ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یمن طرح صلح ایران را رد کرد

یمن می‌گوید هدف ایران از ارائه طرح صلح برای حل مناقشه در کشورش تنها یک «مانور سیاسی» است. دولت‌های غربی و دیپلمات‌های عرب می‌گویند ایران نقش بی‌طرفانه‌ای در یمن ندارد.

ایران روز جمعه طرح صلحی را با چهار ماده برای حل بحران یمن به سازمان ملل ارائه داد اما اکنون دولت یمن این طرح را رد کردهو می‌گوید این اقدام ایران تنها یک «مانور سیاسی» است.

به‌گزارش رویترز، راجح بادی، سخنگوی دولت یمن روز یکشنبه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین گفت: «ما طرح پیشنهادی ایران را رد می‌کنیم زیرا می‌دانیم هدف از آن تنها یک مانور سیاسی است».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این طرح را در نشست خبری خود در مادرید در روز سه‌شنبه ۱۴آوریل / ۲۵ فروردین مطرح کرد. این طرح شامل برقراری آتش‌بس، ارسال کمک‌های بشر دوستانه، گفت‌و‌گو میان طرف‌های درگیر در یمن و تشکیل دولت فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور می‌شود.

غلام‌علی خوشرو، سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی پيش از ظهر جمعه ۱۷ آوريل / ۲۸ فروردين طرح چهار ماده‌ای محمد جواد ظريف را به سازمان ملل تحويل داد.

کشورهای غربی و دیپلمات‌های عرب با این طرح محتاطانه برخورد می‌کنند و ایران را در مناقشه یمن بی‌طرف نمی‌دانند که بخواهد طرح صلحی ارائه دهد. دولت یمن و عربستان سعودی ایران را متهم می‌کنند که برای سرنگونی دولت یمن به شیعیان حوثی کمک نظامی می‌کند اما ایران ضمن رد این اتهام می‌گوید کمک‌هایش تنها جنبه انسان‌دوستانه و معنوی دارد.

روز شنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به‌شدت از رویکرد عربستان با بحران یمن انتقاد کرد و بار دیگر خواهان راه حل مسالمت‌آمیز برای مناقشه یمن شد.

روحانی در دیدار با جولی ایزابل بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا گفت: «سازمان ملل متحد می‌تواند با اعزام گروهی حقیقت‌یاب بررسی کند که در مدت بیست و چند روزی که از حملات هوایی به این کشور می‌گذرد، چه کسانی کشته شده‌اند؟»

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفت ایران آماده است در همه زمینه‌ها در حد توانش با دولت‌های منطقه و خارج از منطقه رایزنی داشته باشد تا خون‌ریزی‌ها در یمن متوقف شود.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان از ۲۶ مارس برای جلوگیری از پیشروی شیعیان حوثی و برای دفاع از دولت یمن در خاک این کشور دست به حملات هوایی می‌زنند.

به‌گفته سازمان ملل وضعیت غیرنظامیان در یمن هر روز وخیم‌تر می‌شود. حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به کمک نیاز دارند و ۱۵۰ هزار نفر آواره شده‌اند. در فاصله زمانی ۱۹ مارس تا ۱۳ آوریل مرگ ۸۰۰ نفر ثبت شده است در حالی‌که گفته می‌شود تعداد واقعی کشته‌شدگان بسیار بیش از این‌هاست.

چین هم وارد میدان می‌شود

تقریباً همزمان با طرح ایران برای ایجاد صلح در یمن چین نیز به این موضوع وارد شد. رهبری پکن خود را به‌عنوان یک میانجی نشان داد و خواهان یک راه حل سیاسی سریع برای مناقشه یمن شد.

وزارت خارجه چین گفته است، شی جین‌پینگ رئيس‌جمهور این کشور در یک تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، عربستان سعودی پیشنهاد داده که تمام طرف‌های درگیر در یمن از نزدیک و به‌طور فشرده پای میز گفت‌وگو بنشینند و به درگیری‌ها خاتمه دهند. همچنین تمام شرکت‌کنندگان در این مذاکرات به تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشند و به پیشنهادهای شورای همکاری خلیج توجه نشان دهند.

چین تاکنون در خاورمیانه نقش سیاسی برجسته‌ای ایفا نکرده اما وابسته به واردات نفت از این منطقه است.

در هفته‌های اخیر بسیاری از کشورها از جمله چین و هند با کمک نیروهای مسلح خود اتباع خود را از یمن به مناطق امن منتقل کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.