ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران در آینه ابراهیم حقیقی

پانته‌آ بهرامی - در نمایشگاه «ایران در آینه» که در گالری شیرین در تهران برگزار می‌شود، ۳۵ عکس از آثار ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه «ایران در آینه» که در گالری شیرین در تهران برگزار می‌شود، ۳۵ عکس از آثار ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک به نمایش گذاشته شده است.

ابراهیم حقیقی (متولد ۱۳۲۸) دانش آموخته کار‌شناسی رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او به گروهی از هنرمندان و عکاسان تعلق دارد که در آثارشان معمولاً از فتوشاپ استفاده نمی‌کنند. به‌کارگیری آینه و صفحات رنگی برای به‌دست آوردن بهترین کیفیت نور و رنگ از ویژگی‌های آثار او در عکاسی‌ست.

مجموعه «ایران در آیینه» شامل ۳۵ عکس است. هر یک از این عکس‌ها در سه تا پنج نسخه ارائه شده. این عکس‌ها گزیده‌ای از شش سال عکاسی ابراهیم حقیقی از شهرهای مختلف ایران است. در این عکس‌ها بناهای گوناگونی مثل مساجد شیراز، اصفهان، تخت‌جمشید، مکان‌های دیدنی قزوین و تهران و به ویژه کاخ گلستان دیده می‌شود. این آثار در ابعاد یک در یک متر، یک و نیم در یک و نیم متر و دو نیم در دو نیم متر بر دیوارهای نمایشگاه نصب شده است.

اولین تاثیری که نمایشگاه عکس‌های ابراهیم حقیقی بر بیننده می‌گذارد، رنگ‌های خیره‌کننده است. آبی آسمانی و آبی فیروزه‌ای که رنگ اکثر گنبد مساجد است در آثار او بسیار برجسته دارد. دومین ویژگی آثار حقیقی نوآوری‌هایی با به کارگیری «آینه» است که آثار او از آثار دیگر عکاسان متمایز می‌کند. «ابهام» یکی دیگر از ویژگی‌های آثار به نمایش درآمده از ابراهیم حقیقی در گالری شیرین است. تماشاگر ممکن است از خودش بپرسد که این عکس کدام زاویه از بنای تاریخی را به نمایش گذاشته. ابهام و تقارن در آثار او در هم تنیده و تماشاگر با خیره شدن به این آثار بالاخره یکی از آن‌ها را که با خاطراتش درآمیخته بر آثار دیگر ترجیح می‌دهد.

نخستین عکس از این مجموعه در «کلوت» کرمان که منطقه‌ای کویری در نزدیکی بردسیر است به وجود آمده است. پس از این عکس بود که حقیقی تصمیم گرفت ایده بردن آینه به مناطق گوناگون ایران را ادامه دهد. در روند کار اما نحوه استفاده او از آینه به تدریج دگرگون شد.

ابراهیم حقیقی در کارنامه خود آثار نقاشی، خط - نقاشی، ۱۰ فیلم انیمیشن و چند کتاب تصویری را نیز دارد. او عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است. تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به همراه مرتضی ممیز، قباد شیوا و میرزا علیخانی از دیگر فعالیت‌های این طراح گرافیک است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.