرخواهی کرد و قول اشد مجازات این دو مأمور خاطی را داد.»

به گفته اوحدی وزارت کشور، وزارت حج و کاردار سفارت این کشور در ایران نیز به‌طور جداگانه عذرخواهی کردند. اگرچه ریاست سازمان حج تأکید کرد که در صورت عدم مجازات متهمان و همچنین تصمیم دستگاه دیپلماسی کشور، این سازمان نیز آماده هرگونه واکنشی خواهد بود.

او ادامه داد که نباید به هر اهانتی تن داد تا یک عمل «مستحب» را انجام داد.

اعزام حجاج ايرانی به عربستان سعودی يکبار ديگر به تصميم مقامات حکومت ایران در سال ۱۳۶۶ و به دنبال کشته‌شدن زائران ايرانی در مراسم «برائت از مشرکين» متوقف شد. در آن زمان طی درگيری نيروهای ضدشورش عربستان سعودی با تظاهرات‌کنندگان بيش از ۲۷۵ تن از زائران ايرانی کشته شدند.

پس از این حادثه رابطه ایران و عربستان تا مدتی قطع شد. در گفتار حکومتی در ایران از این حادثه با عنوان «جمعه خونین» یاد می‌شود.

برخی نمایندگان مجلس: حج را متوقف کنید

امروز سه‌شنبه ۱۹ فروردين، شماری از نمایندگان مجلس در اعتراض به خبر تعرض دو مأمور فرودگاه جده عربستان به دو نوجوان ایرانی، پیشنهاد کرده‌اند که حج عمره به عربستان لغو شود.

محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام موضع نمایندگان درباره حادثه فرودگاه جده، گفت: «پیشنهادی که در کمیسیون امنیت مطرح شد این بود که به دلیل اقدام مأموران آل سعود به سازمان حج و زیارت پیشنهاد شود سفر حج عمره تا اطلاع ثانوی متوقف شود.»

این نمایندگان خواهان اعدام متهمان شده‌اند و از سازمان حج زیارت نیاز خواسته‌اند در تصمیم خود برای اعزام زائران تجدید نظر کنند.

 مکارم شیرازی: نباید به هر ذلتی تن داد

همزمان با این تحولات آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع مذهبی ایران نیز در جلسه درس خارج از فقه خود گفت که مایل نبوده این موضوع رسانه‌ای شود.

این مرجع شیعه با خطاب قرار دادن مسئولان حج پرسیده: «آیا حج عمره مستحب را به هر قیمتی باید برویم؟ نمی‌خواهم مساله تحریم عمره را پیش کشم اما آیا به هر قیمت و به هر ذلتی باید به عمره رفت؟»

پیش از این حادثه نیز، تنش در روابط ایران و عربستان در پی اختلافات منطقه‌ای به‌ویژه در یمن بالا گرفته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نعمت

    ببخشید منظورم از شاهین امینی، علی کبیری بود. لطفاً اصلاح کنید.

  • نعمت

    با شاهین امینی کاملاً موافقم و من از مدتها پیش مخالف سفر به عربستان بودم. ذاتاً اعتقادم این است که کعبه نیز همانند واتیکان باید خودمختار باشد نه اینکه درآمد کلان آن به جیب آل سعود برود و در عین حال شمشیر را نیز برای ایرانیان خواب و غافل و ابله از رو ببندد. در شرایطی که کشور با کمبود قابل توجه ارز مواجه است، مسافرت به عربستان جز هدر دادن منابع کشور و در عین حال وارد کردن صدها نوع ویروس و میکروب بیماری های مسری و نیز فربه کردن و نیز گستاخی آل سعود عایدی دیگری برایمان ندارد .قبل از اینکه این هتاکی ها و گستاخی ها اتفاق بیفته باید حج عمره لغو میشد. باز همین الان هم این اتفاق بیفته راضی ام.

  • بهنام

    بالاخره تکلیف ملت را مشخص کنید . آیا دخول انجام شده است یا خیر . اگر دخول انجام شده است که بی خیال رفتن به مزار خدا در بیابانهای عربستان شویم ولی اگر انجام نشده است و شبه تجاوز ( دست مالی ) بوده است ، به زیارت مزار خدا می رویم . امضاء : امت همیشه در صحنه شبه تجاوز ناک حزب الله . ضمنآ زوار محترم جهت احتیاط ، شورت آهنی و کرم نرم کننده همراه داشته باشند . فروشگاه سازمان حج و زیارت مستقر در مکه و مدینه به صورت شبانه روزی در خدمت زوار محترم می باشد .

  • farid

    بعد از خواندن این مطلب تعجب کردم که از طرف وزارت خارجه اعتراض شده به سعودی شاید علت اعتراض ایران این بوده که تجاوز فقط و فقط باید در کهریزک و توسط اراذل و اوباش ولایت انجام میشده نه توسط عوامل سعودی خوشبختانه هنوز حافظه ما یاری میدهد که تجاوز گسترده عوامل ولایت به دختران و پسران بیگناه ایران را فراموش نکنیم حقیقتا هر جا سخن از تجاوز است نام جمهوری اسلامی میدرخشد!

  • علی کبیری

    زیارت خانۀ کعبه یا حج یعنی بت پرستی. اگر خداوند آنقدر بزرگ وقادر است که جهان به این عظمت را که ابتداء وانتهای آن معلوم نیست را آفریده، پس چگونه همچه قَدَر قدرتی دریک مکعب سنگی به ابعاد چند متر در چند متر جا گرفته است؟ پس طواف به دور آن مکعب سنگی چیزی جز بت پرستی نیست. اگر این جمع زائران کعبه بجای آن همه مخارجی که صرف مسافرت به عربستان و ریختن صدها میلیون دلار بی زبان به خزانۀ آل سعود و فربه کردن آنها، این پولها را صرف سرمایه گذاری درکشور کرده و یا به امور خیریه نظیر مدرسه وبیمارستان سازی و تأمین وسائل راحتی هموطنان نیازمندشان اختصاص میدادند، نزد خدا از هر حج هم پذیرفته تربود. چراباید مسلمانان اینقدر غافل باشند که به شعار "چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرامست" عمل نکنند؟ حج رفتن نشانۀ بی خِرَدی این جمع متظاهر است تا با لقب "حاجی" بساط بچاپ بچاپ بهتر وبیشتری راه بیاندازند.

  • شاهین امینی

    حالا چرا رادیو زمانه تمام این خبر را فقط از منابع جمهوری اسلامی پوشش میده !!!!! چرا از جانب منابع عربستان خبری منتشر نمی کنه ؟؟؟ امان از دست عزیزان اصلاح طلب حفظ و حمایت از نظام