ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل خانه پرستار: نظام سلامت در ایران بسیار فاسد است

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید شهروندان ایرانی بر این باورند که جراحان در این کشور «کاسبکار» هستند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید نظام سلامت و درمانی در ایران «بسیار فاسدتر» از آن چیزی است که در سریال تلویزیونی «در حاشیه» به تصویر کشیده شده است.

سریال «در حاشیه» اثری از مهران مدیری است که روایت‌کننده «فساد پزشکی» در بیمارستانی به نام «حاشیه» است. این سریال که از تلویزیون حکومتی ایران پخش می‌شود، با اعتراض سازمان نظام پزشکی مواجه شده است.

شریفی مقدم به سایت «الف» گفته اعتراض سازمان نظام پزشکی به این سریال، به نمایندگی از تمامی جامعه پزشکی نیست و این «تنها اعتراض پزشکانی را نمایندگی می‌کند که با بیان واقعیت‌های نظام سلامت منافع خود را در خطر می‌بینند».

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران معتقد است که نظام سلامت در ایران «سالم‌ترین» نظام سلامت در جهان است اما شریفی‌مقدم بر خلاف زالی بر این باور است که نظام سلامت در ایران «بسیار فاسد» است. او می‌گوید اختلاف پرداخت دستمزد به پزشکان در مقایسه با پرستاران در سایر کشورها چیزی حدود دو تا پنج برابر است اما در ایران پزشکان ۱۰۰ برابر پرستاران دستمزد دریافت می‌کنند.

به گفته دبیرکل خانه پرستار این اختلاف پرداخت، نشان‌دهنده شکاف دریافتی و «عمق فساد» در نظام سلامت کشور است.

این عضو شورای عالی نظام پرستاری می‌گوید که شهروندان ایرانی، پزشکان و به‌ویژه جراحان را «کاسب‌مسلک» می‌نامند.

شریفی‌مقدم می‌افزاید: «حتی کاسبی یک قاعده و قانونی دارد و مقدار مشخصی از سود را مد نظر قرار می‌دهند اما متخصصان با دریافت ارقام نجومی تمامی قاعده و قانون کاسبی را بر هم می‌زنند و چون فرد بیمار در قبال زندگی خود معامله می‌کند، ممکن است تمام داشته‌های خود را به حراج بگذارد تا چرخ کاسبی آقایان بچرخد.»

هزینه‌های بسیاری از جراحی‌ها در ایران چندین برابر حقوق ماهیانه‌ای است که ایرانیان به‌طور میانگین در ماه دریافت می‌کنند.

این هزینه‌ها در برخی موارد آن‌قدر بالاست که به گفته مسئولان وزارت بهداشت ایران می‌تواند باعث سقوط خانواده بیمار به زیر خط فقر شود.

بر پایه آمارها سالانه هفت درصد بیماران در ایران به دلیل افزایش هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاپیتان هوک

    بزرگترین خیانت را کسی کرد که علو پزشکی را از وزارت علوم جدا کرد و گند زد به نظام سلامت ایران. متاسفانه تربیت پزشک در مملکت طوری است که از همان اول همه برای کاسبی و پول و پله تربیت می‌شوند و حقوق صد و دویست میلیون تومانی را کم می‌دانند. همیشه دو قرت و نیم پزشکان باقی است و در حالی که استادان دانشگاه در رشته‌های دیگر به زور ماهی ۲ یا ۳ میلیون درآمد دارند برای پزشک استاد دانشگاه صد میلیون هم پولی نیست و چرخشان نمی چرخد. پزشک ها پز نجات جان مردم را می‌دهند و می گویند حقشان است که صد برابر بقیه پول بگیرند اما مهندس و کارگر و پرستار و باقی مردم انگار الکی ول می چرخند و حقشان همان دوزار و دهشاهی است که دولت بهشان صدقه می دهد. پزشکان خودشان را تافته جدا بافته می دانند و این از حقارت مردم ماست که دکتر دکتر از دهانشان نمی افتد و با هر بار دکتر گفتن عقده ی حقارت شان را قلقلک می دهند. جامعه ی پزشکی فقط دنبال یک چیز است و آن هم پول بیشتر برای بساز و بفروشی یا معامله ملک و زمین و ساختن بیمارستان خصوصی است و هیچ انتقادی را بر نمی تابند و به پشتوانه ی پول بسیار توانسته اند در همه جا نفوذ کنند و حق را ناحق بنمایند. اگر پزشک زحمت می کشد و کارش استرس دارد باقی مردم هم کارشان سخت و تنش آفرین است و هیچ جای دنیا این طور نیست که پزشک متخصص معمولی صد برابر استاد دانشگاه و دویست برابر معلم و پرستار و دبیر درآمد داشته باشد.

  • a

    این یکی هم به خاطر این شکایت و افشاگری کرده چون پزشکها «صد برابر» اینا (یعنی پرستارها) دستمزد می گیرن. دلش از این بابت پره!!! اگه فاصله زیادی بین درآمدشون نبود خیلی معذرت میخوام گور بابای مردم

  • شاهین

    این کشور درست بشو نیست خانه از پایبست ویران است ........

  • Farhad

    بای همچو ملت همچو مردم نباید کرد عقل خود را گم

  • صحرا میاحمدی

    درود بر شرف پاک آریاییت.مادر من نیاز به عمل نفروستومی داشت .بیمارستان صدوقی اصفهان پزشک آنکال ارولوژ نداشت برای همین مارو اعزام کردند یه مرکز دیگه .قبل از اعزام خودم با دکتر صحبت کردم کفت 360 تومان هرینه میگیرم برای اینکه جمعه بود .وقتی رفتیم گفت یک میلیون بگذار روی میز تا انجام بدم .بعدشم به خاطر کار اشتباه زده بود حالب و روده رو سوراخ کرده بود و مادرم 17 روز توی کما بود.اینم از یه عمل نفروستومی ساده خدا به داد عمل قلب برسه.

  • کورش

    وقتى مردم عقب مونده تاز به دوران رسيده فکر ميکن فقط دکتراى بالاى شهر خوبن و کروات دکتر براشون مهمتر از سوادشه يه مشت دکتر بيسواد کاسب ميچاپنشون دردشونو هم دوا نمى کنن.بعد ميرن پيش فاميلشون پز ميدن که ايقدر پول ويزيت دادم ايقدرم دارو.طرف از ته دهاتش پا ميشه ميره سعادت اباد که بگه رفتم فلان جا دکتر .اين عقده حقارته که ايران و به اين روز انداخته.اخه وقتى پول کم ارزشون بگيرى ميگن خوب نبود بريم پيش ىه دکتر ديگه!!!!

  • valio

    به نظرم کاملا حق با ایشونه

  • sam

    باسلام. ایشان کاملاحق دارند. من پرستاری هستم که دربخش اتفاقات یک بیمارستان دولتی کارمیکنم. خداراشاهدمیگیرم درجایی که باجان مردم سروکارداریم بیشترین بی عدالتی ها وبزرگترین حق خوری ها صورت میگیرد. پرستاری که بصورت ثابت و واقعی بربالین بیمارحضور دارد فقط ماهی یک میلیون ودویست هزارتومان میگیرد وپزشکی که در خانه نشسته وباتلفن آنهم بااکراه بیمارراویزیت میکند ماهی بیشترازصدمیلیون دریافت میکند. آنوقت وزیر پزشکان نیز میگوید که اینها حق دارند چون نخبه هستند. درسال گذشته چندین تجمع اعتراضی پرستاری شکل گرفت که نه ازطرف دولت ونه ازطرف مجلس به آنها اهمیتی داده نشد. متاسفانه نظام درمان ما پزشک سالار است وهیچکس حق هیچ اعتراضی ندارد. ولی بازخداپدرمهران مدیری رابیامرزد که حرف دل ملت رامیزند. من ازهمه رسانه هاعاجزانه تقاضا دارم که حرف دل پرستاران رابه گوش آنهایی که گوششان بدهکار خواست های برحق مردم وپرستاران نیستندبرسانید.

  • آنا هیتا سالار

    من بیماران زیادی را می شناسم که به علت عدم دسترسی به دارو در آستانه مرگ قرار دارند . داروهایی که همه جا فراوان است و گاهی به دلیل گذشتن از تاریخ مصرفشان راهی سطل آشغال می شوند ولی به دلیل سودجویی وزارت بهداشت در اختیار بیماران قرار نمی گیرند . مثلأ داروی دیسفرال و یا قرص های دفع کننده آهن که اگر روزانه توسط بیماران تالاسمی مصرف نشوند تجمع زیاد آهن در بدن باعث مرگ آنها می شود . تعداد زیادی بیمار می شناسم که به علت نداشتن دفترچه بیمه حق استفاده از این دارو را ندارند . بسیاری از پزشکان کارشان را سرسری می گیرند و از آموزش به بیمارشان و توضیح نحوه مصرف دارو برای بیمار خودداری می کنند اگر سرو ضع بیمار خوب نباشد به او توهین و بددهنی می کنند . روزی که من از یکی از پرستاران در مورد بیماری ام سوال کردم وقتی پرستار برایم در مورد رژیم غذایی و آزمایشاتم توضیح داد ، توسط پزشک بخش مورد تنبیه و توبیخ قرار گرفت که به چه حقی اطلاعاتش را در اختیار بیمار قرار می دهد . آخر این روش های درمانی عقب افتاده در کجا وجود دارد که ما باید در ایران چنین تحت درد و رنج قرار بگیریم تا بمیریم .

  • نوذر آزادی

    فقر و فساد و اختلاف وحشتناک در آمدها تمامی ارکان کشور را فرا گرفته است. در شرایطی که کاندیدای نمایندگی در مجلس افزون بر یک میلیارد تومان خرج تبلیغات انتخاباتی میکنندبا فرض پیروزی در انتخابات هزینه صورت گرفته در هرماه برای یک دوره چهار ساله بیش از بیست میلیون تومان میشود. در شرایطی که برابر اعلام نمایندکان حقوق ماهانه شان پنج میلیون تومان است ، معنای این اختلاف چیست ؟ وقتی نمایندگان متوسل به لطایف الحیل شوند که اموال مملکت را غارت کنند ، چه انتظاری از سایر مسیولین مملکت دارید. همگی دزدند و سارق ، آن وقت میخواهند از منافع شما و بنده ی نوعی دفاع کنند. جامعه پزشکی نیز جزیی از این نظام فاسداقتصادی است که انسانیت را فراموش کرده و در صورتی مجوز بستری شدن در بیمارستان را صادر میکنند که علی الحساب اظهار شده را پیشا پیش به حساب بیمارستان واریز کنید. جامعه پرستاران درست میگویند. بله اختلاف از زمین تا آسمان است. لذا شایسته است از طریق ایجاد اتحادیه کشوری پرستاران مسایل صنفی خود را مطرح و با اتخاذ روشهای اجرایی، به خواسته های صنفی خود برسند

  • شاهین امینی

    درود به شرفت محمد شریفی مقدم