ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهديد ظريف به «غنی‌سازی بدون محدوديت» در صورت ادامه تحريم‌ها

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران تهدید کرده که اگر آمریکا و سازمان ملل راه مقابله را در پیش بگیرند ایران نیز راه رویارویی را انتخاب خواهد کرد.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران تهديد کرده که اگر آمريکا و شورای امنيت سازمان ملل راه «مقابله، رويارويی و ادامه تحريم‌ها» را در برابر تهران در پيش بگيرند، «ايران نيز به برنامه غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد، آن هم بدون هيچ محدوديتی.»

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری يورونيوز

بر پایه گفت‌وگوهای هسته‌ای، ایران پذیرفته در صورت دستیابی به توافق نهایی تا ۱۵ سال کار غنی‌سازی اورانیوم را که بیم آن می‌رود در جهت اهداف نظامی باشد، در تأسیسات اتمی‌اش متوقف کند.

ظريف در گفت‌وگو با شبکه خبری يورونيوز که روز جمعه ۱۷ آوريل / ۲۸ فروردين پخش شد، گفت:‌ «ما از همان ابتدا نيز گفتيم که بايد مسير کار را انتخاب کنيم. می‌توانيم راه برخورد و مقابله را انتخاب کنيم يا راهی برای همکاری. نمی‌توانيم کمی از هر کدام را انتخاب کنيم.»

ايران می‌گويد در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به توافق منجر شد، همه تحريم‌های مالی عليه ايران بايد از همان روز اجرای توافق يک جا لغو شود اما آمريکا از لغو مرحله‌ای تحريم‌ها سخن می‌گويد.

وزير خارجه ايران از اين‌که آمريکا از «لغو مرحله به مرحله» تحريم‌ها سخن گفته، انتقاد کرده و افزوده است: «اگر به بيانيه مشترک مراجعه کنيد، حتی واژه "تعليق" را نمی‌بينيد و کلمه "مرحله‌ای" را هم نخواهيد ديد و روشن است که تمام تحريم‌ها، تمام تحريم‌های اقتصادی و مالی پايان خواهد يافت.»

ظريف گفته است:‌«روزی که ما به توافق برسيم، به شورای امنيت خواهيم رفت و شورای امنيت قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد که بر اساس آن تمام قطعنامه‌های قبلی فسخ و به تمام تحريم‌ها پايان داده خواهد شد. اين کاملاً واضح است؛ مرحله‌بندی يا تعليقی وجود نخواهد داشت.»

اما آمريکا می‌گويد که اگر ايران به تعهدات خود در مورد محدودسازی برنامه هسته‌ای عمل کند، تحريم‌ها مرحله به مرحله لغو خواهد شد.

در همين حال کنگره آمريکا قصد دارد طرحی را تصويب کند تا باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا تا یک ماه پس از امضای توافق هسته‌ای نتواند تحريم‌ها عليه ايران را لغو کند.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران پيشتر گفته بود که اين کشور هيچ توافقی را امضا نخواهد کرد مگر آن‌که در نخستين روز اجرا تمام تحريم‌های اقتصادی بالمره و در‌‌ همان روز لغو شود.

بر اساس تفاهم صورت گرفته در مذاکرات لوزان بازرسی‌های گسترده آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بايد تضمين کنند که استفاده ايران از انرژی هسته‌ای برای دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست. بر همين اساس لغو تحريم‌ها نيز گام به گام خواهد بود، موضوعی که ايران آن را چنين قلمداد نکرده و لغو تحريم‌ها را فوری می‌داند.

روايت‌های متفاوت طرفين از تفاهم هسته‌ای لوزان گويای آن است که دو طرف هنوز تا دستيابی به يک توافق فاصله زيادی دارند.

ايران و کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان بر پايه ضرب‌الاجل از پيش تعيين شده تا ۱۰ تير ۱۳۹۴ فرصت دارند که به اين توافق دست پيدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    تهید نکن میترسم بابا!