ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناوهای جنگی ایران در خلیج عدن، ظریف در پاکستان

ایران در حالی که وزیر امور خارجه خود را به قطر و پاکستان فرستاده تا برای دستیابی به آتش‌بس در یمن لابی‌گری کند، دو ناو جنگی خود را به خلیج عدن فرستاد.

دو ناو جنگی ایران به خلیج عدن در یمن اعزام شدند. این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به قطر و پاکستان رفت تا برای دستیابی به آتش‌بس در یمن تلاش کند.

به‌گزارش شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، دريادار حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران روز چهارشنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد که ناوشکن البرز و کشتی پشتيبانی بوشهر از بندرعباس به خلیج عدن اعزام شده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز به‌نقل از فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران نوشته است این ناوها «از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد حراست کرده و در اين راستا در هر منطقه‌ای که لازم باشد حضور می‌يابند.»

حبيب‌الله سياری درگیری‌های منطقه را دلیلی بر اعزام این ناوها ندانست و افزود: «ما طبق قوانين بين‌المللی و با اقتدار برای مقابله با تروريسم دريايی و حراست از خطوط مواصلاتی کشورمان در آب‌های آزاد حضور پيدا می‌کنيم.»

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی، از نزدیک به دو هفته پيش حملات هوايی خود را به یمن آغاز کرده‌اند. آن‌ها قصد دارند جلوی پیشروی‌های شیعیان حوثی‌ و متحدانشان در يمن را بگیرند. ايران اما از شیعیان حوثی در برابر نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که هم‌اکنون در ریاض به‌سر می‌برد، پشتیبانی می‌کند.

ایران: گفت‌وگوهای دو طرف یمنی راه حل بحران است

همزمان با این رویداد، محمدجواد ظریف، وزير امور خارجه ایران به قطر و پاکستان رفت تا با مقامات این دو کشور درباره وضعیت یمن گفت‌وگو کند.

ظريف روز چهارشنبه ابتدا در مسقط، پایتخت عمان با يوسف بن علوی، همتای عمانی خود ديدار کرد. او در این دیدار از نقش این کشور در مسائل منطقه حمایت و از بازگشت ثبات و آرامش به یمن دفاع کرد.

محمدجواد ظریف، وزير امور خارجه ایران در مسقط

وزیر خارجه ایران همچنین از گفت‌وگوهای دو طرف یمنی پشتیبانی کرد و آن را راه حل اصلی برای پایان بخشیدن به بحران این کشور دانست.

در پاکستان نیز محمدجواد ظریف راه‌ حل بحران يمن را گفت‌وگوی دو طرفه دانست و خواستار آتش‌بس فوری و توقف بمباران يمن شد. ظریف گفت در یمن باید «دولت فراگیر» روی کار آید.

او درباره این‌که بحران يمن به ايران و عربستان مربوط می‌شود، گفت: «اين مسأله‌ داخلی يمن است و راه‌ حل آن هم يمنی است.»

ظریف در حالی این سخنان را بیان می‌کند که کشورهای عربی ایران را به حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها و دخالت در یمن متهم می‌کنند.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین اعلام کرد که ایران نیز باید در مذاکرات بر سر آینده یمن حضور داشته باشد.

در همان روز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت موضع جمهوری اسلامی در مورد یمن، مخالفت با دخالت خارجی است. او راه حل بحران یمن را توقف حملات و دخالت خارجی دانست و گفت این یمنی‌ها هستند که باید برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

از سوی دیگر آمریکا اعلام کرد که کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی خود رت به نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی  سرعت می‌بخشد.

پاکستان که از ائتلاف عربی علیه حوثی‌ها حمایت کرده می‌گوید عجله‌ای برای مشارکت در حملات نظامی و ارسال تجهیزات نظامی ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • emamgholi

    سلام من زمانه را بی طرف میدانستم ولی در این خبر با وجودی که از جا های دیگری بر ضد ایران تحلیل داشتید حد اقل مثل بی بی سی ذکر نکردید که ناو ها از زمان دزدی دریایی در منطقه حظور دارند وارتشی اند و حافظ نفت کش های ایرانی . پایدار باشید

  • faryad

    اینها به یمن چکار دارند؟! بروند مشکل هسته شان را حل کنند!