ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌‌و‌گو با آریانا سعید، خواننده افغانستانی

آریانا سعید: مادر افغان، دلتنگی حق تو نیست

شهزاده سمرقندی - آریانا سعید، از خوانندگان سبک موسیقی پاپ، زاده کابل است و حالا در لندن اقامت دارد. او با این که از کودکی افغانستان را ترک کرده اما می‌گوید همیشه با عشق به افغانستان و مردم آن فعالیت کرده است.

آریانا سعید، از خوانندگان سبک موسیقی پاپ، زاده کابل است و حالا در لندن اقامت دارد. او با این که از کودکی افغانستان را ترک کرده اما می‌گوید همیشه با عشق به افغانستان و مردم آن فعالیت کرده است.

موضوع بسیاری از ترانه‌های او زن و آزادی است. آریانا سعید در گفت‌وگو با رادیو زمانه گفت مردم افغانستان بیش از دیگر مردم جهان به موسیقی و شادی نیاز دارند و او با وجود تهدیدهای زیادی که در داخل افغانستان به او شده هم‌چنان به افغانستان سفر می‌کند و در پیدا کردن و مطرح کردن استعدادهای جدید سهم خود را ادا می کند.

آریانا سعید در برنامه‌های موسیقی تلویزیون محلی طلوع به عنوان مجری و مربی ظاهر شده است و با مردم افغانستان به ویژه با نسل جوان آن ارتباط مستقیم دارد.

او می‌گوید «یک هفته بعد از قتل شهید فرخنده به دیدار پدر و مادر او رفتم. رویداد قتل فرخنده با این که قلب مرا شکست اما شروع تغییراتی در افغانستان شده است. این واقعه مردم را افغانستان بیدار کرد و آنها از طریق پخش خبر و ویدیو قتل فرخنده متوجه شدند که ظلمی از سر زنان افغانستان می‌گذرد.»

و در ادامه گفت و گو با ما می گوید: «سفرهای هنری طولانی مدت من به افغانستان بی‌خطر نبوده. وقتی در برنامه تلویزیونی مسابقه و انتخاب استعداد های جوان در داخل افغانستان مربی بودم، اسلام‌گرایان افراطی همه روزه در شبکه تلویزیونی خود درباره من برنامه تهیه می‌کردند و حتی فتوا داده بودند که هر کسی سر مرا ببرد به بهشت خواهد رفت.»

درباره فعالیت و شخصیت این سراینده موفق افغان از خود او بشنوید:

آریانا سعید می‌گوید پشتیبانی از استعداد های جوان بخش مهمی از فعالیت‌های اوست اما به شرط این که استعداد خداداد باشد. او از نوجوانی خود یاد می‌کند که وقتی تلاش داشت به عنوان سراینده برای خود راه و فضا باز کند به فرهاد دریا، خواننده نامی افغان مقیم آمریکا نامه نوشته و وقتی پاسخ این هنرمند را دریافت کرد چنان شاد شد که خاطره آن شادی در یاد او برای همیشه باقی مانده است.

او می‌گوید قتل فرخنده در کارهای هنری او تغییر خاصی به وجود نخواهد آورد زیرا او از سال‌ها پیش موضوع خشونت و بی‌عدالتی علیه زنان افغانستان را پیگیری کرده است. او از ویدیو کلیپ «مادر افغان» و «قهرمان» یاد می‌کند که در تشویق و قدردانی از زنان افغانستان تهیه کرده است. او در ترانه «مادر افغان» می‎‌سراید: غم و دلتنگی حق تو نیست، این را می‌دانم که روزی می‌رسد همه دنیا دستت را می‌بوسد. و در ترانه «قهرمان» می‌سراید:اگر دیو زمانه سر راهم نشسته، به زندانم نسازد، منم آزاده رسته. به قامت استوارم به افکارم بلندم». و در ترانه «بانوی آتش‌نشین» می‌سراید: «بانوی آتش نشینم، زخم ناسور زمینم، سوژه  سنگسار خلقم، ننگ عرفم، داغ دینم».

آماده‌سازی ترانه «بانوی آتش‌نشین» و تهیه ویدیوی کلیپ آن به طور تصادفی همزمان با قتل فرخنده انجام شده است. آریانا می‌گوید: «در افغانستان فرخنده‌های زیادی داشتیم اما با کمک تصاویری که از قتل فرخنده به دست همگان رسید توجه جهانی به این موضوع جلب شد.

ویدیو کلیپ ترانه «بانوی آتش‌نشین»:

ویدیو کلیپ ترانه «مادر افغان»:

ویدیو کلیپ ترانه «قهرمان»:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد مهد علی

    ان شا الاه روزی برسد که تمام انسان های نادان پی به اشتباهات خودببرند محمد محرعل

  • مریم

    سلام خدمت تمام شما دوستان گل و همچنین بانو آریانا سعید عزیز من ایشون را خیلی دوست دارم. اما یک خواهش داشتم چرا با گروه ها و یا خوانندگانی که در خود افغانستان هستند مصاحبه نمی کنید. مثلا با یک.چهار.سه بند که کارشون را سال 2008 در هرات شروع کردند و پارادایس هم اولین دختر رپر افغانستان است. من این گروه را خیلی خیلی دوست دارم، با تمام شرایط سخت هنوز تو کشورشون هستند و واقعا افتخار هستند و خیلی خوب هم می توانند زنده بخونند. لطفا به این گروه هنری افغانی هم مصاحبه ایی داشته باشید :) مریم از ایران :)

  • ستاره

    با عرض سلام خسته نباشید. من به خانوم آریانا سعید و تمام خانومهای هنرمند افتخار می کنم و تمام آنها الگوهای مثبت برای ما بوده اند. اما باید بگویم که خانوم آریانا کارهایش را با موسیقی های شاد شروع کردند و در مراسم ها فقط شاد می خواندند. اواخر سال 2013 بود که کار اولشان به نام بانوی آتش نشین را بیرون دادند. منظور من این است که خواننده گان دیگری قبل از این خانوم قدمهای بلندتری درباره ی مشکلات زنان و جامعه برداشته اند که نباید نادیده گرفته شوند. یکی از آنها خانوم شهلا زلاند است و بسیاری دیگر از دختران جوان و مطرح کشورمان که حتی در افغانستان زندگی می کنند و تمام وقت خطر مرگ تهدیدشان می کند اما باز هم می خوانند و صدای خود را به دنیا میرسانند. این خانوم افتخار است و صدای فوق العاده ایی دارند اما کارهایش برگرفته از ایده های دیگران است.

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 91

    […] آریانا سعید: مادر افغان، دلتنگی حق تو نیست رادیو زمانه ۱۱ آپریل ۲۰۱۵ اریانا سعید «یک هفته بعد از […]

  • ضیا

    آریانا جان را دوست دارم ،آریانا حالی بخشی از زندگیم شده،هرچه کوشیدم تا بااین عزیز دل تماس بگیرم موفق نشدم بناٲ از شما خواهش میکنم تا مرا همکاری کنید،