ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به مقر یک حزب طرفدار کردها در آنکارا

یک مسئول حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) اعلام کرد که در آستانه انتخابات پارلمانی ترکیه افراد ناشناس به مقر این حزب حمله مسلحانه کرده‌اند اما به کسی آسیبی نرسیده است.

افراد ناشناس روز شنبه ۱۸ آوريل / ۲۹ فروردين در آنکارا به سوی مقر حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP)، حزب چپ‌گرایی که از اقلیت‌های قومی و مذهبی، به‌ویژه کردها در ترکیه حمایت می‌کند، آتش گشودند اما به کسی آسیبی نرسید.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مسئول حزب دموکراتیک خلق‌ها گفت: «مهاجمان بامداد روز شنبه ساعت چهار صبح به‌وقت محلی از یک خودرو با تفنگ شکاری به مقر این حزب شلیک کرده‌اند.»

این مسئول حزبی افزود مهاجمان پس از آن‌که محافظان ساختمان با شلیک خود به تیراندازی آن‌ها پاسخ گفتند از محل گریختند.

به‌گفته او گلوله‌های مهاجمان به ساختمان و پرچم‌های ترکیه و این حزب اصابت کرده است. مقر این حزب در منطقه جانکایا قرار دارد.

دولت ترکیه این حمله را محکوم کرد. احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اطمینان داد که عاملان این حمله دستگیر خواهند شد.

داود اوغلو بر روی صفحه توئیتر خود نوشت: «روشن است که این حمله دموکراسی و ثبات ما را مورد هدف قرار داده است.»

او همه احزاب سیاسی را فراخواند تا خشونت را در هر کجای ترکیه محکوم کنند.

«فضای ملتهب» پیش از انتخابات پارلمان

یالجین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر ترکیه به خبرگزاری دولتی آناتولی گفت: «دست‌های کثیف به هنگام انتخابات وارد بازی شده‌ و تلاش دارند فضای ملتهب ایجاد کنند.»

او افزود: «ترور از هر جایی که باشد و هدف آن هر چه باشد، ما آن را محکوم می‌کنیم.»

سری ثریا اوندر، بازیگر سینما و نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه نیز حمله مسلحانه به مقر این حزب را «تحریک» در آستانه انتخابات پارلمان دانست و گفت: «تحریکات ادامه خواهند داشت اما ما عقب‌نشینی نخواهیم کرد.» انتحابات پارلمان ترکیه در روز یکشنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد برگزار خواهد شد.

سری ثریا اوندر سپس به مقر حزب‌اش رفت و در آن‌جا افزود که اين حمله تلاش برای بی‌اعتبار ساختن حزب دموکراتیک خلق‌ها و جلوگيری از آن برای دستیابی به ۱۰ درصد آرا در انتخابات است، این تعداد آرا برای اطمینان از حضور در پارلمان ضروری است.

چند هفته قبل از انتخابات پارلمان ترکیه تنش بالا گرفته است. اگر حزب دموکراتیک خلق‌ها موفق شود از این میزان آرا عبور کند، حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از اکثریت واجد شرایط خود محروم خواهد شد و بدین ترتیب از تغییر قانون اساسی برای اعمال یک سیستم ریاست جمهوری جدید جلوگیری خواهد شد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها در اکتبر ۲۰۱۲ توسط چپ‌گرایان کرد شکل گرفت و هدف خود را تأسیس یک دولت دموکراتیک مردمی عنوان کرد. در رهبری این حزب، نمایندگانی از جنبش همجنسگرایان، جنبش گزی پارک، جنبش‌های مدنی دیگر و نیز نمایندگان گروه‌های مختلف قومی و مذهبی عضویت دارند.

این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ با آراء کمی کمتر از ۱۰ درصد سومین حزب قدرتمند ترکیه شد. حزب دموکراتیک خلق‌ها بیشترین آراء خود را از میان جامعه کردهای ساکن ترکیه که ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد و ۲۰ درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهد، به‌دست می‌آورد.

حزب حاکم عدالت و توسعه که از سال ۲۰۰۲ به قدرت رسیده، در حال حاضر ۳۱۲ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.