ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدرضا عالی‌پیام، شاعر طنزپرداز به زندان اوین بازگشت

محمدرضا عالی‌پيام که به خاطر شعرهایش دو بار در سال‌های ٩٢ و ٩٣ با شکایت سپاه پاسداران محاکمه شده بود این بار به همان دلیل اما با شکایت پلیس امنیتی محکوم شده است.

محمدرضا عالی‌پيام شاعر طنزپرداز با این‌که دو بار در سال‌های گذشته به‌خاطر شعرهایش محاکمه و مجرم شناخته شده بود یک بار دیگر به همان دلیل اما این بار با شکایت پلیس امنیتی به زندان اوین بازگشت.

محمدرضا عالی‌پيام، متخلص به هالو، شاعر طنزپرداز و منتقد

به‌گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، محمدرضا عالی‌پيام روز چهارشنبه ساعت دو بعد از ظهر خود را جهت اجرای حکم حبس به زندان اوين معرفی کرد.

او مردادماه سال گذشته به يک سال و سه ماه و يک روز حبس تعزيری محکوم شد. اتهامات او «تبليغ عليه نظام، توهين به مقدسات، توهين به امام خمينی و رهبری و توهين به رياست جمهوری و مسئولين نظام» اعلام شده بود.

این شاعر طنزپرداز در پیوند با حکم صادرشده نوشته بود: «شعرهايی که يک بار در سال ٩٢ محاکمه شدم و مجدداً در سال ٩٣ به خاطر همان شعرها محاکمه و مجرم شناخته شدم.»

بر اساس اصل «اعتبار امر مختومه» در قوانین کیفری ایران چنان‌چه موضوعی يک بار مورد دادرسی قرار گيرد و منجر به صدور حکم شود، دادگاه ديگری نمی‌تواند دوباره آن را مطرح کند و موضوع تمام‌شده تلقی می‌شود. اما قاضی پرونده محمدرضا عالی‌پيام می‌گوید چون او چندین شاکی دارد اصل «اعتبار امر مختومه» پذیرفته نیست.

محمدرضا عالی‌پيام در یک پیام ویدئویی که پیش از بازگشت‌اش به زندان اوین منتشر کرده گفته است مسئولان قضائی گفته‌اند در محاکمه قبلی شاکی او سپاه پاسداران بود اما این بار شاکی پلیس امنیتی است. عالی‌پیام در این‌باره گفت: «این که نمی‌شود. شاید سال دیگر شاکی من حوزه علمیه قم باشد، یا تاکسی‌رانان از من شکایت کنند، یا اتحادیه لحاف‌دوزان شکایت کنند. من به‌خاطر یک شعر چند بار باید به زندان بروم؟»

محمدرضا عالی‌پيام، متخلص به هالو، در چند سال گذشته و پس از انتخابات مناقشه‌برانگيز دهمین دوره رياست‌ جمهوری در ایران، با انتشار ويدئوهای شعرخوانی‌اش که به‌طور عمده در انتقاد به وضع موجود بود، بيش از پيش شناخته شد. او به خاطر سروده‌هايش، چندين بار از سوی نهادهای امنيتی و اطلاعاتی احضار شد و مورد بازداشت و بازجويی قرار گرفت.

سخنان محمدرضا عالی‌پیام پیش از بازگشت به زندان اوین ـ انتشار از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فراز

    چرا اون وقتی که برای دستگاه پروپاگاندای خمینی گجستک و ماشین جنگی اش فیلمهای پوچ می ساختی و نادان ترین افراط گرایان شیعی رو که مشغول اجرای خواست خمینی جنایتکار در جبهه ها بودن( راه قدس از کربلا می گذرد) رو قهرمان نشون می دادی از این بلبل زبونیها نمی کردی؟چرا تا وقتی به آژانس تبلیغاتی شما سفارشات کلان می دادند چکامه علیه حکومت تبه کار نمی سرودی ؟ چرا در زمان حکومت خاتمی این پست ترین و پلیدترین چهره دستگاه تبلیغاتی حکومت ملاها زبان جز به ستایش گوبلز جمهوری اسلامی نگشودی؟ جواب آشکار است : در اون هنگام سیل پول و سفارشات به شما می رسید و زمانه به کام شما بود ....شما هم بر سر خواسته های باندی و مالی با خامنه ای و احمدی نژاد به اختلاف خوردی و از آن هنگام یود که سروده های شما رنگ و بوی دلیرانه و انتقادی به خود گرفت ولی آقای عالی پیام مردم "هالو" نیستند و به خاطر حمایت بی دریغ شما از خمینی تبه کار و خاتمی این گوبلز پلید ملاها از شما نخواهند گذشت....

  • آرش

    متأسفانه شما چند تا راه بيشتر ندارى: يه شعر در مدح آقا بسرايى صله هم بگيرى و راحت به شاعرى ادامه بدى برى خارج و راحت به شاعرى ادامه بدى كلا شاعرى رو بزارى كنار برى اوين اون تو يه كتاب شعر بسرايى كه بعد از ١٢٠ سال كه نبودى چاپ بشه همه نخبه هاى ايران به نحوى با همين چند تا انتخاب در حوزه تخصصى خودشون روبرو هستند!!

  • موسی

    جناب عالی پیام فکر کنم تا توبه نامه رو امضا نکنی و قول ندی که پسر خوبی باشی و یه شعر زیبا هم در مدح اقایون نگی همین وضعه و نمیشه کاریش کرد.باز خودت صلاح میدونی اما بهتر نیست توبه نامه رو امضا کنی و بری مطمین باش کلی هم بهت پول میدن انوقت برو با پولا عشق و حالتو بکن بعد که خوب حال کردی یه شعر بگو تا فکشون بیفته

  • حسن

    هنرکدهٔ اوین

  • faryad

    اقای روحانی پس قولهایت وعده سر خرمن بود؟!