ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مشارکت دست‌کم چهار تن از افسران سپاه در فرماندهی خشونت‌های يمن»

شيخ عواد بن عسيم العولقی، رئيس ائتلاف قبايل شَبوَه یمن می‌گوید افسران سپاه پاسداران ایران در فرماندهی حملات علیه نیروهای دولتی نقش دارند.

رئيس يکی از قبايل يمن از مشارکت دست‌کم چهار تن از فرمانده سپاه پاسداران ايران در مديريت حملات شبه‌نظاميان حوثی عليه نيروهای دولتی يمن خبر داده است.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن ـ عکس آرشیوی

به گزارش شبکه تلويزيونی الاخباريه عربستان سعودی، شيخ عواد بن عسيم العولقی، رئيس ائتلاف قبايل شَبوَه گفته که چهار افسر سپاه پاسداران ايران در فرماندهی حملات شبه نظاميان حوثی در بخش بيحان در استان شبوه دست دارند.

هفته گذشته نيز خبرگزاری رويترز خبر داد که دو نظامی ايرانی در يمن به اسارت گرفته شده‌‌اند. شبه‌نظاميان وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئيس‌جمهور يمن می‌گويند که نظاميان دستگير شده به نيروهای حوثی مشاوره می‌دادند.

اما يک منبع در وزارت دفاع ايران به خبرگزاری روسی اسپوتنيک گفت که «هيچ نظامی ايرانی در خاک يمن وجود ندارد.»

اين منبع که نامش فاش نشده، می‌گويد چنين گزارش‌هايی «به طور عمدی توسط بعضی کشورها و به منظور اثبات مشارکت نظامی ايران در يمن منتشر می‌شود.»

ايران انجام هر گونه کمک نظامی به نيروهای حوثی را تکذيب می‌کند اما کشورهای عربی و آمريکا می‌گويند دخالت نظامی ايران در يمن قابل انکار نيست.

علی لاريجانی روز چهارشنبه ۲۶ فروردین گفت: «ما کتمان نمی‌کنيم که از مردم‌سالاری دينی در يمن و هر کشور ديگری حمايت می‌کنيم، اما هيچ دخالتی در حکومت يمن نداريم.»

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا ضمن اعلام نگرانی واشنگتن از رويکرد ايران گفته که ايالات متحده از کمک‌های تدارکاتی ايران به حوثی‌ها «به‌خوبی» آگاه است و هر هفته از ايران به يمن پروازهايی صورت می‌گيرد که آمريکا آن‌ها را رديابی می‌کند.

سال گذشته يک کشتی ايرانی حاوی تجهيزات نظامی در سواحل يمن توقيف شد اما تهران هرگونه ارتباط با تجهيزات نظامی در اين کشتی را رد کرد.

به تازگی نيز شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن هرگونه ارسال سلاح به شيعيان حوثی ممنوع اعلام شد و از حوثی‌ها خواسته شد تا مناطق تحت اشغال خود را به دولت يمن واگذارند.

شورای امنيت تاکنون از عبد ربه منصور هادی، رئيس‌جمهوری يمن حمايت کرده است. منصور هادی با پيشروی شيعيان حوثی از مقر خود در عدن به رياض گريخته است.

تنش و ناآرامی در يمن از سال گذشته با تصرف صنعا، پايتخت اين کشور، به دست شورشيان حوثی بالا گرفت. عربستان سعودی به همراه مصر، اردن، امارات متحده عربی و تعدادی ديگر از کشورهای عربی نیز از حدود سه هفته پيش حملات هوایی خود را علیه حوثی‌ها آغاز کردند.

حوثی‌ها شيعيانی هستند که می‌گويند در دفاع از حقوق خود، عليه دولت يمن مبارزه می‌کنند. حملات حوثی‌ها عليه دولت يمن از سال ۲۰۰۴ آغاز شده و تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    دروغ میگویند مثل ( باوفاترین دوست انسان ) و این خصلت مسلمانی شان است ، از ولی امر دزدان جهانشان گرفته تا آبدارچی شورای نگهبان شان .

  • حمید

    فرض کنیم شما راست می‌گویید، کار سختی‌ است چون مانند همتاهای خود در استبداد ولایت مطلقه فقیه دروغگو هستید! اگر راست بگویید اینکار محکوم است و ایران نباید در امور کشور دیگر دخالت کند!! اما ببخشید شما و متحدان تان نه با چند افسر بلکه با یک نیروی عظیم نظامی دارید آنجا دخالت می‌کنید!! میبینم در پر رویی هم کمتر از مسئولان استبداد ولایت مطلقه نیستید! شاد باشید. حمید